כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

עלייתו ונפילתו של הנגיד החב"די גוטניק: מגביר עם 300 מיליון דולר - לפושט רגל עם 16,087 דולר בלבד

הנגיד יוסף גוטניק נחשב עד לא מכבר לאחד הנגידים הגדולים במגזר החרדי והונו נאמד במאות מיליונים. לאחרונה הסתבך והגיע לפשיטת רגל • "בחדרי חרדים" עם פרופיל מיוחד: מברכת הרבי, אחוזות הפאר והיאכטה היוקרתית - עד פשיטת הרגל

יוסף גוטניק, צילום: רויטרס
יוסף גוטניק, צילום: רויטרס

ר' יוסף גוטניק, המליונר החסידי-אוסטרלי שדורג רק לפני מספר שנים כאחד האנשים העשירים באוסטרליה עם הון שנאמד בכ-300 מליון דולר, הכריז בימים האחרונים על פשיטת רגל, לאחר שצבר אסטרונומיים של למעלה מ-275 מליון דולר.

כלי התקשורת באוסטרליה דיווחו בהרחבה על הסתבכותו הכלכלית של גוטניק. מהמסמכים שהגיש לבית המשפט במדינה ופורסמו בחברת התקשורת האוסטרלית "פיירפקס מדיה", עולה כי גוטניק הצהיר כי לא נותרו לו נכסים כלל וכל מה שנותר לו מההון העצום שצבר במהלך השנים הם חסכונות בסך 16,087 דולרים בלבד ותיק החזקות מניות חסר ערך.

גוטניק הגיש לבית המשפט בקשה להכריז עליו כפושט רגל, זאת לקראת דיון שנערך בבית המשפט בעניין עתירה שהוגשה נגדו על ידי שותפתו העסקית, IFFCO, אחת מחברות הדשנים הגדולות בהודו, שדרשה להכריז עליו כחדל פירעון בשל חוב של 54 מיליון דולר.

ברכת הרבי
ר' יוסף גוטניק נולד באוסטרליה לאביו, הרב שניאור חיים גוטניק, מגדולי הרבנים במדינה. הוא למד בישיבת 'תומכי תמימים' המרכזית ב-770 בניו יורק. בגיל צעיר פנה לעולם העסקים והתחיל לעסוק ביהלומים.

בשנות השמונים קיבל גוטניק מהרבי תיאור על מקומו המדויק של מכרה עשיר בזהב באוסטרליה וגוטניק החל לחפור במקום. במהרה התגלה באזור זהב בכמויות גדולות וגוטניק הפך ליהודי העשיר ביותר באוסטרליה.

בעקבות התעשרותו המהירה הפך גוטניק לאחד מגדולי התורמים למוסדות חב"ד. כלי התקשורת שכתבו על המטאור החרדי סיפרו על אחוזות פאר, יאכטה יוקרתית, מטוס פרטי, מכונית רולס רויס ובית בירושלים.

בעל המאה הוא בעל הדעה
גוטניק הפך לאחד האנשים החזקים והמשפיעים באוסטרליה ובישראל, כשהוא ואנשיו נכנסים ויוצאים ממשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ב-1996 סייע גוטניק לנתניהו להיבחר בבחירות לראשות הממשלה והוא היה אחד האנשים שעמדו מאחורי הקמפיין "נתניהו טוב ליהודים", שלטענת רבים ניצח עבורו את הבחירות במהפך מדהים נגד שמעון פרס. כעבור זמן הביע את אכזבתו מנתניהו בשל 'הסכמי וואי'. באותה שנה הוציא לאור ספר של דברי הרבי כנגד מסירת שטחים.

הגלגל התהפך
שנים ספורות לאחר מכן גוטניק שקע בחובות. אחת מחברות הכרייה שלו, 'סנטור מיינינג אנד אקספלוריישן', עברה לידיו של כונס נכסים והוגדרה כפושטת רגל.

גוטניק איבד את מקומו ברשימת עשירי אוסטרליה, נקלע לסכסוכים משפטיים מול עובדים לשעבר והפסיד כסף רב כשמחיר הזהב ירד. הוא נאלץ למכור מכרות זהב שהיו ברשותו, כולל את קבוצת הכדורגל 'מלבורן פוטבול קלאב'.

בספטמבר 2013 קבע בית משפט באוסטרליה שגוטניק הונה את רוי טאשי, איש עסקים חרדי, בסכום של מיליון דולר אוסטרלי. על פי פסק הדין, גוטניק הציע לטאשי להשקיע בחברת כרייה קנדית שהוא, גוטניק, היה אחד מבעליה, בהציגו מצג שווא לגבי החברה שנקלעה בסופו של דבר להפסדים.

טאשי תבע פיצוי ובית המשפט פסק לו כאמור, מיליון דולר. במאי 2015 גוטניק שוב נשר מרשימת 200 העשירים באוסטרליה, לאחר שכמה חודשים לפני כן הודח מתפקיד יושב ראש חברת הכרייה 'בלקהאם ריסורסז'.

באוקטובר 2015 פסק בית המשפט שחברת 'לג'נד אינטרנשיונל הולדינגס' של גוטניק תשלם לקואופרטיב ההודי 56 מיליון דולר אחרי שגוטניק הונה את ההודים כששידל אותם לרכוש מניות בחברת לג'נד.

גוטניק עצמו נתבע לשלם 28 מיליון דולר באופן אישי, כאשר את השאר תשלם החברה. על פי פרסום ב"הרלד סאן" האוסטרלי, גוטניק טען אז בבית המשפט ש"זמנים קשים עוברים על ענף היהלומים, אני מתקשה לשלם את שכר הדירה של משרדי".

בבית המשפט נחשף שגוטניק עובר תקופה לא פשוטה בשנתיים האחרונות והוא אף נאלץ לפטר עובדים.
בסוף השבוע שעבר אמר גוטניק כי הוא חייב כסף לכ-25 אנשים, בהם הרב נחום שטרנברג מראשי ישיבת "אוהלי תורה" בקרונהייטס שבברוקלין, לאשתו, לה הוא חייב 33 מיליון דולר ולמחנה ישראל שבברוקלין סכום של 13.3 מיליון דולר.

עם זאת, האגדה הנקראית "יוסף גוטניק", עם עלייתו המטאורית ונפילתו הטראגית, עדיין לא הסתיימה וטרם נאמרה המילה האחרונה.
יוסף גוטניק פשיטת רגל נגיד חבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד