י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"סיכויו להישאר בחיים נמוכים"

בג"ץ לא הכריע; הרב ברלנד יישאר במעצר

בתום דיון שנמשך שעות ארוכות, בית המשפט העליון נמנע מלהכריע בעתירה אותה הגיש הרב אליעזר ברלנד על המשך מעצרו עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו ודחה אתת ההכרעה למועד אחר | זאת, למרות שעורכי דינו טענו כי המשך מעצרו והחשש שיידבק בנגיף הקורונה, עלול להוביל ל"קיצור תוחלת חייו"

בג"ץ לא הכריע; הרב ברלנד יישאר במעצר
הרב ברלנד מובא לדיון בביהמ"ש צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בבית המשפט העליון, הסתיים הדיון בעתירה שהגישו עורכי דינו של הרב אליעזר ברלנד - מנהיג קהילת 'שובו בנים', בדרישה לשחררו ממעצר עד תום ההליכים בו הוא שוהה בעקבות כתבי האישום החמורים שהוגשו נגדו. השופט אלכס שטיין נמנע בסיומו של הדיון הארוך לקבל החלטה בנידון ודחה את ההכרעה למועד אחר.

בערעור נטען, כי מצבו הרפואי המחמיר עלול לסכן את חייו וכי אין כל טעם בהשארתו במעצר. נזכיר, כי בהחלטת בית המשפט המחוזי בירושלים לעצור את הרב עד לתום ההליכים המשפטיים, נכתב כי "תיאור האישומים אינו יכול אלא ללמד על מערך שלם שלא לומר תעשייה של הונאה ומצגי שווא, בכדי להביא את מי שמצוי במצוקה לשלם אלפי שקלים ולעיתים עשרות אלפי שקלים כדי לרכוש תקוות שווא למזור לחולי, לתחיית מתים, לשחרור מבתי סוהר ועוד". עוד קבע בית המשפט כי "לא ניתן לתת בו את האמון המינימלי הנדרש לשחרור לכל חלופה, גם אם זו כוללת מעצר בפיקוח אלקטרוני, מפקחים, מעטפת של חברת אבטחה ובטוחות".

כעת, בערעור שהגישו פרקליטיו דינו של הרב ברלנד - עורכי הדין עמית חדד ורותם טובול, נכתב כי "נדמה שההתייחסות אל הרב הן מצד כלי התקשורת והן מצד הרשויות לקתה בחוסר ענייניות כאשר הבחינה הייתה לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. השאלות המשפטיות המהותיות לקבלת ההחלטה האם להאריך מעצרו של אדם נדחקו לקרן זווית, ואור הזרקורים הופנה אל האדם עצמו ואל הקהילה ממנה הגיע - לא בחינה עניינית כי אם בחינה פרסונלית שמובילה לתחושה קשה של חוסר שוויון כלפי העורר".

עוד טענו עורכי הדין, כי מצבו הרפואי הקשה של הרב ברלנד, כפי שבא לידי ביטוי בחוות הדעת הרפואיות שצורפו לבקשה, מלמד באופן ברור כי הותרתו במעצר היא סכנת חיים עבורו ועלולה להוביל לקיצור תוחלת חייו. "הדברים מקבלים משנה תוקף לאור הסכנה המידית והמוחשית הנשקפת לחייו של העורר, זאת בשל העובדה שעל בית הכלא בו שוהה העורר, כלא איילון, הוטל עוצר יציאות לאחר שביום 2.9.2020 התגלו בו 18 אסירים וסוהרים חולי קורונה. ברי כי אם חלילה יידבק העורר בנגיף הקורונה, סיכוייו להישאר בחיים נמוכים מאוד, זאת בהתאם לחוות הדעת עליה יפורט בערר דנא", נכתב בערעור.

כזכור, בתחילת השנה הוגש נגד הרב ברלנד כתב אישום המייחס לו עבירות של עושק ומרמה, זאת בעקבות מספר תחקירים שפורסמו בכלי התקשורת, בהם נראה הרב משדל חולים סופניים להעביר לו סכומי כסף גדולים, בטענה כי יציל אותם ממוות. אישום אחר, מייחס לרב ברלנד עבירה של ניסיון שידול לאלימות. בד בבד עם הגשת כתב האישום, הוגשה לבית המשפט בקשה למעצרו עד תום ההליכים.

יצוין, כי לפני כחודש וחצי, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט המחוזי בעיר בקשה לתיקון כתב האישום ולהוספת שני אישומים העוסקים בעבירות מס והלבנת הון. בפרקליטות הדגישו, כי במקור החקירה החלה כחקירה אחת, ואולם בהמשך, חקירת העבירות הכלכליות הופרדה מחקירת עבירות העושק והמרמה, זאת לאחר שהוברר כי מיצוי החקירה בעבירות הכלכליות ידרוש זמן רב נוסף ופעולות רבות נוספות שלא ניתן היה לבצען בתקופת ימי המעצר לצרכי חקירה. חקירת העבירות הכלכליות נמשכה עוד כחודשיים וחצי ובסיומה זומן הרב ברלנד לשימוע.

הרב ברלנד שובו בנים ערעור מעצר עד תום ההליכים עו"ד עמית חדד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד