י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
טור דעה

צפו: המשטרה עשתה את טעות חייה וכולנו נשלם על כך ביוקר

"על שלושה פשעי ישראל ועל ארבעה לא אשיבנו": שרשרת הכשלים של המשטרה הגיעה לשיאה בימים האחרונים בפריקת התסכול על תושבים תמימים • רגע לפני נקודת האל-חזור, אני קורא להם לעצור - רגע לפני שנשלם כולנו טבין ותקילין על התוצאות • דעה // יענקי פרבר

 צפו: המשטרה עשתה את טעות חייה וכולנו נשלם על כך ביוקר
המשטרה בבני ברק צילום: Tomer Neuberg/Flash90

לא היו ימים רעים ליחסי המשטרה-חרדים כימי הקורונה. המהומות היו שם תמיד, גם הקיצוניים שבשני הצדדים. הקורונה הייתה רק הגפרור שהצית את הבערה. הגפרור המצית וחומר הבערה שמאפשר לאש לבעור בעוצמה כבר קרוב לשנה.

את רצף הטעויות של המשטרה אי אפשר למנות בידיעה אחת. החל בכוחנות כלפי הציבור החרדי, עבור דרך אפליית אכיפה ואלימות כלפי חפים מפשע וכלה במעצרי שווא ושימוש באמצעים בלתי הוגנים ואולי אף בלתי חוקיים לפיזור הפגנות.

עם זאת, המשטרה עשתה ועודנה עושה מספר טעויות אסטרטגיות שיגרמו לה לשם על כך ביוקר.

הטעות הגדולה ביותר של המשטרה היא אי היכולת לומר "שגינו". "טעינו". בתקופת הקורונה נחשפנו למאות תיעודים שבהם נחשפה המשטרה במערומיה. את זריקת הרימון על הילדה זיסי מרגליות במאה שערים אתם זוכרים? ומה עם השלכתו לרצפה והכאתו של עו"ד דב פרנקל על ידי שוטרי יס"מ במאה שערים ללא עוול בכפו? בעצם, למה ללכת כל כך אחורה? מה עם הפיכת בני ברק לשדה קרב לפני יומיים ולקיחת כל תושבי העיר השפויים כבני ערובה, רק בעקבות התסכול המשטרתי על הכישלון באי תפיסת הפורעים?

הציבור שנחשף למחזות הללו יודע שהמשטרה טעתה. הוא ראה זאת בעיניים. המשטרה מצידה עוד לא השכילה לומר ולו פעם אחת "טעינו, נבחן את המקרה". גם כשהמשטרה מוציאה הודעה מגומגמת שבה היא מסכימה להודות בחצי פה שאחד מאנשיה סרח, היא ישר תחפה על זה במשפטי "הוא התחיל", "עשו לי" ו"לקחו לי".

בואו וניקח דוגמא טרייה, מהירי היום בבני ברק על ידי שוטר במדים. לאחר הירי הודיעה המשטרה כי "בהמשך להודעה בדבר השלכת אבנים לעבר שוטרים היום בבני ברק, תוך סיכון ממשי של חייהם, אחד השוטּרים נפגע מאבן בראשו ופונה לקבלת טיפול רפואי לאחר שחש ברע".

המשטרה הדגישה "כי מניתוח כלל הממצאים בשטח עולה, כי המון פורע חוק הקיף את שני השוטרים, שעה שנכחו במקום לשם שמירה על הסדר הציבורי, והשליכו לעברם אבנים, כאשר אחד השוטֹרים חש דקיֹרה בגב מחפץ כהה ונדחף ע"י ההמון ולפיכך ביצע ירי באוויר, לשם הרחקתם".

רגע, זה לא נגמר. במשטרה המשיכו להאשים את כל העולם מלבד לומר טעינו. "כאמור, אחד השוטרים נפגע בראשו ופונה לקבלת טיפול ובהמשך יעבור בדיקות נוספות. במשטרה מדגישים כי נפעל לאיתור ומיצוי מלוא חומרת הדין עם פורעי החוק".

לאחר שהופץ תיעוד של שוטר שבועט ללא אבחנה בילד, המשטרה הוציאה הודעה בסגנון: "כוח משטרתי הותקף על ידי פורעי חוק ואחד מהשוטרים נזקק לטיפול רפואי. אחד מהשוטרים חש מאוים ובתגובה בעט במפגין. תגובתו תיבחן". 

באמת? מה הקשר בין התנהלות מספר מצומצם של פורעי חוק לבעיטה חסרת אחריות ואבחנה בילד תמים? וזה מוביל לטעות נוספת של המשטרה, אסטרטגית לא פחות. המשטרה לא יודעת להבחין בין קבוצות מגזריות שונות בתוך המגזר החרדי ולא משכילה לקרוא נכון את השטח.

ושוב, לא צריך להרחיק לכת, בואו וניקח דוגמא טרייה מהיום. מקודם יותר הבוקר הפגינו אנשי הפלג הירושלמי בבני ברק. לאחר סיום ההפגנה הסוערת, שעות לאחר שאנשי הפלג הירושלמי התפזרו, כוחות המשטרה עדיין נשארו באיזור. ועכשיו, כוחות משטרה + סגר + אין לימודים + מאות נערי שוליים שמחפשים "אקשן" כאוויר לנשימה, והרי לכם מתכון מושלם למהומות מחודשות.

כשהמשטרה נכנסת בכוחות מתוגברים לבני ברק במטרה לחפש מספר חסידי ויז'ניץ ועל הדרך עוצרים ופורעים בכל בעל חזות חרדית, זהו כישלון ראייתי מהדרגה הראשונה.

הציבור החרדי כבר לא מאמין למשטרה. זה לא שהאמון נמצא בשפל, הוא פשוט לא קיים. וכל עוד המשטרה לא תתקן את הטעויות שלה, המחירים שהיא, אנחנו, הציבור החרדי ובעצם - המדינה כולה תשלם, יהיו כבדים מנשוא. כי את הקרע הזה, לא נוכל לאחות כל כך מהר.

משטרת ישראל זיסי מרגליות אלימות שוטרים ירי באוויר רימוני הלם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד