י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המספרים נחשפים

שערוריית הבדיקות: איך, וכמה כסף קיבל מד"א על המבצע באומן?

ארגון מד"א קיבל קרוב ל-4 מיליון ש"ח על ביצוע 10,000 בדיקות קורונה באוקראינה: מדוע דווקא מד"א ביצע את המבצע? איך קיבלו את הכסף? למה חיללו את החג? האם מד"א מודה בבעייתיות שבאמינות הבדיקות? ומדוע נדרשו הנבדקים לשלם על הבדיקות? 'בחדרי' עם השאלות הקשות

שערוריית הבדיקות: איך, וכמה כסף קיבל מד"א על המבצע באומן?
מתחם בדיקות באומן צילום: מד"א-פלאש 90

המתקפה חסרת התקדים בסוף השבוע מצד בכירי מערכת הבריאות ורה"מ בנט לה 'זכו' חסידי ברסלב שבחרו לחגוג את ראש השנה בסמוך לציון רבם בעיר אומן הרתיחה רבים.

פוליטיקאים ואנשי תקשורת רבים מחו על האפליה הבוטה והקמפיין השקרי שמתנהל נגד הציבור החרדי בכלל וחסידי ברסלב בפרט, אך כעת מתברר כי המבצע של ארגון מד"א לביצוע בדיקות קורונה למתפללים באומן שבאוקראינה, מעלה שאלות ותהיות קשות. הן לגבי המכרז, הן לגבי פירוט העלויות והן לגבי המחיר שדרשו מהנבדקים. 'בחדרי' עם כל השאלות, המחדלים והנתונים מהשטח.

ההסכם של מד"א עם משרד הבריאות:

על פי מסמכים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים', ארגון מד"א דרש 3,672,027.74 ש"ח על ביצוע 10,000 בדיקות קורונה באוקראינה. המבצע קיבל פטור ממכרז, אך לא ברור מדוע דווקא מד"א זכה במבצע, זאת בעוד ארגוני הצלה אחרים כבר צברו ניסיון רב באוקראינה ואף פעלו במהלך התקופה האחרונה באומן.

גורמים בברסלב טוענים בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי לא היה אף מכרז או הצעה לארגונים אחרים לארגן את המבצע, וכי מד"א זכו במבצע למרות שבמשרד הבריאות ידעו כי לארגוני הצלה אחרים כבר היו בפועל מוקדי בדיקות באומן, ואף חלקם היו מתואמים גם עם הרשויות המקומיות וגם עם משרד הבריאות באוקראינה. לטענתם, במשרד הבריאות אפילו לא פנו אליהם, למרות שהקימו שם מערך מסודר על בסיס הקשרים שלהם במדינה זה שנים.

פירוט העלויות של מד"א בהסכם עם משרד הבריאות:

במד"א הציגו את פירוט העלויות, ממנו עולה כי עלות הצטיידות של 10,000 דגימות היא 1,916,242 ש"ח. המחיר כולל כפפות, מסכות, חלוק, משקף מגן, ערכות בדיקה, ספטול, מטליות, שקית פסולת, מדבקה ופינוי פסולת מזוהמת.

פירוט העלויות נוספות כולל טיסה ל-70 כונני מד"א - 173,250 ש"ח, לינה לשבוע - 245,000 ש"ח, כלכלה לשבוע - 80,000 ש"ח, כ"א מד"א - 432,000 ש"ח, מחשוב - 90,000 ש"ח, ולוגיסטיקה - 34,000 ש"ח. בסך הכול - 1,064,300 ש"ח נוספים, מלבד עלויות הדגימות.

כלל העלויות במצטבר הוא 2,980,545 ש"ח. מדוע, אם כן, המחיר שמופיע במסמך הוא 3,672,027 ש"ח?

חילול החג ומימון לשבוע:

כמו כן, על פי טענות ותיעודים שהגיעו למערכת 'בחדרי חרדים', חלק מכונני מד"א שנשלחו לעיר אומן הגיעו רק בערב ראש השנה ממש, וחלק מאנשי הארגון אף הגיעו בעיצומו של ראש השנה תוך חילול החג, וגם כאן נשאלת השאלה: מדוע כללו במחיר "לינה וכלכלה לשבוע"?.

המחיר שהנבדקים נאלצו לשלם:

מתפללים באומן סיפרו ל'בחדרי חרדים' כי נדרשו לשלם 20 דולר לבדיקה שביצעו במתחם של מד"א באומן. מדובר בדרישה תמוהה מאוד: אם מד"א קיבלו מימון מלא ממשרד הבריאות, מדוע הנבדקים נדרשו לשלם?.

אמינות הבדיקות:

הנבדקים שקיבלו תשובה חיובית באומן קיבלו הוראה ממד"א לבצע בדיקת pcr "לצורך אימות התוצאה". אבל בהודעת מד"א מיד בצאת החג נמסר כי "הבדיקות המולקולריות המהירות מספקות בתוך חצי שעה תשובה אמינה וברמת דיוק גבוהה מאוד, המקבילה לבדיקת PCR ומאושרת ע"י ה-FDA". מדוע אם כן נאלצו הנבדקים לבצע בדיקה חוזרת?.

מספר הבדיקות:

במד"א דרשו מימון עבור 10,000 דגימות, אך על פי מידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' - מד"א ביצע רק אלפי בדיקות בודדות. יצוין, כי גם מתוך האלפיים, רבים הלכו להיבדק שוב לאחר שעלו טענות כי אמינות הבדיקות של מד"א מוטלת בספק.

'בחדרי חרדים' פנה לקבל את תגובת ארגון מד"א ואת תגובת משרד הבריאות, אך עד כה טרם התקבלה תגובה.

אומן ברסלב מד"א קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד