י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"מתערבים בחוק"

המשבר עם פולין מחריף: הנציג הישראלי זומן לשיחת נזיפה

טל בן ארי, הממונה הזמנית על השגרירות בורשה, זומנה מחר בבוקר למשרד החוץ. הסיבה: "מתערבים בחוק של ממשלה זרה וההתבטאויות של שר החוץ נגד הממשלה הפולנית"

המשבר עם פולין מחריף: הנציג הישראלי זומן לשיחת נזיפה
נשיא פולין אנדז'יי דודה צילום: פלאש 90

המשבר עם פולין נמשך, משרד החוץ בפולין זימן את ראש הנציגות הישראלית לשיחת נזיפה: "מתערבים בחוק של מדינה אחרת". הפולנים כועסים שישראל מתערבת בחוק שמונע מיהודים ניצולי שואה או בני משפחה לתבוע רכוש יהודי מלפני השואה.

על פי הדיווח של עמיחי שטיין בכאן 11, טל בן ארי, הממונה הזמנית על השגרירות בורשה, זומנה מחר בבוקר למשרד החוץ בעקבות מה שהם מגדרים "התערבות בחוק של ממשלה זרה וההתבטאויות של שר החוץ נגד הממשלה הפולנית".

חוק בפולין יקשה על יהודים להשיב את רכושם

בשנת 2015 קבע בית הדין החוקתי של פולין כי יש לקבוע מועד אחרון, שלאחריו כבר לא ניתן לערער על החלטות מינהליות לקויות. הפולנים החלו מיד במהלך העברת חוק שיהודים צאצאים לניצולי שואה או צאצאים להורים שנרצחו בשואה, לא יוכלו לתבוע רכוש חזרה. לטענת הפולנים, הם היו קורבן כמו היהודים, ואם יש מישהו שצריך לשלם עליו, אלו הגרמנים.

בפולין התגוררה אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם השלוש מיליון, עד שנמחקה כמעט כולה על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. בעלי נכסים יהודים לשעבר וצאצאיהם נלחמו לקבל פיצוי מאז נפילת הקומוניזם בשנת 1989.

שר החוץ יאיר לפיד כתב בסוף השבוע, ‏"החוק הזה לא מוסרי ויפגע קשות ביחסים בין המדינות. שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה. זו חרפה שלא תמחק את הזוועות ואת זיכרון השואה. מדינת ישראל תעמוד כחומת מגן להגנה על זיכרון השואה ועל כבוד ניצולי השואה ורכושם. פולין, שעל אדמתה נרצחו מיליוני יהודים, שגתה קשות. עוד לא מאוחר לתקן".

עוד כתב לפיד: "‏אסור לשתוק להם. שימור זיכרון השואה, דאגה לזכויות ניצולי השואה ובכלל זה סוגיית השבת הרכוש היהודי מתקופת השואה, הם רכיב מרכזי בהווייתה ובהגדרת זהותה של מדינת ישראל. זהו נדבך חשוב בפעילות משרד החוץ הישראלי. זוהי חובה ערכית, מוסרית והיסטורית, שכולנו נושאים בגאווה".

שואה פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד