ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
ברקע השמועות על בריאותו

נתניהו הזכיר את איכויותיו, אך לא נגמל מן ההרגל המגונה // יחיאל גלאי

על רקע סקרים לא מחמיאים ושמועות על מצב בריאותו, התייצב נתניהו לראיון בערוץ 14 והציג הופעה מרשימה. עם זאת, הוא לא הצליח להיגמל מן ההרגל המגונה

נתניהו הזכיר את איכויותיו, אך לא נגמל מן ההרגל המגונה // יחיאל גלאי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון צילום: מתוך שידורי ערוץ 14

כשהסקרים האחרונים מכים את מפלגתו 'הליכוד' שוק על ירך והפופולריות שלו צנחה לרמות שלא נראו זה עשרות שנים, התייצב ראש הממשלה נתניהו ביום חמישי האחרון לראיון נרחב באולפן 'הפטריוטים' של ערוץ 14, שמציג לאחרונה נתוני רייטינג נאים אל מול המתחרים הוותיקים.

ההופעה של נתניהו בערוץ 14 שמהווה עבורו "מגרש ביתי" הגיעה בטיימינג קריטי: ממשלתו השישית במספר התחילה בצליעה והתדרדרה לאחת התקופות המאתגרות ביותר בקריירה שלו: בליץ החקיקה המשפטית שקידמה ממשלתו הובילה להפגנות נרחבות ברחבי הארץ, עד כדי מרי אזרחי וסרבנות בצה"ל; מצב ביטחוני לא פשוט כשמדינת ישראל מאותגרת במספר חזיתות בו זמנית; וזירה מדינית בעייתית בעקבות התקררות במערכת היחסים עם ארה"ב ומנגד התקרבות בין איראן למדינות המפרץ ובעיקר לסעודיה, צעד שמרחיק את חזונו של נתניהו להסכם שלום עם המדינה הערבית החשובה ביותר.

בנוסף לאתגרים האמורים, נתניהו מתמודד עם טענות זדוניות לגבי מצבו הבריאותי: תיעוד בו נראות ידיו רועדות בישיבות הממשלה וכן טעויות חוזרות ונשנות שלו עוררו גל של שמועות שקיבל 'בוסט' מצד מתנגדיו שזועמים על "חוק הנבצרות" וסבורים ככל הנראה כי רק מצב בריאותי בעייתי ירחיק אותו מן החיים הפוליטיים.

במהלך הריאיון התייחס נתניהו לשמועות על מצבו הרפואי, גיחך עליהן ואף הזמין את מבקריו להצטרף אליו לריצת הבוקר היומית שלו. דבריו קיבלו חיזוק מעצם הופעתו: נתניהו חד, ברור ויעיל ומזכיר לכולם שבכול הקשור לרטוריקה וכריזמה אין לו מתחרים בזירה המקומית ואולי אף בזירה הבינלאומית. ראש הממשלה זרח במהלך הריאיון, כשהוא מלהטט במיומנות בין שאלות למסרים שחשובים לו. הוא כבש את הקהל באולפן ומחוצה לו.

טורי דעה נוספים:

נתניהו ושותפיו צריכים לבקש סליחה מבנט // דעה

הארוחה במסעדת השרצים; לנתניהו כבר לא אכפת // דעה

החרדים חייבים להתנתק מגוש הימין // דעה

בניגוד לשאלות הקשות והיחס העוין עמם מתמודד נתניהו באולפני הטלוויזיה הישראלים המסורתיים, בערוץ הימני החדש נתניהו מתקבל באהדה מופגנת. כבר עם כניסתו לאולפן חיוך נסוך על פניו כשהמנחה ינון מגל הציג אותו כראש הממשלה שכיהן יותר מכל אחד אחר בתפקיד הרם וקינח בסופרלטיבים נוספים.

נתניהו אמנם נשאל על ידי המנחה וחברי הפאנל שאלות חשובות כמו המצב הביטחוני הבעייתי, המצב הכלכלי המדאיג, וכן על התקפלותו בנושא הרפורמה המשפטית, אך בניגוד לערוצים אחרים בהם ממהרים לקטוע את דבריו ולדרוש ממנו תשובות מדויקות, כאן מקבל נתניהו זמן ממושך כדי להשיב ובעצם לפרוש את משנתו, מה שמקל עליו להעביר את מסריו ביעילות רבה.

וכאן גם מגיעה הבעיה: למרות כישוריו הרטוריים המרשימים והופעתו המהודקת של נתניהו, הוא אינו מסוגל להימנע מהאשמות שווא כלפי הממשלה הקודמת והאשמת אחרים במצב הנוכחי. הוא ממשיך לחזור על הטענה השחוקה שהממשלה הקודמת הסתמכה על "האחים המוסלמים" וגרמה להתגברות הטרור. הוא גם מאשים ללא בסיס את יאיר לפיד, שכיהן כראש ממשלה בתקופת ממשלת המעבר, שהסכם הגז הימי עליו חתם עם לבנון (בהמלצת גורמי הביטחון) הוביל לשחיקת ההרתעה מול ארגון חיזבאללה.

טענות אלו חסרות כל בסיס במציאות, שכן ברור לכל בר דעת כי אין כל קשר בין השותפות עם רע"מ בממשלה הקודמת לבין עצימותו של גל הטרור הנוכחי. ובאותה מידה, ספק גדול אם ההרתעה של צה"ל נשחקה בגלל הסכם כזה או אחר שנחתם עם ממשלת לבנון - למרות ניסיונותיו של חסן נסראללה לקחת קרדיט על האירוע.

סביר הרבה יותר שההסלמה הנוכחית נגרמה בגלל ההרכב הקיצוני של ממשלת נתניהו. כך למשל, קריאתו של שר האוצר לשרוף כפר ערבי הדהדה בכל רחבי המזרח התיכון, וכן משטרה עליה אמון שר קיצוני שדוגל בעליית יהודים להר הבית גם במחיר של הבערת האזור. אבל את נתניהו כל זה לא מעניין, הוא שוב בוחר להטיל את האשמה על אחרים, העיקר לא לקחת על עצמו אף לא גרם של אחריות.

אם כך אין זה פלא שכאשר המגיש ינון מגל מינף תקלה שהתרחשה במהלך השידור ואמר כי "זה ככל הנראה נעשה בשל חבלה בשידור", תוך שהוא מפנה אצבע מאשימה לעבר אנשי המחאה נגד הרפורמה המשפטית, נתניהו עט על המציאה כמוצא שלל רב וסינן "וזה מחסידי חופש הדיבור".

בנימין נתניהו ערוץ 14 הפטריוטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 70 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד