כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024
החיסכון הכלכלי

חושבים על רכב חשמלי? לפני שקונים כדאי שתבדקו כמה עולה הביטוח

מי שרוכש רכב חשמלי עשוי לעשות זאת בגלל הדאגה לאיכות הסביבה, הפעולה השקטה של המנוע וכיוצא בזאת. אך מי שקונה כזה רכב עושה זאת גם בגלל החיסכון הניכר בעלויות הדלק שלא ניתן להתעלם מקיומו

חושבים על רכב חשמלי? לפני שקונים כדאי שתבדקו כמה עולה הביטוח
קיה ספורטאג' עליה של 27% בממוצע בעלות הביטוח צילום: רוני נאק

מחירי הביטוחים של המכוניות החשמליות זינקו השנה בשיעור גבוה במיוחד, כך עולה מבדיקה שערכה מחלקת המחקר והאנליזה של WOBI (אתר המשווה מחירי ביטוח בישראל). במקרה הספציפי של ביטוחי רכב חשמלי, הבעיה אינה רק עלות הביטוח עצמו, אלא העובדה שההתייקרות החדה במחיר הביטוח, הלכה למעשה מבטלת את היתרון העיקרי של הרכב החשמלי: החיסכון הכלכלי.

כיום מי שרוכש רכב חשמלי עשוי לעשות זאת בגלל הדאגה לאיכות הסביבה, הפעולה השקטה של המנוע וכיוצא בזאת, אבל השורה התחתונה היא שמי שקונה כזה רכב עושה זאת בגלל החיסכון הניכר בעלויות הדלק שלא ניתן להתעלם מקיומו. הניתוח של WOBI מבוסס על מנוע החיפוש של האתר המושך נתונים מהמאגרים של חברות הביטוח הגדולות. לאמור, יש לו את היכולת לקחת נתונים מחברות הביטוח הגדולות ולהציג לגולשיו נתונים השוואתיים בין הפוליסות. ומן ההשוואה של WOBI עולות כמה מסקנות מעניינות.

עליה של 60% בממוצע בעלות הביטוח של ג'ילי גיאומטרי C החשמלית: צילום רוני נאק

על פי הנתונים כל הביטוחים התייקרו כשהסיבה העיקרית היא גניבות הרכב. ביחס לאוקטובר של השנה שעברה נרשמה התייקרות ממוצעת של 25% כשהביטוחים המקיפים לרכב התייקרו ב 32% וביטוחי החובה התייקרו ב-9%. אבל מה שיותר מעניין הוא ההבדל בהתייקרויות בביטוחים של הרכבים החשמליים ביחס לרכבים הרגילים.

הדוגמאות של WOBI כוללות כמה רכבים מדגמים פופולאריים ובהם ניכר שהביטוחים מזנקים: לפי הנתונים ביטוח של סקודה אוקטביה התייקר בממוצע בין אוקטובר 2022 לאוקטובר 2023 בשיעור של 22.4%. הביטוח של טויוטה קורולה התייקר בתקופה הזאת ב- 23.3%. ביטוח האאוטלנדר של מיצובישי התייקר ב 23.1% ואילו הביטוח של קיה ספורטאז' התייקר ב 27.1% לאור חיבתם של הגנבים לג'יפונים.

אבל זה כאין וכאפס לעומת הנתונים שWOBI מציגה אודות התייקרות הביטוחים של רכב חשמלי: לפי הנתונים של WOBI טוענת החברה כי הביטוח של BYD אטו 3, חשמלית סינית פופולארית התייקר ב 37%. ביטוח ג'ילי ג'יאומטרי C עלה ב-60%. ומה עם להיט המכירות של טסלה? ובכן ביטוח טסלה 3 התייקר בין אוקטובר 2022 לאוקטובר 2023 ב-35%.

המסקנה: צרכן רכב נבון, לפני שהוא רץ לרכוש רכב חשמלי כי "עלות הבעלות הכוללת נמוכה" – כדאי לו לעסוק בשיעורי בית מעמיקים לפני הזמנת הרכב. השילוב של עלות הרכישה הגבוהה, ביחס לרכב בנזין מקביל, עלות החשמל שהתייקר מאד בעמדות הטעינה הציבוריות, תשתית הטעינה החסרה והלוקה באמינותה, עלויות אחזקה המתגלות כגבוהות ועתה גם מחירי ביטוח מאד גבוהים, מעלים סימני שאלה באשר לכדאיות הכלכלית של הכניסה לאירוע כזה.

 

רכב חשמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד