י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מצה זו שאנו אוכלים • איזו מצה לקנות?

חוץ מההכשר, המנהגים ומהמחירים, יש גם בריאות • ד"ר יעל טיקוצ'ינסקי על מצות שלא יגרמו לתופעות לוואי הידועות של מצה 'רגילה' • ויש גם מתכון • ועצות

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



אביב הגיע, פסח בא.
מסיימים את ההכנות, עושים קניות.
קונים מצה.
איזו מצה לקנות?

חוץ מההכשר, חוץ מהמנהגים שיש בכל עדה ובכל משפחה, חוץ מהמחירים (וחג הפסח הוא היקר בחגים לכל הדעות), היום ישנם גם סוגים רבים של מצות. כרגע איני מסתכלת על המצות משום זווית, חוץ מאשר הזוית הבריאותית בלבד.

בואו נכיר את הסוגים הללו. מקווה שזה יעזור לכם כשתחליטו מה לאכול.

ובכן, יש כמובן את המצה מקמח לבן. כם אם היא שמורה, היא הכי פחות בריאה. יותר מכל סוג אחר היא מעלה את הסוכר אצל חולי סכרת, גורמת לעצירות אצל הסובלים מעצירות (ויש גם כאלה הסובלים מהבעיה אך ורק בחג החירות); יותר מכל סוג אחר היא מקשה על חולי מעיים ואנשים שמנסים לשמור את משקל גופם - וגם הכי קשה לחולי צליאק.

אם בחרתם מצה זו אכלו אותה רק בכמות המינימאלית בלבד.

יש גירסה בריאה יותר למצה מקמח לבן והיא – מצה מקמח מלא או גירסה עוד יותר בריאה – מצה מקמח מלא אורגני.

בימי אבותינו הקדושים טרם היה קמח לבן, גם לא הייתה חיטה תרבותית כמו זו היום, וכל שכן לא היה דישון וחומרי הדברה. למעשה, אם לדבר במונחים עכשוויים, הקמח ששימש לאבותינו היה קמח כוסמין (כוסמין - זו חיטה לא מתורבתת) אורגני מלא.

היום, עם העליה במודעות לענייני הבריאות וחשיבות התזונה הנכונה, ניתן להשיג גם מצה מקמח כוסמין, כולל מקמח כוסמין אורגני מלא. מצה זו מכילה קמח כוסמין ומים בלבד. קמח כוסמין מתעכל בקלות ולא גורם שום תופעות לוואי הידועות על מצה "רגילה".

עשירה, שיפון ותימנית

סוג נוסף של מצה בחנויות - זו מצה עשירה. מצה זו, במקום מים שלנו, מכילה מיץ פירות או מיץ ענבים, או יין או ביצים. מצה כזאת עשירה מאוד בקלוריות, ולא ניתן לצאת איתה ידי חובה בליל הסדר. גם לא כל העדות מכירות בא כמותרת בפסח. רבנו תם, הרמב"ם ובעקבותיו בעל השולחן ערוך פוסקים: "מי פירות בלא מים אין מחמיצין כלל. ומותר לאכול בפסח מצה שנילושה במי פירות אפילו שהתה כל היום, אבל אין יוצא בה ידי חובתו מפני שהיא מצה עשירה וקרא כתיב לחם עוני (דברים טז, ג). ואחר-כך: "מי פירות עם מים ממהרים להחמיץ יותר משאר עיסה הלכך אין ללוש בהם; ואם לש בהם, יאפה מיד". (שולחן ערוך (סימן תסב א,ב).

במילים אחרות, מותר לכתחילה לאפות מצות העשויים מקמח וממי פירות, אלא שחייבים להיזהר שלא לעשותם יחד עם מים, מפני שאז העיסה ממהרת להחמיץ. על סמך זה הספרדים מקילים בה אם נילושה רק במי פירות וללא מים. לעומתם, האשכנזים מחמירים עם מצה עשירה, וזאת על דעת רש"י והרמ"א: "ובמדינות אלו אין נוהגין ללוש במי פירות... ואין לשנות אם לא בשעת הדחק לצרכי חולה או זקן הצריך לזה". במילים אחרות, האשכנזים לא אוכלים מצה עשירה, אלא אם כן בשעת הדחק נותנים מצה עשירה לחולה או זקן.

מצה מקמח שיפון – היא מצה כשרה ובריאה ומומלצת במיוחד לאלה שמכל סיבה שהיא חיטה אסורה להם, אך שיפון מותר (בדרך כלל לא מתאים לחולי צליאק). שימו לב, בשוק יש "מצה מקמח שיפון" וגם "מצה עם קמח שיפון".

מה ההבדל? - "מצה מקמח שיפון" מכילה קמח שיפון מלא ומים, ואילו "מצה עם קמח שיפון" מכילה קמח חיטה ומים בתוספת קמח שיפון.

מצה סובין חיטה או מצה קלה - מכילה בנוסף לקמח ומים גם סובין חיטה. מצה זו מומלצת במיוחד לסובלים מעצירות, לחולי סכרת, לשומרי משקל ולסובלים מגזים.

מצה תימנית - נאפת בבני-ברק מקמח חיטה מלא. מדובר במצה שמזכירה את הסלוף (הפיתה) התימני. כדי שהמצה לא תחמיץ אך תישאר רכה, מקמחים את משטח העבודה בקמח דורה מנופה. את המצות שומרים בהקפאה עד החג. מצה זו תתאים לאוכלי קטניות בפסח (דורה הינה קטנית) שיש להם בעיות שיניים, כי מדובר במצה רכה.

מיוחד לחולי צליאק - גם בארץ וגם בעולם ישנה מצה ללא גלוטן (רגילה, שמורה וקמח מצה). אחרי יותר מעשרים שנות עבודה, את המצה הזו הצליח לייצר לטובת חולי צליאק יהודי מלונדון, הכימאי הרב קסטנבאום. הוא מצא בסקוטלנד זן של שיבולת שועל שלא מכיל גלוטן, ממנו עשויה מצה זו. שימו לב: יש אנשים שמפתחים רגישות לסוג זה של מצה, לכן יש לשים לב אם לא הופיעו תסמינים חשודים כלשהם לאחר אכילת מצה זו. אם אכן מופיע משהו חשוד – יש להפסיק את אכילת המצה.

עוד כמה עצות קטנות לפסח:

• על מנת להפחית את הסיכוי לסבול מעצירות, מומלץ לאכול מצה כמה שפחות, לשתות כמה שיותר, ולהרבות באכילת ירקות ירוקים.

• לחולי סכרת - יש להגביר את המודעות שלהם לאוכל, לאכול יותר חלבון וכמה שפחות פחמימות, להימנע מעוגות, עוגיות והמתקת משקאות, למדוד סוכר יותר מהרגיל, לשקול אפשרות להזריק אינסולין לפני הסדר, ואפשרות להגביר את מינון האינסולין. תתייעצו על כך עם האנדוקרינולוג שלכם בטרם עת.

• לידיעת חולי סכרת ואנשים שומרי משקל:

מצת מכונה מקמח לבן אחת שווה לכ-2 מנות פחמימה, 30 גרם פחמימות.
מצה עם סובין: 100 קלוריות למצה, 21 גרם פחמימות ו-6.6 גרם סיבים.
מצה עם שיפון: 101 קלוריות למצה, 24 גרם פחמימות ו-2 גרם סיבים.
מצה מחיטה מלאה: 105 קלוריות למצה, 25 גרם פחמימות ו-4 גרם סיבים.
מצות מיני: כל מצה מכילה 47 קלוריות ו-10 גרם פחמימות.

• לאנשים שומרי משקל ולסוכרתיים מומלץ כל יום לעלות ולרדת במדרגות.

• לחולי מעיים יש לאכול את הכמות המינימאלית של מצה, לשתות המון מים. את המצה חשוב ביותר ללעוס כמה שיותר זמן.

ועכשיו – מתכון לפסח:

• עוגיות עם אגוזים (420 קל')

מצרכים:

כוס סוכר אחד
3/4 כוסות קמח מצה
3/4 כוסות אגוזי מלך טחונים
שוקולד מריר 170 גר'
3 ביצים
1/2 כוס שמן
2 כפיות קליפת תפוזים מגורדת
1/2כפית מלח

תמיסו את השוקולד.

תקציפו ביצים עם סוכר ומלח. תוך כדי הקצפה תוסיפו באיטיות את השוקולד המומס, קמח מצה, אגוזים וקליפת תפוז מגורדת.

תעבירו את התערובת לתבנית.

יש לאפות כחצי שעה בחום בינוני.

את המאפה המוכן יש לחתוך לריבועים קטנים.



• ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, מחברת הספרים 'בריאות האישה ברפואה המשלימה', 'בריאות הגבר ברפואה המשלימה', 'סיפורים מהקליניקה' ועוד.
קליניקה לרפואה משלימה (הוליסטית) לטיפול בחוסר איזון הורמונאלי ובעיות פוריות
טל': 054-8450103
http://www.yaelclinic.co.il
מצה פסח צליאק קמח בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד