ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
בשידור חי | צפו

ועדת החקירה לאסון מירון: החל שלב העדויות

פחות מחודשיים לאחר שהוקמה, החלה היום ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון בשלב שמיעת העדויות | הראשון להעיד הוא מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא | לביא בעדותו: "המשטרה מעולם לא מגבילה את מספר המשתתפים בהילולה" | צפו בשידור החי

ועדת החקירה לאסון מירון: החל שלב העדויות
ועדת החקירה הממלכתית צילום: פורום המשפחות

הבוקר (ראשון) נפתח שלב שמיעת העדויות בוועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון, בו נהרגו 45 בני אדם ולמעלה מ-100 נפצעו בליל ההילולה. חברי הוועדה זימנו שורה של גורמים שהיו קשורים במישרין או בעקיפין לארגון ההילולה - להשמיע את גרסתם לאסון.

הראשון להעיד בפני חברי הוועדה, הוא מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא. בהמשך יעידו ניצב בדימוס אלון אסור, שכיהן בעבר כמפקד המחוז הצפוני, יוסי שווינגר, מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים; והממונה על מחוז צפון ישראל דרעי. בנוסף הוזמנו הרב שמואל רבינוביץ', יו"ר ועדת החמישה ורב הכותל והמקומות הקדושים ואלי פריינד, מנהל אתר קבר הרשב"י.

בתחילת העדות הסביר לביא על הקושי לתכנן ולנהל את ההילולה במירון: "אירוע מירון הוא האירוע המשמעותי ביותר במשטרת ישראל, וגם המשמעותי ביותר למחוז הצפוני שאני עומד בראשו. חודש לפני האירוע לא היה לנו מושג מה קורה עם ההילולה".

בתחילת עדותו הסביר ניצב שמעון לביא כי המשטרה מעולם לא מגבילה את מספר המשתתפים בהילולה - וכך גם הייתה ההנחיה ביום האסון. "אנחנו לא מגבילים קהל במירון", אמר לביא, "מדובר בשיקולי בטיחות. כל ניסיון להגביל קהל עלול להוביל לאסון גדול הרבה יותר".

לביא טען כי עוד קודם האסון, הוא החליט לעצור את ההדלקה של חסידות בויאן, מאחר ונרשם לחץ במתחם ההדלקה ובמעברים. לדבריו, מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה שבה נעצרת ההדלקה.

כזכור, לפני כשלושה שבועות נערך במירון הסיור הראשון של חברי ועדת החקירה. הסיור נערך בליווי משטרתי ותוך אבטחה כבדה. ביקורם של חברי הוועדה עורר את זעמם של הקיצוניים שקראו קריאות גנאי ומחאה.

חברי הוועדה, הנשיאה בדימוס מרים נאור, ראש עיריית בני ברק לשעבר מרדכי קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי, ביקשו להתרשם מכלי ראשון מזירת האירוע, מהדרכים המובילות אליה וממנה, וממצב התשתיות הכללי באתר.

חברי הוועדה ביקרו ב'גשר דב' ובשטח ההדלקה של תולדות אהרן. לאחר מכן סיירו בשטח האתר וקיבלו הסברים על המבנים הקיימים, מבנים המיועדים להריסה ועל תוואי השטח הסובב את ההר. כן קיבלו חברי הוועדה הסבר על היציאות והכניסות ממושב מירון, בהיבטי אבטחה ופינוי בעת חירום.

 

אסון מירון תשפ"א ועדת חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד