ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

בעקבות הטעיית הצרכן: קנס כספי לחברת דאבל פיס

הטעיות בהימורים: הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 3,086,800 שקלים על חברת 'דאבל פיס' העוסקת בשיווק טלפוני של הגרלות שונות של מפעל הפיס

בעקבות הטעיית הצרכן: קנס כספי לחברת דאבל פיס
הגרלת לוטו בשעת מעשה צילום: unsplash

חברת דאבל פיס מועדון חברים בע"מ נקטה בתהליך השיווק והמכירה פעולות של הטעיה והשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים ובין היתר הטעיה בזהות החברה, יצירת מצג שווא של מתן הטבה/ זכיה בהגרלה, מצג שווא של סיכוי גבוה במיוחד לזכיה, בחלק מהמקרים החברה כלל לא שלחה את צרוף המספרים המלא עליו התחייבה למפעל הפיס
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת דאבל פיס מועדון חברים בע"מ על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך 3,086,800 ש"ח. כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה.

מדובר בעיצום גבוה שמדגיש את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה.

לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן, במקור הסכום היה 3,858,500 שקלים ופחת ל-3,086,800 שקלים.

יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות שהתקבלו מצרכנים, מהחקירה עולה כי חברת 'דאבל פיס' פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות על מנת לבצע מכירה של איגוד קבוצות משתתפים לצורך השתתפות בהגרלות שונות של מפעל הפיס ובנוסף הפעילה אתר שכתובתו www.double-pais.co.il במטרה לשווק את השירותים שהיא מציעה.

מהחקירה עולה כי חברת דאבל פיס נקטה בפעולות העלולות להטעות צרכנים והפעילה השפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים וכן הפרה חובות המוטלות עליה בעסקת מכר מרחוק ובעסקה מתמשכת, הן לפני ביצוע העסקה והן לאחר מכן, וכל זאת במטרה לקשור עמם עסקאות במסגרת תהליך המכירה.

שיטות הפעולה של החברה וההפרות:

• שיחות המכירה אל הצרכנים התבצעו תוך הצגת מצג לפיו החברה הינה מפעל הפיס או פועלת מכוחו ומטעמו, בעוד שלחברה אין קשר למפעל הפיס. נציגי החברה כרכו לרוב את שמה החלקי של החברה עם מפעל הפיס, במרבית משיחות המכירה אמרו נציגי החברה את שמה החלקי של החברה במהירות ובהבלעת מילים תוך שציינו לאחר מכן בבהירות ובהדגשה יתרה את המילים "הגרלות לוטו של בית מפעל הפיס". שאלות ממוקדות של צרכנים באשר לזהותה של החברה נענו אף הן לרוב בהתחמקות.

• נציגי החברה יצרו מצג לפיו הצרכן עמו הם משוחחים זכה בהגרלה כלשהי, ועל כן הוא זכאי להימנות עם שירותי החברה. הנציגים טענו כי שמו של הצרכן עלה בהגרלה בת מאות אלפי משתתפים, כי הכרטיס המוצע לו מונפק רק לארבעה אנשים בכל שנה. בפועל החברה לא ערכה כלל הגרלות כאמור והחברה הציעה לכל פונה להימנות על שירותי החברה ולקבל כרטיס מנוי באותם התנאים.

• החברה טענה בפני צרכנים רבים כי הכרטיס בו זכו לכאורה הינו כרטיס בעל סיכויי זכיה גבוהים מהרגיל, וכי מדובר ב"מספרי זהב" פרי פיתוחם של סטטיסטיקאים ומומחים בתחום ההגרלות. זאת בעוד השירות שהציעה החברה היה למעשה השתתפות בהגרלות מפעל הפיס עם סיכויי זכיה והסתברות הזהים לכל כרטיס דומה אותו ניתן לרכוש בדוכני מפעל הפיס.

• החברה ציינה בפני הצרכנים כי במקרה בו לא יזכו בסכום כלשהו בפרק זמן מוגדר, החברה תשיב להם במלואו את סכום השירות ששילמו, אך בפועל לא עשתה כן אלא טענה כי בבדיקה נוספת שערכו נמצא כי הם זכו בשקלים בודדים ולכן לא זכאים להשבת הכסף עבור השירות.

• טרם כריתת העסקה, החברה לא מסרה לצרכנים את מלוא הפרטים השונים המחויבים בגילוי במהלך שיווק מרחוק כנדרש בחוק וברוב המקרים מסרה את חלקם בלבד. החברה לא מסרה לצרכנים את תכונות העסקה ומהותה לפיה כל סכום של זכיה יחולק בין עשרה משתתפים, לא פירטה את סכום העסקה הכולל, לא גילתה פרטים באשר לזכות לביטול עסקה ועוד.

• לאחר ביצוע העסקה, שלחה החברה אל הצרכנים מסמך ובו התניות וקביעות מטעות ומנוגדות לחוק. כך, הודיעה החברה כי עסקאות תבוטלנה בפועל בפרק זמן ארוך מזה שקובע החוק.

• בחלק מהמקרים נמצא כי החברה כלל לא שלחה את צרוף המספרים המלא עליו התחייבה למפעל הפיס.

• החברה ציינה באתר החברה כי לחברה צוות גדול הכולל בתוכו סטטיסטיקאים אשר פיתחו שיטה סטטיסטית, אשר מבוססת על תוכנת מחשב ייחודית ובלעדית אשר מגדילה את סיכויי הזכיה בדאבל לוטו, בלוטו וב-777 עד פי 25. בעוד במציאות אמירות אלה אינן נכונות ואינן נתמכות בדבר.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי "מדובר בעיצום כספי גבוה שמדגיש את חומרת ההפרות והיקפן. דאבל פיס לא בחלה באמצעים בכלל זה הטעיה בזהות החברה, יצירת מצג שווא של מתן הטבה/ זכיה בהגרלה, מצג שווא של סיכוי גבוה במיוחד לזכיה באמצעות המנגנון לכאורה שמפעילה החברה בעוד שלא קיים מנגנון כזה וגרוע מזה בחלק מהמקרים נמצא כי החברה כלל לא שלחה את צרוף המספרים המלא עליו התחייבה למפעל הפיס. הרשות ממשיכה בפעילותה נגד חברות הפוגעות בציבור הצרכנים בדגש על אוכלוסיות צרכנים חלשות ותביא לדין כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

הרשות להגנת הצרכן קנס כספי מפעל הפיס הטעיית צרכנים חברת דאבל פיס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד