ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
מתכוננים לשנה החדשה

אל תפגעי: "לא רוצה לראות אותך שוב"

לקראת השנה החדשה אפרת ברזל בטור על השנה החולפת, על מה שעבר. על התפילות השנה הנעשות בהפרעה, מצטטת את דברי הרב דב יפה זצוק"ל ומדגישה עד כמה הקב"ה רוצה את התפילות הללו מאיתנו דווקא כעת • "הנה יום הדין"

אל תפגעי: "לא רוצה לראות אותך שוב"
יד מבעד לחלון צילום: Unsplash

אני יודעת שברגע שאני אדליק נרות בערב ראש השנה אני לא אראה אותך יותר לעולם. את תסתלקי לכוון מערב ותלכי להיות שייכת אל אגף העבר הקולקטיבי של כולנו.

תראי, אני בטוחה שאת לא זו שבחרת שהקורונה תיכנס דרכך לכאן, אל תקחי את זה אישית, עובדה שנבחרת להיות שער, אבל קחי את קללותיך איתך, הרי כתוב 'תכלה שנה וקללותיה', אני רק מצטטת.

אני רואה שאת מזילה דמעה, אבל זה הזמן ללכת. אל תיפגעי, בעיתוני הסיכום של השבוע יירדו עליך, טורים פוליטיים, טורים כלכליים, יסכמו אותך בשחור,

אבל את תראי, כשיעבור מעט זמן את תיזכרי אחרת. תמיד הם עושים את זה, קשה להם עם הביצות, ואחר כך הם בונים עליהן מוזיאונים עם מרכזי מבקרים מהאקליפטוסים שייבשו את עצמם.

אני לא יודעת כמה שנים זה לוקח עד שזה מגיע כזיכרון ערגה לאומי, שמתי לב שבפרטי על עצמי, זה לוקח לי בין תשע לעשר שנים, עד ליום שמתחיל לעלות לי בקנה געגוע.

תגידי, 'שאנה', הידהדת משהו, אל תוך אחותך הקטנה והצעירה, או שנתת לה לבוא על נקי, נטורל, ולהתחיל מבראשית, לימדת אותה את ריקוד המסכות? עברת איתה על כל הלחמי הבסיסים  שיצרו מילים מאלכוהול +ג'ל?

אותי הכי הרשים, אז בכיתה, כשלמדנו על 'הלחמי בסיסים', השילוב שיצר את המילה דחפור: דחף + חפר + בור.

אני משאירה אצלך, ברשותך, לעולמים, כל מיני עניינים רגשיים שסחבתי שנים וכבר פתרתי במחיצתך, למשל, עול שלקחתי לבדי על עצמי בלסנגר על החרדים ולהיעלב בשמם, זה כבר לא עול, מרגישה זכות, אירגנתי את החומר אחרת בתוכי, בזמנך החופשי, שנתת לנו ממנו בשפע,  זה כבר ממש קל לי, תמיד אהדתי ערים אדומות, עוד כשהיו באוסישקין.

היה לי גם חוסר בטחון  במשהו פנימי ספציפי, זה גם כבר עבר, אני משאירה  אצלך גם את זה, אין לי מקום מיותר, אוהבת את הלב פנוי.

אני מקווה שאירחנו אותך יפה, למרות שיש סברה שאת זאת שאירחת אותנו, תלוי ב'תפיסת הזמן' עמה חי האדם.

תראי, יש לנו בדיחה בבית, בדיחת מופע ביתי קטן, כולנו שותפים לה, בדיחה שמתארת אניית נוסעים גדולה שהולכת ומתרחקת מהרציף, על סיפונה נוסעת חזרה, דודה, שהיתה כנראה אורחת, וכעת נוסעת לדרכה.

אנחנו נשארים על הרציף ומנפנפים לה עם ממחטות בתנועות עצובות ואיטיות, מצטערים, לכאורה, על לכתה, "שלום שלום", מנקים עם הממחטה זווית לחלוחית של דמעה מהעין, אנחנו עומדים יחד בסלון ומשעשעים את עצמנו עם המופע, בדרך כלל כשאנחנו נכנסים לשוונג, אנחנו עושים את הנפנוף של המטפחת עם מגבות מטבח שזמינות תמיד בתפזורת, ואז, אחרי כמה דקות של ניגובים עצובים ובכי מהפרידה מהדודה הנוסעת, כשהאוניה מתרחקת, אנחנו מסתובבים חצי סיבוב שמאלה מרימים את היד עם המגבת מעל ראשנו, ומתחילים לרקוד לה לה לה לה לה לה, כל אחד עם "הממחטה" של עצמו בעיגולים מעל ראשו, לה לה לה לה לה, בצהלה, מאושרים שהאוניה התרחקה והדודה האנטיפתית נסעה.

להתראות שנה, מתנצלת, אני חייבת להתפנות לעבודת השנה החדשה.

אני יושבת וקוראת את שאמר זקן המשגיחים, הרב דב יפה זצוק"ל, בספרו "עבודת הימים הנוראים, עובדות והנהגות",  שהוציא נכדו חביבו ישראל מאיר ארנפרוינד, ומבינה כמה היום האחרון של השנה חשוב, כמה תשובה צריך להרהר בו, כמה לכל המלכה יש את האופי שלה, כמה הייתי רוצה לשאול את הרב עוד שאלה אחת קטנה, הוא היה האבא של החברה הכי טובה שלי, כמה לילות סדר ושבתות היו לנו איתו, ואינם, הזדמנויות ללמוד קירבת ה' נכונה ורגועה מה היא,  כמה שיעורים פרטיים בהמלכה קיבלנו.

ומכיוון שבחיים לא ראיתי את השנה החדשה, את חושבת שגם לאורכה נצטרך לעמוד על המרפסת לשמונה עשרה ולספור ציפורים נודדות?

אני מדמיינת מנין שמשיות צבעוניות מפוזרות מראש במרחקים מספיקים בגינה ציבורית חרדית, המון שמשיות, צהובה ליד כתומה, ירוקה, ורודה, סגולה, אחת עם פרסומת של שתו מים,  מראה מרגש, מתחת לכל שמשיה סטנדר וכיסא, מחזור של ראש השנה, ספר תהילים, ועבד ה' אחד, שמבין, כמו שהרב יפה אמר, שזו  בדיוק התפילה שה' רוצה מאתנו השנה  "תפילה מתוך הפרעה", (עמ' צד')

תודה בורא עולם, על שנה משמעותית כל כך, למדנו המון, גלה לנו, ואפילו מעט, על חומר הלימוד החדש, עזור לנו לדייק את תפילותינו.

ברוכה הבאה שנה חדשה, אפשר לשבת לידך? יש לי טושים  זוהרים מעולים, מדגישי מלוכה, רוצה להיות איתי חברה?

 

אפרת ברזל תור שנה חדשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד