י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"החלטה אומללה"

סערה פוליטית: בג"ץ אסר להרוס את בית המחבל שרצח את החייל עמית בן יגאל הי"ד

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות החלטת בג"ץ למנוע את הריסת בית המחבל שרצח את החייל עמית בן יגאל במהלך פעילות מבצעית לפני כשלושה חודשים • נתניהו: "‏זאת החלטה אומללה של בג״ץ. דורש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב"

סערה פוליטית: בג"ץ אסר להרוס את בית המחבל שרצח את החייל עמית בן יגאל הי"ד
עמית בן יגאל הי"ד צילום: דובר צה"ל

בית המשפט העליון, ברוב של שני שופטים, קיבל הבוקר (שני) את עתירת משפחת אבו בכר, רעייתו וילדיו של המחבל זמי מחמוד יונס אבו בכר שרצח לפני כשלושה חודשים את חייל צה"ל עמית בן יגאל הי"ד במהלך פעילות. מי שסברה שיש לדחות העתירה ולאפשר את הריסת הבית היא השופטת יעל וילנר שכתבה בהחלטת, כי "גלי הטרור הפוקדים את מדינת ישראל בשנים האחרונות מחייבים הרתעה יעילה מפני ביצועם של פיגועים נוספים בעתיד. על רקע זה, הפעלת הסמכות הנתונה למפקד הצבאי בתקנה 119 לשם הרתעה, היא משום הכרח בל יגונה, וזאת חרף הקושי הטמון כמובן בפגיעה ברכושם של בני משפחה אשר לא היו מעורבים במעשיו הנפשעים של בן משפחתם-המפגע".

כזכור, לוחם צה"ל עמית בן יגאל נרצח בפעילות מבצעית כתוצאה מהשלכת אבן על ראשו בכפר יעבד הנמצא במרחב החטיבה המרחבית מנשה. בן יגאל הי"ד, לוחם בסיירת גולני, בן 21 מרמת גן, נרצח במהלך פעילות מבצעית למעצר חשודים בכפר יעבד. המקרה התרחש בסביבות השעה ארבע לפנות בוקר, כאשר גדוד מחטיבת גולני הגיע לכפר יעבד כדי לעצור ארבעה מבוקשים שנחשדו בפעילות חבלנית וזריקות אבנים. במהלך הפעילות נזרקה אבן מגג של אחד הבתים שפגעה בראשו. הלוחם פונה באורח אנוש עם מסוק לבית החולים רמב"ם ושם נקבע מותו.

פחות מחודש לאחר הפיגוע הותר לפרסום כי בתום פעילות מודיעינית ומבצעית מאומצת של שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל, נעצר ונחקר נזמי אבו בכר אודות ביצוע פיגוע השלכת האבן בכפר יעבד בליל ה-12.5.20 במהלכו נרצח לוחם צה"ל סמל ראשון עמית בן יגאל הי"ד. בחקירת השב"כ עלה כי החשוד הוא זה שהשליך את האבן מגג ביתו בליל האירוע בו נהרג עמית הי"ד.

לאחר שהוחלט להרוס את ביתם משפחת המחבל, עתרה המשפחה לבג"ץ בדרישה למנוע את ההריסה בטענה הדבר יפגע בהם למרות שאינם קושרים לפיגוע. כעת, כאמור, קיבלו השופטים את העתירה ודחו אותה על הסף "לבסוף", כתבה השופטת וילנר, "הראיתי לדחות את טענות העותרים בדבר אופן ביצוע ההריסה. עיון בחוות הדעת של רס"ן י.פ. מלמד כי גורמי המשיבים בחנו כדבעי את האפשרויות הקיימות להריסת הדירה, וזאת בסיוע גורמי מקצוע אשר התרשמו כי הריסת הדירה באופן המתואר בחוות הדעת לא תסב נזק ניכר ליתר חלקי המבנה ולמבנים סמוכים, ואף התחייבו כי ההריסה תבוצע באופן מבוקר ומתוך מאמץ להסב נזק סביבתי מועט ככל הניתן"

השופט מני מזוז כתב בהחלטתו: "תחילה, אשוב ואציין את עמדתי, עליה עמדתי בכל פסקי הדין בסוגיה זו להם הייתי שותף, כי הפעלת הסמכות לפי תקנה 119 לתקנות ההגנה מעלה שורה של שאלות משפטיות מורכבות וקשות, הן בהיבט של המשפט הבינלאומי הפומבי - המשפט הבינלאומי ההומניטרי (דיני עימות מזוין) ומשפט זכויות האדם הבינלאומי - והן בהיבטים של המשפט החוקתי והמשפט המינהלי הישראלי, אשר להשקפתי לא זכו עד כה לבירור מספק ועדכני בפסיקתו של בית משפט זה, ואשר מעלים סימני שאלה באשר לתוקפה ולהיקף פריסתה כיום של תקנה". 

ראש הממשלה נתניהו הגיב להחלטה ואמר: "‏זאת החלטה אומללה של בג״צ שסירב לבקשתנו להרוס את בית המחבל שרצח את חייל צה״ל עמית בן יגאל ז״ל, שהיה בן יחיד להוריו. אני דורש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב. אסור לתת רוח גבית לטרור. המדיניות שלי כראש ממשלה היא להרוס בתי מחבלים ואני מתכוון להמשיך בה.

יו"ר הכנסת יריב לוין אמר בעקבות ההחלטה: "בג"צ פסק להרוס את בית משפחת בובליל בנתיב האבות בגלל מחלוקת על מטרים בודדים. בג"צ ביטל את צו ההריסה של בית המחבל שרצח את הלוחם עמית בן יגאל ז״ל. בית משפט גבוה לצדק או היכל של מוסר מעוות? רבים מאוד מאזרחי ישראל ישראל דורשים מערכת משפט מתוקנת. נמשיך להאבק עד שנשיב לבית המשפט את המוסר והצדק". שרת המשפטים לשעבר איילת שקד אמרה: ״השופטים קרא ומזוז מתנגדים עקרונית להריסת בתי מחבלים. ‏המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים.״

"החלטה אומללה של בג״צ לבטל את צו ההריסה על בית המחבל שרצח את חייל צה״ל עמית בן-יגאל הי״ד" אמר חבר הכנסת גדעון סער." על המדינה לבקש דיון נוסף בהחלטה הפוגעת בהרתעה ובמלחמתה של ישראל במבקשי-נפשה". השר אופיר אקוניס בחר לתקוף בחריפות את השופטים שקיבלו את העתירה: ״יש לי דבר אחד לומר לשופטי בג״צ שביטלו את צו ההריסה לביתו של רוצח החייל עמית בן יגאל הי״ד: תתביישו לכל חייכם!!!"

מארגון 'בצלמו' נמסר: בג"ץ ריסק היום סופית את שארית ההרתעה. המחבלים יודעים שהם לא ייפגעו. אחרי שלפני חודשיים ביטל עוד הרס דומה של בית רוצח דביר שורק. יובהר שמראש שובצו שני שופטים שמתנגדים להרס בתי מחבלים מה שעשה את הדיון משחק מכור. אנחנו דורשים משר הביטחון להתערב ולדרוש דיון נוסף על שני מקרים הללו. ולמנוע בעתיד התערבות בגץ בפסיקות ביטחוניות.

הריסת בתי מחבלים בית המשפט העליון עמית בן יגאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד