י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בצעד חריג

פרסום ראשון • בג"ץ בצו על תנאי לרבנות: לאפשר לנשים להיבחן

בצעד מפתיע הוציא היום בג"ץ צו על תנאי לרבנות הראשות בו הוא מורה לה להשיב עד לי"ז טבת מדוע נשים אינן יכולות להיבחן במבחני ההסמכה של הרבנות הראשית לישראל. "מדיניות פסולה המפלה לרעה את ציבור הנשים בישראל ופוגעת פגיעה חמורה בזכויות היסוד שלהן"

פרסום ראשון • בג"ץ בצו על תנאי לרבנות: לאפשר לנשים להיבחן
הרבנות הראשית. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

בצעד חריג מוציא היום (שני), בג"צ צו על תנאי נגד הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת בדרישה להשיב מדוע היא מפלה את ציבור הנשים מלהיבחן במבחני ההסמכה של הרבנות הראשית לישראל.

השופטים הנדל, ברון וגרוסקופף הורו לרבנית הראשית להשיב "מדוע לא ייקבע כי מדיניותה של הרבנות הראשית לישראל לפסול על הסף את מועמדותן של נשים להיבחן בבחינותיה, היא מדיניות פסולה המפלה לרעה את ציבור הנשים בישראל ופוגעות פגיעה חמורה ובלתי חוקתית בזכויות היסוד שלהן, בכבודן, בעקרון השוויון, בחופש העיסוק ובדמותה היהודית והדמוקרטית של מדינת ישראל ללא כל סמכות שבחוק".

בג"ץ מבקש עוד מהרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת לשכנע את השופטים מדוע לא ייקבע כי על הרבנות הראשית לפתוח את שערי בחינותיה לכלל ציבור הנשים. "לאפשר להן להירשם ולגשת באופן שוויוני למבחנים אלה, ולהנפיק להן על ידי הרבנות הראשית אישורים הנוגעים למעבר הבחינות, המעידים על הידע ההלכתי שהוכח במסגרתן. ובכלל זאת: אישור מעבר בחינה; גליון ציונים; אישור מעבר סך מבחנים; וכן כל תעודה שמוענקת לגברים שעוברים מבחנים אלה".

היועמ"ש מסכים למתווה שהוצג בפגישת השרים: "יפתור בעיה משפטית"

בית המשפט קבע כי על הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת להשיב עד לי"ז טבת, וכבר עודכנו כי לא תינתן הארכה לתשובה כפי שנוהגת המדינה לבקש לעתים דחופות.

כזכור, 'בחדרי חרדים' חשף לפני כחודש כי בלשכת הראשון לציון הגר"י יוסף נועדו לפגישה מיוחדת השרים יעקב ליצמן, יעקב אביטן וזאב אלקין לפגישה שעסקה בחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לפני כמה שבועות שקבע לקראת הדיון בבג"ץ כי יש לאפשר לנשים לעבור את הבחינות מטעם הרבנות, בפגישה חיפשו פתרון שימנע את יישום החלטת בג"ץ הצפויה, שכמובן נוגדת את רוח הרבנות הראשית.

סערה הלכתית: הגר"י יוסף נגד היועמ"ש; ברבנות מאיימים להשבית את מערך הבחינות

הראש"ל הגר"י יוסף אמר במפגש, "לא נאפשר הסמכת נשים ברבנות הראשית". הוא ציין כי הרבנות הראשית היא איננה מוסד להשכלה גבוהה אשר בוחן ידע, אלא תפקידו של מערך ההסמכה של הרבנות להסמיך רבנים ודיינים, משכך ביקש הרב להבהיר שוב, כי במידה ובג"ץ יחייב את הרבנות לבחון ולהסמיך נשים, הרי שהוא הנחה את כלל גורמי המקצוע ברבנות להתנגד נחרצות וככל ויידרש כדי לעצור את התוכנית המסוכנת, אף להשבית את מערך הבחינות וההסמכה של הרבנות.

השר לשירותי דת יעקב אביטן, אמר "ההלכה והמסורת היהודית אשר הרבנות הראשית אמונה על שמירתם אינה מאפשרות הכשרה נשים לרבנות" הוא הוסיף, "ככל והנשים מעוניינות להיבחן בנושאי תלמוד הם יכולות לעשות זאת במסגרת המשרד להשכלה גבוהה, כפי שקיים באוניברסיטאות השונות מסלולים שונים בנושאי יהדות".

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן סיפר במהלך המפגש כי בישיבת הממשלה שנערכה השבוע הוא העלה את הנושא וסיפר לנוכחים כי הוא הודיע לראש הממשלה כי יפרוש מהקואליציה במידה והרבנות תחויב להסמיך נשים להלכה, לרבנות ולדיינות כפי שנפסק על ידי בג״ץ.

במהלך הפגישה הועלתה הצעה כי המבחנים לנשים יתקיימו במסגרת המשרד להשכלה גבוהה ולא במסגרת מערך ההסמכות של הרבנות הראשית לישראל, אשר מתנגדת לקיומם, יצויין כי השר זאב אלקין הביע את הסכמתו העקרונית להצעה.

בג"ץ הרבנות הראשית לישראל בחינות הסמכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד