ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
כמעט דרך הזום

פרויקט מיוחד ב'בחדרי חרדים': עולם הישיבות חוזר לזמן בטלפון

מה המתווה העדכני שהוצע למשרד הבריאות? באיזו ישיבה עבר ראש הישיבה לשכון בקמפוס? האם הרבנים ימסרו שיעור תוך לבישת מיגוניות? האם ישיבות חברון ופוניבז' ישנו את סדר הלימוד הקבוע? מה דעתו של הגרי"ג על לימוד ב'זום'? • חלק שני של זמן קיץ בלימוד מהבית • מיוחד

פרויקט מיוחד ב'בחדרי חרדים': עולם הישיבות חוזר לזמן בטלפון
היכל ישיבת חברון השבוע סגור צילום: שוקי לרר

בהמשך לחשיפת 'בחדרי חרדים' על עיכוב פתיחת הזמן לעת עתה בעולם הישיבות, ירד שוב כתב 'בחדרי' לשטח על מנת לעמוד מקרוב על תחילת הזמן, כאשר בני הישיבות ימשיכו את הלימודים מביתם במערך טלפוני כפי הוראת גדולי ישראל.

הכתבה בחלק הראשון ב'בחדרי חרדים'

בעולם הישיבות מנסים למצוא דרכים ורעיונות שיגרמו לזמן הקיץ שיעבור על הבחורים בביתם, ממש כמו במסגרת הישיבה, לשם כך עלו מספר הצעות. ביניהם לעשות שיעורים דרך ה'זום', אך ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין התנגד לכך והרעיון ירד.

בצוות שמינו גדולי ישראל לתאם מול משרד הבריאות בראשות הגאון הרב חיים אהרון קאופמן, שעושים יומם ולילה על מנת להגיע למתווה שיאפשר בהקדם האפשרי להחזיר את הבחורים להיכלי הישיבות, ביממה האחרונה עלה פיילוט נוסף ע"מ שיתאפשר לפתוח את הישיבות שכל ישיבה תחלק את הבחורים לקבוצות של עד 32 בחורים למשך 14 יום במקום מבודד בתוך הקמפוס וזאת בשביל למנוע חשש הידבקות בין קבוצה לקבוצה אחרי 14 יום יוכלו כל בני הישיבה להתאחד יחד. 

המתווה הגיע לאחר שמשרד הבריאות הודיע שאין באפשרותו לעת עתה לספק את כמות הבדיקות הנדרשת בשביל עולם הישיבות לכן הפתרון של 14 ימי בידוד יחסוך את הצורך בבדיקות,

לגבי אנשי הצוות, ההסדר יהיה או שיישארו בישיבה ללא יציאה למשך 14 יום יחד עם הבחורים, או שיבואו למסור את השיעורים בישיבה כאשר הם לובשים מיגוניות. הצוות שאחראי על המשא ומתן מקווה מאוד שהמתווה יאושר וכבר במהלך שבוע הבא הוא יצא המהלך לפועל.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ראשי הסיעות החרדיות בירושלים אליעזר ראוכברגר, יוסי דייטש וצביקה כהן המרכיבים את הליטאים החסידים והספרדים נועדו הערב בבית 'וועד הישיבות' בירושלים, שם נערכים ישיבות סביב לשעון למצוא פתרונות יצירתיים לבחורים כל עוד הזמן לא מתחיל כרגיל בישיבות. 

במהלך הדיון עם ראשי הנציגים עלו מספר נושאים לגבי הבחורים בירושלים בכדי לחזק את הבחורים בימים אלו ולתת להם את ההווי הישיבתי והדרכה שלא במסגרת הישיבה. 

הפגישה הערב בוועד הישיבות. צילום: בחדרי חרדים

אחת הישיבות אף יזמה תוכנית לימודים לא שגרתית בסדר הלימוד המקובל וזאת במטרה להקל על הבחורים וזאת בשל העובדה שהלימוד בטלפון הוא יותר קשה מאשר פנים אל פנים, הרעיון היה שילמדו מסכת סוכה והרעיון נבדק, ובישיבת וולפסון קרית מלאכי ועוד אף החלו ללמוד את המסכת שלא כסדר הנלמד במסכתות בישיבה. בוולפסון אף הקימו מערך טלפוני בשרת נפרד, כך שגם אם תהיה קריסה - המערכת תמשיך לפעול לבד.

בישיבת חברון בגבעת מרדכי נעשים פעולות אינטנסיביות כדי לנסות להחזיר את הבחורים לישיבה בתיאום משרד הבריאות, באשר לבעיית הבדיקות מנסים בישיבה לארגן בדיקות בשיתוף קופת חולים 'מאוחדת' בדיקות לבחורים. לדברי אחד הגורמים בישיבה, הסיכויים לכך נמוכים ולכן לדברי אותו גורם הזמן לא ייפתח לפחות עד חג השבועות.

הבעיה המרכזית של חברון היא שמספר הבחורים בישיבה הוא גבוה בצורה משמעותית משאר הישיבות, דבר שמקשה על הקמת מערך טלפוני מסודר לבחורים ופתחו קו שאפשר לשמוע בו שיעורים מראשי ורבני הישיבה בישיבה. לראשונה בהיסטוריה ישנו מסדר המסכתות הנהוגות בישיבה מדורי דורות ובמקום מסכת בבא קמא ילמדו מסכת קידושין.

ישיבת חברון השבוע. צילום: שוקי לרר

בישיבת פוניבז' פתחו גם קו טלפוני לשמוע את השיעורים מראשי ורבני הישיבה ובישיבה אספו את מספרי הטלפון של כל הבחורים, כמו כן בכולל פוניבז' פתחו קו לכל האברכים של הכולל, בכולל מעתירים בתפילה לרפואת הרב אברהם יצחק זלצברג מחשובי רבני הכולל שמאושפז במצב קשה וזקוק לרחמי שמים מרובים. 

בישיבת פוניבז' בראשות הגר"ש מרקוביץ גידרו את גבעת הישיבה לקראת חזרה אפשרית ללימודים.

הגידור בישיבת פוניבז' היום. צילום: באדיבות המצלם 

בישיבת 'אור ישראל' עשו במהלך כל התקופה האחרונה ישיבת בין הזמנים עד שיפתח הזמן דרך הטלפון ובישיבה הקימו מערך טלפונים ללימוד בחברותות עם מספרים של המשיבים, אליהם יוכלו הבחורים להתקשר ולשוחח בלימוד במסכת סנהדרין הנלמדת בישיבה. גורמים בישיבה אומרים שהם נערכים לל"ג בעומר, בתקווה שאז יתחילו את הזמן כפי ההערכות, לאחר גרירת רגליים של משרד הבריאות, אך הדבר לא נראה באופק, כמו כן מארגנים בישיבה כל יום תפילת רבים טלפונית על איש החסד ר' רפי שיינפלד, מתנדב זק"א תל אביב הזקוק לרחמי שמים, ששני בניו לומדים בישיבה.

בישיבת 'נתיבות חכמה' בראשות הגאון רבי דניאל וולפסון, התחילו את הזמן דרך הטלפון, כאשר בישיבה בנו מערך טלפוני היושב על שרת נפרד. וע"י כך מנעו את הקריסה של כל החברות הפרטיות שקווי הטלפון היושבים על שרת אחד ובזמני העומס לא ניתן לחייג. כמו כן במערך הטלפוני יש שלוחות שבהם ניתן לעבור ישירות לאנשי צוות ולמשיבים.

ישיבת וולפסון השבוע. צילום: שוקי לרר

ישיבת 'תורת זאב' בראשות הגר"ב סולוביצ'יק פתחה  את זמן קיץ בקו טלפון מיוחד במקום בהיכל הישיבה החדש בבית שמש, הזמן נפתח עם שיחה מיוחדת מהמשגיח הרב אנסבכר.

המסכת הנלמדת היא פרק מרובה במסכת בבא בתרא כאשר לומדים בסגנון של סוגיות ולא על פי סדר לימוד שנהוג בישיבה כדי שיהיה יותר קל לבחורים להתעמק בסוגיות ובנוסף כדי שמתי שיחזרו לישיבה כסדרן יוכלו להמשיך את מחזור הלימוד הרגיל של הישיבה.

קו הטלפון ישמש את בני הישיבה מידי יום את בני הישיבה לשיעורים מראש הישיבה ומצוות הרמים כל שיעור בפני עצמו, על פי הוראתו של ראש הישיבה הגר"ב סולוביצ'יק בכל שיעור מצוות הרמי"ם יישאר הקו פתוח אחרי השיעור כל יום למספר בחורים לפי סדר וזה כדי שיוכלו לשאול ולשוחח בלימוד על הסוגיא עם המגיד שיעור.

כמו כן יימסר בקו פעם בשבועיים שיעור כללי מעמיק של ראש הישיבה הגר"ב סולביצ'יק לכל בני הישיבה ולא רק לחלק מבני הישיבה כפי שיש כל השנה.

הבניין של ישיבת 'תורת זאב' בבית שמש. צילום: באדיבות המצלם

בישיבת 'היכל יצחק' בראשות הגאון רבי ישראל לנדאו, הקימו מערך טלפוני ללימוד חברותות לבחורים ולשמיעת שיעורים בישיבה עם רעיון חדשני שכל שבוע יגיע איש צוות אחר לכל אזור שבו יש ריכוז של בחורים מהישיבה וימסור לבחורים שיעור פנים אל פנים בשטח פתוח בכפוף לתנאים. המסכת הנלמדת בישיבה הינה מסכת בבא מציעא פרק המפקיד. 

בישיבת 'עטרת שלמה' בקרית הישיבה בראשון לציון, על אף התוכנית לפתוח את זמן קיץ כרגיל, הודיעו בישיבה שלעת עתה מתחילים את הלימוד באופן טלפוני כאשר המסכת הנלמדת בישיבה היא מסכת בבא בתרא פרק יש נוחלין. היום מסר ראש הישיבה הגרש"ב סורוצקין שיעור פתיחה מהיכל הישיבה וזאת לאחר שבעיר מגוריו בית שמש הוטל סגר על התושבים, נדד הגרש"ב סורוצקין עם משפחתו לקמפוס של הישיבה הגדולה בראשון לציון שם ישהה בתקופה הקרובה. 

בישיבת 'מאור יצחק' חמד: לאחר שבסוף זמן חורף חשף ראש הישיבה הגאון רבי מנחם יעקובזון את המייל האישי שלו לבחורים, על מנת שיוכלו לקבל מידיו את החומר הלימודי במהלך בין הזמנים, החליט ראש הישיבה שכל זמן שהישיבה לא תיפתח, גם בזמן קיץ ימשיך כך ולכן יוכלו לקבל הבחורים שיעורים כתובים וחבורות בשלל נושאים מעניינים לבחורים המעוניינים ואין צורך להכביר במעלה שבהם הבחורים מקבלים שיעור מוכן במייל.

בחורי הישיבה קיבלו ביום שישי האחרון הודעה מוקלטת מאת הנהלת הישיבה, בה נאמר שביום ראשון הקרוב יפתח זמן קיץ במתכונת טלפונית. שיעור פתיחה יימסר מאת ראש הישיבה הגאון הגאון רבי ברוך ויסבקר, כמו כן ימסרו השיעורים היומיים בקו המידע של הישיבה לבני השיעורים ע"י צוות הר"מים הקבוע.

כמו כן עודכנו הבחורים בחומר הנלמד בסדר א' (סדר עיון) ובהחלטת הנהלת הישיבה שסדר ב' יהא במתכונת "מה שליבו חפץ"... ע"פ בקשת ראש הישיבה צוות "המשיבים" יתנו מענה בלימוד לבחורים בכל מהלך היום.

בישיבת קפלן החדשה בראשות הגאון רבי ניסן קפלן, גם כן חולקו הבחורים ללימוד טלפוני. ויש קו שבו ניתן לשמוע שיחות על וועדים המסכת הנלמדת בישיבה הינה מסכת בבא מציעא פרק המפקיד. 

בישיבת 'אור אלחנן': בימי הקורונה, שם מיד אחרי פורים עברו ללמוד במתכונת של כמה מניינים וחלוקת חדרי אוכל וסגרו את הישיבה, אין יוצא ואין בא, מי שיצא לא יכל לחזור לאחר מכן. בימים אלו מופעל קו של הישיבה, שבו נשמעים דברי חיזוק מראשי הישיבה ומהמשגיחים וכן שיעורים מהר"מים במשך כל ימי בין הזמנים. הרה"ג רבי מרדכי סומפולינסקי מוסר לבוגרי הישיבה (וכן לבחורים שמעוניינים) וועדים כל שבוע בזום ובקול הלשון ואח"כ כותבים ושולחים את לכולם, בני ובוגרי הישיבה וכן בקביעות הוועד השבועי של ראש הישיבה רבי חיים אריה חדש מופץ בקרב בני ובוגרי הישיבה.

כרגע תחילת זמן קיץ, ראשי הישיבה ורבני הישיבה התקשרו לכל בני הישיבה לדאוג שהם בעניינים ויש להם חברותות, חילקו את קו הישיבה לכמה שלוחות שבהם לכל שיעור יש שיעור חי בפני עצמו ושאפשר לשאול את הר"מים שאלות וכן קבלת חומר ללימוד במייל ובפרט מראה מקומות והספר אוהל תורה שיוצא לאור ע"י מכון אור אלחנן. 

ישיבת אור אלחנן השבוע. צילום: שוקי לרר

בישיבת 'באר התורה' – בראשות הגאון רבי גבריאל יוסף לוי הכינו את הבחורים ללימוד בחברותות דרך הטלפון ושיעורים שיימסרו דרך קו הטלפון שהישיבה הקימה. כמו כן הודיעו בישיבה את כל המספרים של אנשי הצוות שעמם יהיה ניתן להיות בקשר.

בישיבת 'מאור התלמוד' בעיר רחובות, שם היה הסדר מול המשטרה המקומית שכל הבחורים נשארו בסוף הזמן ולא יצאו, כשבסופו של דבר נשארו רק 50 בחורים שלמדו 12 שעות, ולכן גם בימים אלו נעשים מאמצים לפתוח את הישיבה בתנאים מגבילים.

בישיבת 'קול תורה' בבית וגן התחילו את הזמן היום בשעה 18:00 בשיחה של המשגיח הגאון הצדיק רבי יצחק ירוחם בורדיאנסקי דרך הטלפון.

ישיבת קול תורה השבוע. צילום: שוקי לרר

בישיבת 'תורה בתפארתה' באלעד הקימו גם מערך טלפוני ללימוד בחברותות, כאשר היום (ראשון) מסר שיעור פתיחה הגאון רבי שרגא שטינמן ואחר הצהריים מסר שיעור פתיחה נוסף ראש הישיבה הגר"י סטפנסקי. בישיבה הוחלט שבכדי להקל על הבחורים ילמדו מסכת נדרים במקום בבא קמא. רעיון נוסף שיזמו בישיבה בעקבות פטירתו של הרב טורצ'ין זצ"ל, בני וועד ה' שבשיעורם לומד בנו של הרב טורצ'ין, קיבלו הבחורים מספרי טלפון של כל ההורים של הבחורים בישיבה על מנת להתרימם לקרן שנפתחה.

בישיבת 'קרית מלך' בבני ברק הודיע ראש הישיבה הגאון רבי יעקב קארפ, שכל עוד הלימודים מתבצעים מרחוק יתחלקו הבחורים לחברותות בטלפון, שם בחורים יוכלו לשמוע את כל השיעורים הנמסרים במסכת נדרים, כמו כן ביקש ראש הישיבה שיתנו לו את המספרים של הבחורים משיעור ג', להם היה אמור למסור שיעור בקיץ בכדי שיוכל להתקשר אליהם ולעקוב אחר התקדמותם בלימודים.

בישיבת 'יסודות התורה' קיבלו הבחורים הודעה על "שיעור פתיחה" למסכת נדרים בשידור חי מאת ראש הישיבה הרב ברוך צבי לב. השיעור הוקדם ל-12:00 ולא ב-18:00 כבכל זמן, משום שבחורים לא צריכים לארגן מזוודה ו"לתפוס חדר". הבחורים סגרו חברותות טלפוניות לכל הסדרים, כאשר בכל סדר, ה"מישיב" של אותו סדר נמצא בביתו צמוד לטלפון ומקבל שיחות נכנסות מבחורים הלומדים דרך הטלפון וב"שיחת וועידה" מתחברים אליו. סדרי הישיבה, כולל שיחות וועדים, הכל רגיל, "רק" דרך הטלפון.

בישיבת 'אורחות תורה' ימשיכו את הלימודים דרך הטלפון, כאשר סדר א' ממשיך במתכונת רגילה וסדר ב' וג' על פי הוראתו של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין יהיו מחוברים, וההספק יהיה דף ליום, כאשר פעם בשבועיים יתקיים מבחן על ההספק ויינתן תגמול, המסכת הנלמדת בישיבה הינה מסכת נדרים כאשר את שיעור הפתיחה מסר הגר"ש שטיינמן ראש הישיבות. 

ישיבת ארחות תורה השבוע. צילום: שוקי לרר

בישיבת 'תפארת ישראל' בראשות הגרי"צ דרוק שבגבעת שאול, יתחילו את הלימוד באמצעות הטלפון, כאשר את השיעור הכללי מוסר הגרי"מ דרוק המסכת הנלמדת בישיבה הינה מסכת נדרים, כאשר יש מבחן על ההספק השבועי. בתוספת מלגות וכך גם בכוללים.

בישיבת 'כנסת יחזקאל' בעיר אלעד הסרים להנהגת הגרמ"ה הירש ראש ישיבת סלבודקה, המשמש כנשיא לא רשמי של הישיבה, הורה לראש הישיבה שבחורים הלומדים ליד ביתם יוכלו ללמוד בחברותות בשטחים פתוחים.

בישיבת הקיבוץ החסידית "תורה לשמה" בבני ברק נערכים לפתיחת הזמן למרות התקופה הקשה ביתר שאת וביתר עוז. היום ראשון בשעה 16:00 אחר הצהריים נפתח הזמן על ידי מערכת טלפונית חכמה המאושרת על ידי ועדת הרבנים אשר נרכשה על ידי צוות הישיבה המסור לבחורים לילות כימים. במעמד נשאו דברים ראש הישיבה הגאון אליעזר דוד שפירא, המנהל הרוחני הרב יוחנן גומבו. משפיע ומשגיח הישיבה הרה"צ רבי יצחק אייזיק נתן שפירא וכמו כן מידי יום ביומו ימסרו שיעורים מרתקים והרצאות מאלפות על ידי צוות הישיבה ורבנים ומרצים מחוץ לצוות הישיבה. וכמו כן יערכו שיחות ועידה בין הצוות החשוב לבחורים אשר יחולקו לקבוצות. 

בכולל הגדול של 'הפלג הירושלמי' רשת הכוללים 'דעת שמואל' קיבלו האברכים הודעה "הודעה חשובה לכל חכמי ורבני הכולל שליט"א  בכל מקומות מושבותיהם לקראת תחילת זמן קייץ הבעל"ט. בהוראת רבינו ראש הישיבה הגאון הגדול רבי אשר דויטש שליט"א  הזמן יתחיל ביום ראשון ועקב המצב לא יתקיימו בשבוע הקרוב סדרי הכולל בבתי המדרשים אלא אך ורק או במקומות פתוחים כמו בחצר או גינות וגם זה רק בתנאי שיקפידו על כל ככלי השמירה של הרחקה עם מסיכה וכפפות וכו' או שילמדו זוגות של חברותות בבתים עם כל כללי הזהירות וח"ו להקל בזה. ועוד בקשה לכל הרבנים החשובים שליט"א לכל מי שיש עוד רעיונות איפה ובאיזה צורה ללמוד יכול לפנות לראשי הכולל הרבנים הגאונים שליט"א בכל עיר ועיר ולהציע".

סוגיה נוספת בישיבות קטנות: היות שהבחורים לא מחזיקים מכשיר סלולר ולכן יקשה עליהם הלימוד בטלפון שלושה סדרים ומצד שני חייבים להשאיר את הבחורים במסגרת וגם שיש כאלו הנערכים לעלות לישיבה גדולה ולהתכונן ללימוד הוחלט לעשות סדרים של שעה ופעמיים בשבוע יתקיים שיעור מקוצר.

ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד