כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"ערוכים לכל תרחיש" | תיעוד

הלוחמים שמגינים מפני דאעש ונלחמים בהברחות • ריאיון

חילופי אש עם מבריחים והגנה על היישובים הסמוכים לגבול עם מצרים - מפני מחבלי דאעש הפועלים בסיני | קצין האג"ם של אוגדה 80, מספר בריאיון עם 'בחדרי חרדים' על הפעילות האינטנסיבית שמונעת מהמבריחים להכניס סמים ונשק בלתי חוקי לשטח ישראל | תיעוד מהפעילות

הלוחמים שמגינים מפני דאעש ונלחמים בהברחות • ריאיון
הלוחמים בפעילות צילום: דובר צה"ל

ללוחמי "אוגדה 80" המוצבים לאורך הגבולות עם מצרים וירדן כמעט ולא היה רגע דל במהלך השנה האחרונה. עשרות ניסיונות הברחה של סמים וכלי נשק מעבר לשני הגבולות לתוך שטח מדינת שראל, שסוכלו על ידי לוחמי האוגדה, מה שהביא לירידה בכניסת הנשק הבלתי חוקי.

חלק מהפעילות נחשפה לציבור, בעיקר לאחר שסוכלו הברחות משמעותיות. אך לא מעט מעבודת הלוחמים נשארת מתחת לרדאר, מבלי שהיא יוצאת לאור. ההברחות שלא פעם הסתיימו גם בחילופי אש בין כוחות צה"ל למבריחים, מהווים איום חמור על תושבי ישראל, כאשר מרבית כלי הנשק מגיעים לידי ארגוני פשיעה, אך לא מעט מהם עושים דרכם לפעילי טרור ביהודה ושומרון.

אך הפעילות של הלוחמים לא מסתיימת כאן. אחת המטרות העיקריות של האוגדה היא הגנה מפני מחבלי דאעש הפועלים בסיני, לא רחוק משטח מדינת ישראל. באוגדה אף נערכים לתרחישים של ניסיונות פיגוע נגד ישראלים, כגון הפיגוע בכביש 12 בשנת 2011.

אוגדה 80, המוכרת גם כ"עצבת אדום", חולשת על שליש משטח המדינה, על הגבול עם מצרים ועל החלק הדרומי של הגבול עם ירדן. בשונה מאוגדות אחרות, כיוון שהאוגדה פועלת באזורים אזרחיים שיתוף הפעולה עם כוחות הביטחון הנוספים, כגון המשטרה, הוא יוצא דופן.

"אוגדה 80 היא האוגדה הגדולה ביותר במדינת ישראל", מסביר סגן אלוף עידו סעד, קצין האג"ם של האוגדה, בריאיון ל'בחדרי חרדים'. "היא מסתעפת על גבולות גזרה של למעלה מ-450 ק"מ. שטח עצום שעליו מגינות שתי חטיבות. חטיבת יואב וחטיבת פארן". לדברי סעד, "הגבולות שאחנו פועלים בהם הם גבולות שלום. יש לנו הסכמי שלום גם עם מצרים וגם ירדן. בסך הכל יש קשר בריא. כולנו מחויבים להסכם השלום".

"בהקשר של פעילות טרור", אומר סגן אלוף עידו סעד, "מה שבעיקר מעסיק אותנו זה מחוז סיני, אותו אויב שנלחם במצרים, זה אותו אויב ששם לעצמו יעד לפגוע במדינת ישראל. ולכן אנחנו נערכים מולו ובונים את הכוח שלנו לתרחיש של פשיטה חבלנית. למרות שמדובר בגבול של שלום, ולמרות שהצבא המצרי פועל בצורה נהדרת, נלחם בו ופוגע בו".

באשר לשאלה האם קיים מידע מודיעיני המצביע על כוונה של ארגון דאעש לבצע פיגוע נגד מדינת ישראל, משיב סגן אלוף עידו סעד, כי הם ערוכים לכל תרחיש, אך נכון לימים אלו לא ידוע על כוונה של הארגון לפעול נגד ישראל. "אין התראות קונקרטיות על פיגועים מצד דאעש על הגבולות שלנו", הוא אומר. "הצבא המצרי שם לעצמו יעד - לטפל באויב הזה והוא עוסק בו. אבל אנחנו כמו כל צבא נערכים לכל תרחיש, כדי לתת מענה מיטבי".

סעד מספר על שיתוף הפעולה בין הכוחות שפועלים בגזרה, שהתרחב באופן משמעותי, מה שמאפשר את סיכול ההברחות. "בשנתיים האחרונות שיתוף הפעולה בין האוגדה לשאר זרועות הביטחון גדל בצורה משמעותית", הוא אומר, "שני הגופים המרכזיים, גם צה"ל וגם המשטרה הבינו שלעסוק בבעיה המשותפת כתף אל כתף יביא לפתרונות טובים יותר. אנחנו עושים הרבה מאוד עבודה. חלקה גלויה לעין וחלקה נסתרת".

"כל זאת", הוא מוסיף, "בשביל להתמודד עם תופעות רבות. כשאני אומר תופעות זה כמובן תופעת ההברחות שלאחרונה נעשו יותר ויותר אלימות. היכולות שלנו הביאו לירידה משמעותית בהברחות. בסוף, אותו שבט שמנסה לבצע את ההברחה הוא בעיקר אלים כלפי הצד המצרי, כיוון שהיעד שלו זה להגיע לגבול עם ישראל".

סעד מספר כי במקביל לפעולות המבצעיות, נעשות פעולות מודיעיניות כדי למנוע את ההברחות מראש. "אנחנו, בצד שלנו, עושים כל מיני פעולות כדי למנוע את ההברחה מלכתחילה, שבכלל לא יגיעו לגדר", הוא מספר."וגם כשהם מגיעים, אנחנו מפעילים טכניקות על מנת להתגבר נכון יותר אל מול האיום".

"בשנה האחרונה, בעקבות שיתוף הפעולה הנהדר, תופעת ההברחות ירדה באופן משמעותי. גם בכמות וגם באיכות", הוא מוסיף, "בעקבות מידע מודיעיני ושיתוף פעולה בין כל הכוחות, אנחנו מצליחים לאתר מבעוד מועד את הכוונה של אותו מבריח משני הצדדים. מהצד הישראלי ומהצד המצרי, ולבצע פעולות כאלו ואחרות שבעצם גורמות לירידה משמעותית בהברחות".

 

גבול מצרים ירדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד