י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

להשמין זה מסוכן? כעת מסתבר שגם להרזיה יש אלמנטים מסוכנים

מה קורה לעצמות בגוף כאשר יורדים במשקל בגיל מבוגר? והאם הדבר משתנה אם משמינים בחזרה? 77 משתתפים במחקר הוכיחו כי יש לשים לב היטב לאופן הירידה במשקל ככל שעולה הגיל

להשמין זה מסוכן? כעת מסתבר שגם להרזיה יש אלמנטים מסוכנים
ספורט צילום: pixabay

כולם מדברים על השמנת יתר, על הסכנות שבמחלות העשויות להתפתח בעקבותיה, מסבירים כמה חשוב לרדת במשקל, אך האם עצרתם פעם לחשוב, על מה אתם נאבקים?

מחקרים מראים כי ירידה במשקל אצל קשישים, עשויה להשפיע על צפיפות העצם ולגרום לסיכון מוגבר לשברים.

מחקר שפורסם בכתב העת, Obesity Research Journal, עקב אחרי 77 מבוגרים בגיל ממוצע של 67. כולם היו בעלי משקל עודף והפחיתו ממנו במשך 18 חודשים על ידי תזונה, פעילות גופנית רגילה וחלקם קיבלו לעשות פעילות של אימוני כוח כשהם מחולקים כמובן לקבוצות.

הממצאים הוכיחו כי משתתפים שביצעו פעילות גופנית איבדו יותר מסת שומן. בנוסף, הפעילות הגופנית השפיעה על אופי הירידה במשקל: משתתפי הקבוצה שהתמקדה באימוני כוח איבדו פחות מסה רזה לעומת אלה שביצעו פעילות אירובית. באשר לעצמות, בכל קבוצות הטיפול, צפיפות עצם הירך ירדה משמעותית, בערך בשני אחוזים, בתום חודשי המחקר, ולא היה שינוי משמעותי במיקרו-ארכיטקטורה של העצם.

החוקרים המשיכו לעקוב עוד שנה שלמה אחרי הנבדקים, כאשר חלקם שמרו על המשקל החדש וחלקם השמינו חזרה. הממצאים הוכיחו כי צפיפות עצם הירך המשיכה לרדת והמיקרו-ארכיטקטורה שלה הידרדרה. עם זאת, אצל משתתפים שהשמינו מחדש צפיפות העצם ירדה פחות.

החוקרים הבינו שצפיפות העצם הושפעה כנראה מסך הירידה במשקל. עם זאת נראה שמבנה העצם היה טוב יותר כשנרשמה ירידה במסת השומן, בניגוד לירידה במסה הרזה.

מחקרים מוכיחים שאובדן עצם ממשיך גם אחרי שהירידה במשקל מסתיימת. הממצאים מדגישים את החשיבות של ירידה מבוקרת במשקל וכן של זיהוי ויישום תוכניות הרזיה הממוקדות בצמצום מסת השומן בלי לפגוע במסה של שאר רקמות הגוף, כדי למנוע נזקים לעצמות ולרקמות אחרות.

כמובן שיהיה צורך במחקרים נוספים שיבדקו את המנגנונים הביולוגיים שמעורבים בשינוי המשקל ושינוי העצם הקשורים לגיל המבוגר.

ספורט קשישים דיאטה תזונה צפיפות עצם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד