י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מצמרר ומחזק

ההקלטה האחרונה של הרב הבר: "הנגיף הזה עוצר את כל העולם"

בדברי חיזוק מבהילים שנשא הרב ישעיהו הבר זצ"ל לתלמידי הישיבה מהבידוד בביתו בד' ניסן, הוא התייחס לנגיף, חיזק את הבחורים וביקש מהם סליחה על כך שלא הכניס אותם לביתו בפורים • "אני לא מעלה על דעתי תקופה ארוכה שלא היו לי אורחים בשולחן השבת" • האזינו לדבריו

ההקלטה האחרונה של הרב הבר: "הנגיף הזה עוצר את כל העולם"
רבי אברהם ישעיהו הבר זצ"ל צילום: אלי סגל

הרב הגאון רבי אברהם ישעיהו הבר זצ"ל, שהסתלק לבית עולמו מנגיף הקורונה הארור שדבק בו, היה נשמע לרבים כמו עוד 'עסקן רפואי' שהתעסק עם הצלת חיים של מושתלי כליה.

הרב הבר שהקדיש את כל כולו למען הכלל, היה תלמיד חכם עצום שהרביץ תורה ויראה עשרות בשנים. לא רק מושתלים ותורמי כליה היו בניו, אלא גם מאות ואולי אלפי בחורי ישיבה שקנו ממנו תורה והיו מתייעצים עמו. 

פרק מרכזי בחייו הוא היותו אחד מרבני ישיבת 'נתיבות החכמה' וולפסון בבית וגן, שם היה נמצא בקביעות בסדר ג' מידי יום ביומו. 

כעת עם הסתלקותו, אנו מביאים הקלטה שמסר בקו המידע של הישיבה, שם דיבר על הנגיף המתפשט והדגיש את חובת הזהירות. הוא אף ביקש סליחה מהתלמידים שלא יכל לפתוח להם את הבית בפורים בגלל הבידוד שגזר על עצמו. ההקלטה נאמרה בד' ניסן האחרון והיא בעצם מביאה את דבריו האחרונים. 

בדבריו הביא את מכתבו של המשגיח הגאון הצדיק רבי חיים פרידלנדר זצ"ל, משגיח ישיבת פוניבז', שכתב לתלמידיו לפני הסתלקותו מהמחלה הקשה. 

'בחדרי חרדים' מביא את הדברים וההקלטה האחרונה

"שלום וברכה בני הישיבה האהובים נכנסתי לסלון בבית, ואני רואה בלגן גדול הכל מלא חפצים פזורים שמקומם תמיד במרפסת השירות, מכונת הכביסה, סמרטוטים, קופסאות, מקלות ספונג'ה הכל בלגן, בני ביתי הסבירו לי למרבה הפליאה שלי שהבלגן הוא חלק מתהליך יצירת סדר חדש לכבוד פסח, מנקים ומסדרים את המרפסת, אז הסלון כרגע בלגן תבוא מחר תראה את הסלון מסודר ואת המרפסת חדשה".

"העולם כולו עובר כעת סדר חדש, בורא עולם מטלטל את הבריאה, מטלטל את העולם מרגיז ממלכות עושה בלגן דרך ביצירת סדר חדש, אנחנו עומדים נפעמים אני פותח את הסידור בשחרית: אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאָדָם אוֹכֵל פֵּרוֹתֵיהֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה וְהַקֶּרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא. וְאֵלּוּ הֵן. כִּבּוּד אָב וָאֵם. וּגְמִילוּת חֲסָדִים. וְהַשְׁכָּמַת בֵּית הַמִּדְרָשׁ. שַׁחֲרִית וְעַרְבִית. וְהַכְנָסַת אוֹרְחִים. וּבִקּוּר חוֹלִים. וְהַכְנָסַת כַּלָּה. וּלְוָיַת הַמֵּת. וְעִיּוּן תְּפִלָּה. וַהֲבָאַת שָׁלוֹם בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ וּבֵין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ. וְתַלְמוּד תּוֹרָה כְּנֶגֶד כֻּלָּם".

"מבהיל כמה אנחנו חווים כעת ירידה בכל אחד מהדברים האלו, אנחנו מדברים על כיבוד אב ואם, כמה אנשים מנועים מלבקר את ההורים המבוגרים שלהם, גמילות החסדים, כמה השכמת בית המדרש נמנעת, שחרית וערבית, כמה מידת הכנסת אורחים נסגרה, אני לא מעלה על דעתי תקופה ארוכה כמה שבתות שלא היו לי אורחים בשולחן שבת או בסתם יום של חול, ביקור חולים אסור לבקר בבתי החולים כמעט, הכנסת כלה איך נראות חתונות היום, מצב של הלווית המת כמה לוויות של מניין של אנשים מעט מאוד בני אדם, עולה על כולנה הקושי בתלמוד תורה, הישיבות וישיבות בין הזמנים כמה התורה נמצאת במצב של חוסר חס ושלום. מבהיל לחשוב שלשות עמודי העולם תורה, עבודה גמילות חסדים כולם רופפים איך אפשר להתקיים כך ה"י".

"הקב"ה מטהר את האוויר בעולם, ארץ ישראל התרוקנה מרבבות גויים גם העובד הרומני שלנו חזר, איך זה שמאות אלפי יהודים ששוהים בחו"ל חזרו ארצה, כל מקומות התרבות והבילוי נסגרו ששם נעשים כל המעשים הטמאים בעולם". 

"קיבלתי אמש מייל מפרופסור גדול מנהל מחלקה מהמחלקות החשובות בארץ אנחנו עובדים יחד, עד כה לא זכה ללכת בדרך התורה, בשנה שעברה בערב פסח הוא קיבל הגדה של פסח 'הגדה ופשרה' של הרב משה גרילק ושם למד יותר על עשרת המכות, אז הוא כותב לי שהוא התקשה להבין את מכת בכורות, איך יכול להיות שבערב אחד מתו בכל בית, אז כעת מגיפת הקורונה ממחישה לו את מכת בכורות וזה המכה ה -11 וזה מטלטל אותו ממש, הבורא שלח כדי לגרום לאנשים להיות יותר טובים, אנשים רחוקים המכה מטלטלת אותם".

הגר"ח פרידלנדר זצ"ל התבטא בעת חוליו האחרון שמגיעים לעודד אותו והוא לא צריך שום עידוד כי הוא חש קרבת אלוקים כפי שהוא לא חש מעולם אז הוא לא צריך עידוד.

"בכדי להתמודד להחזיק במצב הזה צריכים להתחזק במצב של קרבת אלוקים, אני זוכר שהיינו צעירים בישיבה היה לנו ללכת לקראת צאת שבת לגאון רבי מיכל פיינשטיין זצ"ל לשמוע שיעור וזה היה תקופה שר' מיכל היה בצרה גדולה, שמעתי אותו חוזר ואומר פעם אחר פעם 'עמו אנוכי בצרה', כמה פעמים חזר על זה - הרגשנו את המילים האלו עמו אנוכי בצרה, הדרך לעבור תקופה כזו ולחוש שהקב"ה נמצא איתנו בתוך הבידוד, אנחנו בבידוד אבל הקב"ה איתנו".

"אני כבר שלושה שבועות לא יצאתי מהבית וגזרתי על עצמי בידוד וזה הזמן לבקש מהבחורים סליחה שלא הכנסתי אותם הביתה בפורים כי גזרתי על עצמי בידוד בגלל מצבי הרפואי, הבנו יותר מוקדם את החובה לשמור".

"היום קורה לנו הרבה שמתפללים ביחידות וזה הזדמנות למצוא פינה בבית להתבודד בתפילה ולכוון יותר".

"נגיף הקורונה, יותר קטן מחיידק, מדברים על גודל של חיידק שהנגיף הוא מאית ממנו הנגיף הזה עוצר את כל העולם, מעצמות ומנהיגים הכל מושבת, אז שאנחנו זוכים להכיר כמה גדלותו של בורא עולם על מנת לראות את הנגיף צריכים מיקרוסקופ אלקטרוני כדי לראות נגיף במיקרוסקופ רגיל אי אפשר, אז אני האפס הקטן זוכה לדבר עם מלכו של עולם צריך לחשוב על זה, צריך לצייר איך שהקב"ה שומע את שיח שפתותינו לכמה קרבת ה' אפשר להגיע".

בסיום ביקש הרב הבר לשמור על קדושת הדיבור שבחורי ישראל מתים בעוון ניבול פה ויתומים ואלמנות אינם נענים, הקב"ה שוכן במקום טהור. אנחנו נמצאים במצב שהקב"ה עושה סדר חדש ונזכה לקבל פני משיח צדקנו פסח כשר ושמח. 

הרב ישעיהו הבר מתנת חיים נתיבות החכמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד