ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
טובל ושרץ בידו

לאחר שגנבו את הגניזה: השלטון משפץ את בית הכנסת העתיק

השלטונות במצרים הודיעו ביממה האחרונה כי החלו בפרויקט לשיפוץ בית הכנסת העתיק 'אבן עזרא' שממוקם בקהיר. זהו אחד מבתי הכנסת העתיקים בעולם, לכל הפחות בן 1200 שנה. השיפוץ מגיע לאחר שהשלטונות גנבו גניזה יהודית עתיקה מבית הקברות

לאחר שגנבו את הגניזה: השלטון משפץ את בית הכנסת העתיק
בית הכנסת אבן עזרא בקהיר צילום: משרד התיירות והעתיקות של מצרים

השלטונות במצרים החלו בפרויקט לשיפוץ בית הכנסת העתיק אבן עזרא בקהיר מהקדומים בעולם, שקיים כ-1200 שנה, בבית הכנסת המדובר נשמרה הגניזה הקהירית המפורסמת שמשמשת עד היום כמקור עיקרי לכתיבת היסטוריה של יהודים במזרח. בשנה האחרונה הידרדר מצבו של המבנה. כך דווח רועי קייס ב'כאן חדשות'. המהלך של השלטונות במצרים מגיע לאחר שהשלטונות גנבו שקי גניזה יקרים מבית הקברות היהודי העתיק במצרים.

משרד התיירות והעתיקות, החל בפרויקט שיקום בית הכנסת אבן עזרא בקהיר העתיקה. ד"ר מוסטפא ווזירי, מזכ"ל מועצת העתיקות, הסביר כי זהו בית הכנסת העתיק ביותר במצרים ובמזרח התיכון. הוקמה ועדה משותפת בשיתוף פעולה עם מועצת העתיקות העליונה כדי להתחיל בפרויקט שיקום המקום, עבודת השיקום האחרונה נעשתה ב-1991.

ד"ר אוסמה טלעת, ראש מגזר העתיקות האסלאמיות, הקופטיות והיהדות במועצת העתיקות העליונה של מצרים, ציין כי המקום נקרא על שמו של עזרא הסופר, בתוכו נמצאו קבוצת מסמכים היסטוריים, ידועים. בתור "גניזה קהירית". והמקום פונה לכיוון ירושלים.

המבנה בנוי משתי קומות, הקומה הראשונה מיועדת לגברים והשנייה לנשים, באמצע יש בימה לקריאת התורה.

ד"ר מוסטפא עבד אל-פתח, עוזר המזכיר הכללי לשיקום עתיקות ומוזיאונים ויו"ר הוועדה, הסביר כי עבודות השיקום החלו באזור ארון הקודש, העבודה תכלול גם בידוד משטחים להגנה מפני השפעת רטיבות הנובעת מחדירת מי גשמים, טיפול בשכבות הצבע מהשפעת גורמי מזג אוויר שונים, שהביאו להצטברות לכלוך, וכן טיפול בסדקים, עבודות השיקום יבוצעו תוך שימוש בטכנולוגיות החדישות ביותר.

חוצפה: המצרים רוקנו גניזה מבית הקברות ללא רשות הקהילה היהודית

לאחר גניבת הגניזה ההיסטורית: דרישה להתערבות של ממשל ביידן

עשרות עובדים של אנשי רשות העתיקות המצרית התפרצו לבית הקברות והחלו למלא את תוכן הגניזה בעשרות שקים. אנשי הקהילה ניסו למנוע זאת מהם בטענה שכדי לקחת את זה, צריכה להיות אישיות רבנית שתפקח על כך, אלא שהם לא שעו לקריאה הזאת ופשוט לקחו את הגניזה איתם ללא רשות הקהילה. ביממה האחרונה פרסמו המצרים כי הם משפצים את בית הכנסת העתיק בקהיר. ככל הנראה כדי להרגיע את היהודים במצרים שזועמים על גניבת הגניזה. מהלך שהביא חבר קונגרס לדרוש מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להתערב.

אבן עזרא שיפוץ בית כנסת מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד