ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
שיטת ה-׳win-win׳

הג׳וקר השמאלני והמפתיע של בנימין נתניהו

באורח מפתיע: מי שעשוי להיות הג׳וקר של נתניהו בבחירות הקרובות שיציל אותו מפני ליברמן הוא דווקא דמות פוליטית מהשמאל - עמיר פרץ • שיטת ה-׳win-win׳: בין אם פרץ ינצח את התחזיות ובין אם לא יעבור את אחוז החסימה - נתניהו יוכל לחייך • טור דעה מאת יוסי אסולין

הג׳וקר השמאלני והמפתיע של בנימין נתניהו
ראש הממשלה נתניהו צילום: אדיר סולטן, פלאש 90

באורח מפתיע משהו, מי שעשוי להיות הג׳וקר של נתניהו בבחירות הקרובות הוא דווקא דמות פוליטית מהשמאל: עמיר פרץ.

תשאלו איך. נתחיל בליברמן: האחרון כבר הסיר את כל המסכות. ואם עד אתמול רק רימז שייתכן כי ימליץ על גנץ, הרי שאתמול אמר מפורשות כי זו בהחלט אופציה שעומדת על הפרק מבחינתו. או במילים אחרות: ליברמן מחוץ לתחום בחישוב גוש הימין. צרה צרורה עבור נתניהו.

אז מה ליברמן רוצה מהחיים שלנו? הפרשן הפוליטי עמית סגל העלה סברה לא בלתי הגיונית ולפיה כל מטרתו של ליברמן היא אחת: להפוך מממליך המלכים למומלך. או יותר נכון: לראש הממשלה בכבודו ובעצמו. ברוטציה. זו הייתה נשמעת תיאוריה מטורפת אם לא שסגל עצמו התקשר לליברמן וזה לא שלל אותה, ואם לא שהיינו יודעים שהאיש תמיד ידע לנצל את כוחו עד למקסימום. כך או כך, נתניהו 

וכאן, בשוקת השבורה הזו בה ליברמן מקשיח עמדות ולא מותיר לנתניהו ברירה, מגיע קרש ההצלה המפתיע של נתניהו - לפחות בשלב הזה - עמיר פרץ. האחרון פועל ללא לאות כדי למשוך מצביעים אותם הוא מכנה ״הימין הרך״. שלטי ענק המעוטרים בתמונותיו ממלאים את ערי הפריפריה. במהלך שיש שמכנים אותו "התאבדות פוליטית", הוא בוחר שלא לחבור למפלגות שמאל ונותר עיקש בחיבורו עם לוי-אבקסיס.

נתניהו ורה"מ הודו בקמפיין החוצות החדש של הליכוד. צילום: אדם שולדמן

לכאורה, מדוע פרץ - שועל פוליטי ותיק - לוקח הימור כה גדול ומסכן את מפלגתו, או את מה שנשאר ממנה, במפלה שממנה כבר לא תהיה תקומה;  ואף מסרב לומר ברורות כי לא יישב עם נתניהו - בניגוד גמור לעמדת מחנה השמאל. חברתו לאיחוד לוי-אבקסיס אף אומרת בריש גלי כי היא לא רואה פסול בלשבת עם נתניהו.

ייתכן כי פרץ מבין שמ"המחנה הדמוקרטי" לא תבוא הישועה, ואם לא יהיה חד משמעי לגבי ישיבה עם נתניהו בממשלה עתידית - שלא כקודמו אבי גבאי שהפסיד את הצעת חייו - הרי שהוא יוכל להיות שר בכיר בממשלת נתניהו הבאה, בזמן שחבריו מכחול לבן ומהמחנה הדמוקרטי יוטלו דוממים במדבר האופוזיציוני השומם. בנוסף, יש אפשרות שפרץ ייקח את ההצעה בשתי ידיים, כקרש קפיצה למשכן הנשיאות אליו הוא משתוקק להגיע.

וכך נתניהו יוצא מורווח מכל כיוון: אם פרץ עובר את אחוז החסימה נתניהו יכול להשתמש בו כקלף חסינות מפני ליברמן ומאיומיו המאפיוזיים - ולהרכיב אתו ממשלה; ואם יתברר למפרע שההימור של פרץ היה הימור כושל, הרי שעשרות אלפי קולות מן השמאל ייזרקו לפח - מהלך שיחזק אוטומטית את גוש הימין ויסייע גם הוא לנתניהו מאימת ליברמן. שיטת ה-׳win-win׳.

אז האם פרץ ימשיך להתעקש שלא לחבור למחנה הדמוקרטי, או שייכנע למסע הלחצים הקיצוני המופעל עליו משמאל? ימים יגידו.

בשולי הדברים: למי שמתקשה לקבל את האפשרות שנתניהו יציע לפרץ תפקידים בכירים, הפעם אין צורך ללכת הרבה אחורה כדי להתבדות. למזלנו, מערכת הבחירות הקודמת הייתה ממש לאחרונה וקשה לשכוח את הצעתו הנדיבה של נתניהו לגבאי. מאז שום דבר לא השתנה: נתניהו אותו נתניהו. העבודה אותה העבודה. 

עמיר פרץ בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד