י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"המפגינים רמסו את החוק"

מחאה אלימה בבלפור: 30 מפגינים נעצרו

המחאה הסוערת שהתקיימה הלילה מול מעון ראש הממשלה הובילה לעימותים קשים ולשלושים עצורים מקרב המפגינים •  מפקד מרחב ציון במשטרת ירושלים, תת ניצב עופר שומר: "מפגינים הפרו את החוק בצורה בוטה, קיללו וגידפו את השוטרים לאורך הדרך וחסמו את הכביש".

מחאה אלימה בבלפור: 30 מפגינים נעצרו
המחאה בבלפור צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בתום מחאה סוערת שהתקיימה הלילה (מוצ"ש) בה הגיעו אלפי מפגינים אל מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור, התפתחו עימותים קשים בין שוטרים למפגינים. לאחר שהשוטרים קראו למפגינים להתפזר, החלה המשטרה להשתמש בכוח על מנת לפזר את ההתקהלות. שלושים מפגינים שנחשדו בהפרת הסדר ובתקיפת שוטרים נעצרו ונלקחו לתחנת המשטרה. שלושה שוטרים שנפצעו במהלך העימותים נזקקו לטיפול רפואי.

"משטרת ישראל פעלה לאורך המחאה שהתקיימה במשך מספר שעות, על מנת לאבטח ולאפשר את קיומה בכיכר פריז, זאת לאחר שחלק מהמפגינים קיימו תהלוכה בניגוד לחוק תוך חסימה של צירי תנועה ושיבוש שגרת החיים בעיר. המשטרה פעלה על מנת להסית את המפגינים מצירי התנועה הראשיים בכדי לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בתושבים", נמסר מהמשטרה

במשטרה הבהירו כי לאחר מספר הכרזות להפסיק את השימוש בכלי הרעש בהתאם לפסיקת בג"צ ולאחר מכן הכרזה על סיום המחאה, חלק מהמפגינים בחרו לגדף ולקרוא קריאות נאצה כלפי כוחות המשטרה, החריפו את הרעש, והפרו את הסדר הציבורי תוך סירוב להתפזר באופן עצמאי, כוחות המשטרה פיזרו את מפרי הסדר, פינו את הצומת ופתחו אותו לתנועה.

מוקדם יותר, לאחר שהמשטרה ביקשה לאכוף את החלטת בית המשפט העליון להפסיק את הרעש לאחר השעה 21:30, נרשמו עימותים בין עשרות מפגינים לשוטרים. בתוך כך, מפגינים שיידו אבנים לעבר השוטרים גרמו לפציעתו של שוטר. מהמשטרה נמסר כי בוצע יידוי של אבן לעבר השוטרים וכתוצאה מכך נפצע שוטר והוא הועבר לטיפול רפואי, המשטרה כרזה למפגינים להפסיק השימוש בכלי הרעש על פי החלטת בג״צ ולהתרכז במתחם המחאה ולא תתאפשר כל יציאה לתהלוכה.

בד בבד, צעדו המפגינים מכיוון גשר המיתרים בכניסה לעיר. זאת, למרות שבמשטרה הודיעו כי לא יאפשרו את הצעדה. שבעה מפגינים נעצרו במהלך התהלוכה שהתקיימה בניגוד לחוק, בחשד להפרת הסדר הציבורי ותקיפת שוטרים. "המשטרה שבה ומדגישה כי היא מאפשרת קיומן של המחאות תוך שמירה על החוק והתקנות, אך לא תאפשר כל הפרה של הסדר הציבורי וגילויי אלימות בין מפגינים וכלפי כוחות המשטרה", נאמר בהודעת המשטרה

בתיעוד שפורסם מההפגנה ועורר את זעמם של מארגני המחאות נראה קצין משטרה בכיר מכה בעוצמה את אחד המפגינים. ממחאת הדגלים השחורים נמסר בעקבות הסרטון: "האלימות הבלתי נתפסת של בכירים במשטרת ישראל כלפי מפגינים לא אלימים היא בלתי נסבלת. כששוטרים מכים אזרחים במה שאפשר להגדיר כתקיפה חמורה, ישראל מפסיקה להיות דמוקרטיה. דורון ידיד והסגן ניצב שבסרטון צריכים להתפטר עוד היום".

ממשטרת ישראל נמסר בעקבות התיעוד כי "מבדיקה ראשונית שנערכה עם הקצין, לטענתו הוא הותקף. יחד עם זאת האירוע הספציפי ייבדק ויתוחקר. בהתייחס לאירוע המחאה הערב, למרות המאמצים והמשאבים הרבים שהמשטרה משקיעה להבטיח מחאה בטוחה וחופש ביטוי לכל, ניכר כי קבוצות שונות בחרו היום בדרך של פרובוקציה, לרבות אלימות פיזית ומילולית כנגד שוטרים שתפקידם לשמור על הבטחון והסדר גם של המוחים עצמם".

"משטרת ישראל מובילה בתקופה מורכבת זו מדיניות ברורה של חופש הביטוי והמחאה לכל, ומותחת את כוחותיה ואמצעיה במאמץ מיוחד בהתייחס להיקף משמעותי של משימות שנוספו לה לנוכח מצב החירום המיוחד". לשון התגובה.

 מפקד מרחב ציון במשטרת ירושלים, תת ניצב עופר שומר אמר כי "מבדיקה ראשונית שנעשתה עם הקצין ניסו גוואטה שתועד מכה מפגין, לטענתו הוא הותקף על ידי שני מפגינים שגם הסירו לו את המסיכה. הנושא ייבדוק בהמשך". שומר התייחס גם לעימותים הקשים במהלך ההפגנה: "היום נערכה תהלוכה בלתי חוקית בכניסה לעיר בה השתתפו כ-1600 איש. המשטרה צריכה להיערך לזה מכיוון שזה רגיש ולצערי למרות שהודענו למפגינים הם החלו להפר את החוק בצורה בוטה, קיללו וגידפו את השוטרים לאורך הדרך וחסמו את הכביש. המפגינים רמסו את החוק ברגל גסה הערב. ביצענו מעצרים במהלך הערב ופיזרנו אותה תוך שימוש בכוח סביר".

שומר הוסיף: "משתמשים בשמות הפרטיים של שוטרים. מאיימים נגדנו ומסיתים נגדנו. שוטר קיבל אגרוף בראש ושוטר אחר חטף אבן. זה דבר שלא ראינו עד עכשיו. אנשים צריכים לקחת אחריות ולהבין אם זה יהפוך למפגן שנאה נגד המשטרה - המשטרה לא תירתע".

הפגנה בלפור משטרת ישראל בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד