ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
לא נכנעים להרגל

אוכלת הרבה מלחץ? כך תפתרי את הבעיה מהשורש

כולנו מרבות באכילה בזמני לחץ ומיד לאח"מ מתחרטות שאכלנו כ"כ הרבה • מה ניתן לעשות בכדי לשנות את המצב?

אוכלת הרבה מלחץ? כך תפתרי את הבעיה מהשורש
אוכל בריא צילום: pixabay

"יש לי תפקיד מרכזי במוסד בו אני מלמדת. אתמול היו לי הרבה טלפונים מצוות המורות, הייתי עמוסה ומוטרדת ואכלתי שתי מנות גלידה וממש התאכזבתי מעצמי" נשים רבות מרגישות לחוצות מאוד, לעיתים קרובות.

חיה לחוצה מהאורחים הצפויים להתארח בשבת. אידית לחוצה בתקופת השידוכים של ביתה המתבגרת. נירית לחוצה מהמעבר דירה בחודש הקרוב. עדנה שכבר קיימה את הפגישה הרביעית עם בחור מישיבה טובה לא יודעת עדיין להחליט מה הכיוון שלה ומתלבטת. חנה לחוצה ומתוחה מהפגישה עם הבוסית מחר ועופרה נערה שנעשתה מתוחה כי היא צריכה מחר למסור שיעור מבחן.

המשותף לכולן הוא הלחץ אפילו בזמני שגרה רגילים בעומס הרגיל של החיים וכולן פונות לאכילה רגשית ובורחות לאוכל והרבה. עוד לפני שהספיקו להבחין מה הן עושות, כבר היד נשלחת אל הפה והתוצאות על המשקל בהתאם.

אז מה הפתרון? יש פתרון למלכודת האכילה הרגשית האין סופית הזו? אמרה ידועה אומרת כך: הנבון יודע לא להיכנס לבורות שהחכם יודע לצאת מהם. כלומר נשים לב שיש באמרה זו שני מהלכים. אופציה אחת – לצאת מן 'הבור'. להשתחרר ממחשבות שליליות ומהרגשה לא נעימה אחרי שכבר קרה וביקרנו במחוזות של ייאוש, עצבות קלה, אפילו דכאון או סתם לחץ ומתח.

אופציה שניה – והרבה יותר טובה, לא להכנס אל הבור. פשוט לבחור להרגיש טוב בדרך קבע ולפתור מהשורש את הצורך ללכת לאכילה בזמני מתח קל, לחץ ומצוקה. מניעת הבעיה, במקום פתרונה לאחר שכבר הופיעה.

קחי רגע של מחשבה. הרי יש לך סיבה להיות לחוצה, זה טבעי ונורמלי.

המצב לא שגרתי והחיים לא פשוטים, אבל האם ההתנהלות הזו משרתת אותך? האם עד כה בדרך פעולה כזו של הליכה למתוקים כברירת מחדל הגעת למשקל הרצוי לך ולבריאות מיטבית או שמא אבל אם זה לא מקרה חד פעמי שבי וחשבי לבד או אם זה קשה לך כי "אין חבוש מתיר את עצמו מבית האסורים",

אפשרי לעצמך לשתף אשת מקצוע או חבירה מבינה וביחד למצוא דרך לא לפול 'לבור הזה' ודומים לו. כמו כן ברגע שיודעים לנהל את הרגשות מרגישים כבר סימנים ראשונים של "אני לחוצה, מוטרדת, עצובה, עמוסה או מרגישה דחויה"

ומטפלים בזה עוד לפי שההרגשה מתעצמת וגדלה. מתייחסים לרגשות שלנו לפני שמושיטים יד לאוכל 'מנחם' ומפנק לכמה דקות. אבל אחר כך חונק, מעבה ומשמין ומעכב לנו את השינוי ואת אורח החיים הבריא שאנו כל כך רוצות על מנת לשמור על משקל היעד שלנו לאורך זמן.

יש לציין שגם אם קרה ואכלת קצת ואפילו יותר מקצת, יש טעם רב וסיבה חשובה לעבוד על כך שתתאוששי מהר מן 'הנפילה' הזו או 'החריגה' הלא מתוכננת ותחזרי למסלול שלך ללא בזבוז אנרגיה מיותרת.

ולא כדאי להיות חלילה כמו במקרה הזה: נערה שרזתה 15 ק"ג בקבוצת הרזיה במשך זמן רב ועלתה בחזרה 18 ק"ג ועכשיו רוצה להוריד בחזרה והפעם למצוא את הדרך לא לעלות שוב!!!

איך זה קרה: "היה לה אירוע ובעקבותיו שבועיים לא שמרה כל כך טוב ואז עזבה הכול ועלתה"

המסקנה: אחד הסודות אצל אלה שהגיעו למשקל היעד והצליחו לשמור עליו לאורך זמן – ללמוד איך לא לפול ואם קרה לדעת להתאושש מהר מן הנפילה ולחזור למסלול הסלול לבריאות והרזיה.

מאת: זהבה רוז, מאמנת אישית ומנחה לאורח חיים בריא תוך שחרור מאכילה רגשית ושילוב כח תת המודע

דיאטה תזונה נכונה זמני לחץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד