כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הרבי מסאטמר: "אנחנו בשבי הציוני; לא יכולים לנצח את המדינה"

בישיבת עסקנים שהתקיימה במעונו של האדמו"ר מהר"א מסאטמר בנושא ההתייצבות, דיבר האדמו"ר בחריפות נגד גישת הפלג הירושלמי המורה לבחורים שלא להתייצב בלשכת הגיוס לקבלת דיחוי או פטור ויש מהם שנתפסים ע"י המשטרה ונשלחים לכלא הצבאי: "זו מדינה של גיהנום. אנו חיים בגלות בשבי הציוני, ומי שמסתבך לוקחים אותו לכלא הצבאי, שם יושבים פושעים אמיתיים"

האדמו"ר מהר"א מסאטמר
האדמו"ר מהר"א מסאטמר



בישיבת עסקנים שהתקיימה בשבוע האחרון במעונו של האדמו"ר מהר"א מסאטמר בנושא ההתייצבות, דיבר האדמו"ר בחריפות נגד הנהגת הפלג הירושלמי המורה לבחורים שלא להתייצב בלשכת הגיוס לקבלת דיחוי או פטור, ויש מהם שנתפסים ע"י המשטרה ונשלחים לכלא הצבאי.

בשיחה ארוכה עם העסקנים פירט האדמו"ר את ההיסטוריה של ההסדרים לדיחוי בני ישיבות. "כל הדיבורים שדיברו פה זה להלכה ולא למעשה" אמר האדמו"ר לעסקנים, "מה למעשה? למעשה בחורים בארץ ישראל הולכים לצבא, בחורים מסתבכים עם בעיה, ומי שמסתבך עם איזה בעיה מוכרח ללכת לצבא, מה הוא יכול לעשות אחרת? הרי יקחו אותו לכלא, הוא לא רוצה ללכת לכלא, ועצם ההליכה לכלא זה דבר חמור מאוד, אתם יודעים מה זה לבחור ללכת לכלא צבאי? עם מי יושבים שם בכלא? איזה "ראשי ישיבות" יושבים שם? איזה בחורים יושבים שם? איזו יראת שמים קונים שם בכלא? יושבים שם פושעים, פושעים אמיתיים, עם כזה חברותא מותר להחזיק בחור יום אחד? צריך לראות לעשות מה שאפשר כדי להציל את הבחורים בארץ ישראל".


דברי האדמו"ר מסאטמר • האזינו

"לעשות אפשר לעשות רק למעשה, להקים כאלה משרדים כמו מרכז עזרה וייעוץ, צריך שיהיה אחד בירושלים. צריך אחד בבית שמש. צריך אחד כזה בבני ברק, היכן שיש יהודי שצריך עזרה, שיוכלו לעזור לו, ולא רק לחוגי סאטמאר, לכל החוגים. איפה שיש יהודי חרדי שלא רוצה לשרת בצבא - צריך לעזור לו. זה מה שאפשר, זה הלכה למעשה מה שצריך לעשות. מי שכואב לו הבעיה של הגיוס, צריך להתאמץ ולעשות למעשה, לגייס כספים, זה עולה כסף, עורך דין עולה כסף, רופאים עולים כסף, משרד עולה כסף, עובדים שצריכים לזה עולה כסף, כל דבר עולה כסף, צריך מוניות נסיעות וכו'. עם כסף יצליחו, עם דיבורים ריקים לא יעשו כלום, רק עם מעשים, ומעשים זה הדברים האלה, וחוץ מהארגון הזה יש עוד ארגונים דומים, למען האמת צריך לדעת, אסור להגיד שאנו היחידים שעושים, צריך לומר את האמת, וזה לא נפק"מ, כל אחד יכול לעשות. אבל, את המשרד הזה הקימו לפני כמה שנים עוד לפני שהבעיה הייתה כל כך חמורה, לפני שהייתה פוליטיקה כמו היום.

"נכון שהיום יותר קשה לעשות פטור, זה אמת שהיום זה יותר קשה, אבל לצערנו אנו חיים במציאות הכאובה הזו במדינה של גיהנום הזו, זה קיים, אנו לא יכולים לנצח אותם, אין דרך כזו, זה המציאות שבה אנו חיים, הם גוזרים גזירות ואנו חיים בגלות בשבי הציוני, והקב"ה יעזור שנוכל לצלוח את זה עד יעבור זעם, כשהקב"ה יעביר ממשלת זדון מן הארץ, כשהמשיח יגיע וניפטר מכל הגזירות ומכל המדינה ומכל הרשעים וכל הרשעה כולה כעשן תכלה ואז הקב"ה יעזור. ובינתיים אנו צריכים לעשות, לעזור בכל היכולת מה שיכולים ולעזור להם, זה האמת וזו הדרך היחידה וזה מה שאנו צריכים לעשות", אמר האדמו"ר מסאטמר בישיבת העסקנים.



כזכור, מהר"א מסאטמר יצא בחריפות כנגד שיטת הפלג הירושלמי שלא להתייצב בלשכת הגיוס, ואמר כי מהלך אינו במסורת אותה קיבלו מרבי יואל מסאטמר זצ"ל, אבי שיטת ההתבדלות מהציונים. גם אחיו מהרז"ל מסאטמר הסביר כי איסור ההתייצבות אינו ריאלי והוא נתון ליחידים המסוגלים "למסור נפש", אך לא ניתן להפוך אותו להוראה לציבור ואמר כי "כל השנים התייצבו ואי אפשר לומר ליהודים כעת לא לעשות כך".

אתמול פורסם ב'בחדרי חרדים', כי בחוברת מיוחדת שהוציאו בימים אלו בחסידות סאטמר והיא מופצת בריכוזי החסידות, מובא שו"ת מיוחד בו הם מספרים על ישיבה שקיימו דייני בד"ץ העדה החרדית ובה הובאה חוות דעתו של עורך דין מטעם הפלג הירושלמי.

בחוברת חושפים כי עורך הדין של הפלג הטעה את דייני העדה החרדית, כשבעקבות חוות הדעת שלו שהובאה בפניהם הורו בעבר דייני הבד"ץ שלא להתייצב.

תיעוד ישיבת הבד"ץ המדוברת, בה השתתף נציג הפלג, נחשף אתמול לראשונה ב'בחדרי חרדים'. הישיבה התקיימה בכ"א כסלו תשע"ג בנוגע להתייצבות. בתמונה נראים גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט וייס, הגר"י בלוי זצ"ל (ישיבת הבד"צ האחרונה בהשתתפותו, כחודשיים לפני פטירתו), הגרא"י אולמן, הגר"י רוזנברגר, הרב שלמה פפנהיים ז"ל מהנהלת 'העדה' (שהגיע בעיצומה של חתונת נכדו), הרח"צ טייטלבוים בן האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר, כשהם מאזינים לדבריו של יעקב לוי, נציג מטעם הפלג.

יצויין כי באותה עת, חיבר עורך הדין רפאל שטוב חוות דעת בנושא, שעיקריה פורסמו באותם ימים ב'פלס', ולכאורה מדובר באותה עמדה משפטית. חוות הדעת נחשפה אתמול ב'בחדרי חרדים' ועו"ד שטוב, אמר ל'בחדרי חרדים' כי "הוא עדיין עומד מאחוריה".

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' לפני כשלושה חודשים, נשא האדמו"ר מסאטמר דברים בהיכל המתיבתא של סאטמר ודיבר בחריפות נגד גישת הפלג הירושלמי שמורה שלא להתייצב בלשכות הגיוס לקבלת דיחוי או פטור. "הדרך של בני העדה החרדית להתפטר מהצבא היה על ידי התייצבות וקבלת פטור" אמר האדמו"ר.

"זה כבר מאז שקיים המדינה, וכל השנים ככה נהגו עד היום הזה כל תלמידי סאטמאר, עוד מימי בריאותו של דודי הקדוש, וגם בשנים שהוא לא היה בריא. לאחר מכן כל אחד התייצב, כל מי שלמד בישיבה של סאטמר התייצב, ואפשר להראות את זה ולהיווכח מאנשים שכיום גרים כאן באמריקה, כולם התייצבו".

כאן הרבי עבר להתקפה חזיתית נגד הפלג הירושלמי הקיצוני: "היום התחדשו קנאים חדשים, בשיטה חדשה, שאסור להתייצב בכלל בצבא. הגמרא אומרת קשים גרים לישראל כספחת. כל אחד מתקשה למה כל כך קשים הגרים, התירוץ הפשוט הוא כי אין לו מסורת אבות, הוא לא יכול לומר 'כך נהג אבי ז"ל' - וזה הקושי".

לדברי הרבי, "יש קנאים חדשים שהוציאו שיטה חדשה שאסור להתייצב. יש הרבה דברים שהונהגו בארץ על ידי אנשים חסרי אחריות ובהפקרות, וסובלים מזה כל תושבי ירושלים. הם רק לא יכולים לעזור לעצמם, אסור להם לומר מילה. האנשים האחראים באמת של העדה החרדית, אין להם קשר עם צורת ההתנהגות הזו".

"זה ברור, שאף תושב בויליאמסבורג ובקרית יואל ובבורו פארק או ביישוב יהודי אחר, לא היה סובל התנהגות כזו, אנשים צריכים ללכת ללמוד ולעבוד, וסוגרים כבישים. יולדת לא יכולה לעבור. גם בניו יורק שיש בעיה של מציצה בפה, עוד לא עלה על הדעת לסגור את רחובות ויליאמסבורג. זה דבר קל מאוד, אפשר בקלות לעשות כאוס בעיר, אבל זה לא עלה על דעת אף אחד. אבל בירושלים עושים זאת, מי הרשה זאת? בלי אחריות".
האדמור מסאטמר התייצבות גזירת הגיוס הפלג הירושלמי צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד