ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הטעתה את הצרכן

קנס של מיליוני שקלים הוטל על חברת 'תנובה'

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הטילה עיצום כספי בסך 8,640,000 ש"ח על חברת תנובה שהטעתה צרכנים במכירת מוצרי עוף כאשר הציגו מצג לפיו תנובה מעורבת בייצורם ובהבטחת איכותם, למרות שבפועל תנובה שימשה רק כמפיצה של המוצרים

קנס של מיליוני שקלים הוטל על חברת 'תנובה'
מפעלי חברת תנובה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת אגודה שיתופית תנובה מרכז שיתופי לשיווק תוצרת חקלאית בע"מ על הטלת עיצום כספי בסך 8,640,000 ש"ח. ההודעה נשלחה למנכ"ל החברה. מדובר בעיצום גבוה שמדגיש את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה.

לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן, שכן במקור עמד סכום הקנס על 10,800,000 ש"ח ופחת ל-8,640,000 ש"ח.

החקירה החלה בעקבות מידע שהגיע לרשות, מהחקירה עולה כי חברת תנובה שיווקה עשרות סוגי מוצרי עוף וחלקי עוף באריזות הנושאות את השם "תנובה".

על גבי האריזות נכתב (אחד מהשניים): "לקוח נכבד! תנובה עושה הכל כדי להבטיח את איכות המוצר, להנאתך המלאה. אם בכל זאת נפגם המוצר, אנא פנה אלינו בכתב בצירוף האריזה" / "לקוח יקר, אנו עושים הכל כדי להבטיח את איכות המוצר, להנאתך המלאה. אם בכל זאת נפגם המוצר אנא פנה אלינו בצירוף האריזה".

לוגו 'תנובה' הוצג באופן בולט על גבי המוצרים. כאשר על חלק המוצרים נכתב "תנובה איכות מובחרת".

אולם המוצרים האמורים יוצרו על ידי חברת קורניש חן (1987) בע"מ ולא על ידי תנובה, ומעורבותה של תנובה באה לידי ביטוי רק במתן שירותי הפצה למוצרים אלה.

במקרה זה, תנובה היא גורם ותיק ומרכזי מאוד בתחום מוצרי העוף, ונהנית ממוניטין רב. המסרים שנשאו המוצרים כללו הן את לוגו תנובה והן אמירות מפורשות לגבי אחריותה של תנובה לטיב המוצרים.

מסרים אלה עלולים להטעות את הצרכן באשר לקשר בין מוצרים אלה לבין תנובה, בכך שהם מציגים את המוצרים כמוצרים של תנובה, ומותירים את הרושם כי לתנובה מעורבות מלאה בכל, על כל המשתמע מכך.

בפועל, הקשר של תנובה למוצרים אלה בא לידי ביטוי בהפצתם לקמעונאים, ולא בייצור המוצרים, המתבצע כולו על ידי קורניש חן. דבר זה מהווה מעשה העלול להטעות צרכן בעניין מהותי בעסקה.

החברה נמצאה כמפרה לפי סעיף 2(א) לחוק הגנת הצרכן – איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי"מדובר בעשרות מוצרים שבכולם תנובה הטעתה את הצרכנים כאשר הציגה לגביהם מצג שווא לפיו היא מעורבת בייצורם ואבטחת איכותם. יש כאן ניסיון לנצל את המוניטין שיש לחברה בקרב ציבור הצרכנים ובאמצעותו לשווק לציבור מוצרים שלא יוצרו על ידה והיא כלל לא הייתה מעורבת ביצורם. זהו ניצול בוטה של האמון שציבור נתן לחברה. הרשות ממשיכה בפעילותה נגד חברות המטעות את הצרכנים ותביא לדין כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

הרשות להגנת הצרכן חברת תנובה קנס כספי הטעיית צרכנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד