י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
פרשת 'עושק שחור'

בג"ץ פסק: אחרי כשנה - הרב ברלנד ישוחרר בתנאים מגבילים

בדיון שהתקיים היום בבית המשפט העליון, קבעו השופטים כי יש לאפשר לרב אליעזר ברלנד, להשתחרר למעצר בית בתנאים מחמירים, בכפוף לדיון שיתקיים במחוזי תוך 90 יום בנוגע לתנאי המעצר | "על החלופה להבטיח בין היתר, כי לא יתאפשר למשיב מגע עם 'צאן מרעיתו' אף לא לצורך מתן ברכות, ייעוץ, פדיון נפש' וכיו"ב"

בג"ץ פסק: אחרי כשנה - הרב ברלנד ישוחרר בתנאים מגבילים
הרב ברלנד בדיון על הארכת מעצרו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מנהיג קהילת 'שובו בנים', הרב אליעזר ברלנד, השוהה במעצר מזה כשנה, צפוי להשתחרר תחת תנאים מגבילים - כך פסק היום (חמישי) בית המשפט העליון. בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד עמית חדד נטען כי מצבו הרפואי המחמיר של הרב עלול לסכן את חייו וכי אין כל טעם בהשארתו במעצר.

על פי ההחלטה, בתוך כ-90 יום יתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים דיון בעניינו, אשר יקבע את מקום המעצר המתאים, במטרה למנוע הגעת חסידים. שופטי העליון ציינו בהחלטתם כי העבירות המיוחסות לרב ברלנד ונסיבות ביצוען, מלמדות על מסוכנותו. "כמי שנתפס כצדיק נערץ על ידי בני קהילתו ועל ידי תמימי דרך שעלולים לחזור וליפול ברשתו". בנוסף, כותבים השופטים כי "האישום השני ממחיש את הקלות הבלתי נסבלת בה הוא נכון לפעול באלימות, גם כשהוא מאחורי סורג ובריח".

"לכך", כותבים השופטים, "יש להוסיף חששות לשיבוש הליכי משפט, שהעיקרי ביניהם הוא החשש להימלטות. המשיב הוכיח בעבר כי אין ליתן בו אמון, וכי בכוחו וביכולתו להימלט אל מדינות הים, ולעבור מעיר לעיר וממדינה למדינה תוך שימוש במסמכים מזויפים".

בהחלטת בית המשפט העליון צוין כי מן הסתם, בעקבות מסוכנתו, הייתה ניתנת החלטה על המשך מעצרו של הרב. "אולם אל תוך המשוואה נכנס הנתון של מצבו הרפואי של בגילו המתקדם. המשיב מאושפז בבית החולים מזה כשלושה חודשים (בהפסקות של מספר ימים), ולנוכח התמונה המצטיירת מחוות הדעת של מנהל המחלקה בה הוא מאושפז, יש ליתן משקל למצבו זה".

בנוסף מדגישים השופטים כי בהינתן התקופה בה שהה הרב ברלנד במעצר, ובהינתן מצבו הרפואי אשר על פניו מצריך המשך השגחה וטיפול, "נדמה כי גם המוטיבציה להימלטות מן הדין למדינות הים הולכת וקטנה" יחד עם זאת, השופטים מבהירים כי יש צורך בחלופת מעצר שבה לא יוכל הרב ברלנד ליצור קשר עם חסידיו, ולכן קבע כי בתוך 90 יום יתקיים דיון בעניין בבית המשפט המחוזי.

עוה"ד עמית חדד נועה מילשטיין אביחי יהוסף ואור פלד ממשרד חדד רוט שנהר ושות' המייצגים את הרב ברלנד מסרו: "בית המשפט העליון קיבל היום החלטה חשובה שהזכירה לנו שבמדינה דמוקרטית הערך העליון העולה על שאר הערכים הוא ערך החיים. לצערנו, במשך תקופת שהייתו במעצר מצבו הבריאותי של הרב ברלנד התדרדר מאוד ובחודשים האחרונים הוא מאושפז בבית החולים. מצב הדברים הוא שהרב ברלנד נמצא בסכנת חיים והמשך השהייה במעצר עלולה חלילה להכריע את הכף. אנו שמחים שבית המשפט העליון הורה על שחרורו וזאת לאחר שבית המשפט המחוזי יקבע את חלופת המעצר המתאימה"

הרב ברלנד שובו בנים עתירה בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד