כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
בעקבות הריאיון ל'בחדרי'

בקואליציה יעכבו את חוק הדגל של רע"מ כדי לוודא תמיכה בגיוס

בעקבות הצהרת יו"ר רע"מ בריאיון ל'בחדרי חרדים' על רצונו לשתף פעולה עם הנציגים החרדים בכנסת גם סביב חוק הגיוס, גורמים בקואליציה חוששים ומבהירים כי יבצעו "מצ'ינג חוקים" עם מפלגת רע"מ, מה שצפוי לאלץ ח"כים ערביים להצביע לראשונה בעד גיוס לצה"ל | כל הפרטים

בקואליציה יעכבו את חוק הדגל של רע"מ כדי לוודא תמיכה בגיוס
עבאס ובנט במליאה. מאחור, מתן כהנא צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

גיוס תלמידי ישיבות לצה"ל בחסות חברי הכנסת הערבים? הריאיון של יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, ל'בחדרי' מכה גלים במערכת הפוליטית וטומן בחובו השלכות הרות גורל ליחסי החרדים – ערבים. במהלך הריאיון הסביר עבאס את כוונתו להעביר מאה מיליון שקלים לציבור החרדי מהתקציב שרע"מ השיגה ותלה זאת ב"ברית המוחלשים".

עבאס ל'בחדרי': "רוצה שת"פ גם בחוק הגיוס - מדברים על זה"

לשאלת 'בחדרי' על שיתוף פעולה עם חוק הגיוס, השיב עבאס: "אני רוצה את זה, אבל בהתאם למגבלות". יו"ר רע"מ הוסיף והתייחס לשיתוף הפעולה חרדי – ערבי ואמר: "אנחנו לומדים אחד מהשני. הוא נתן לי עצות איך להתמודד עם הממשלה, הוא הציע שאכן תהיה ברית מוחלשים לא רק ערבים וחרדים".

בעקבות הריאיון עלה חשש בקרב גורמים מהקואליציה כי רע"מ תמנע בהצבעה על חוק גיוס תלמידי ישיבות, כפי שעשתה לפני ארבעה חודשים עם ההצעה שביקשה לאפשר לצה"ל לגייס בנות בעלות פטור על רקע דתי. חברי רע"מ תמכו בקריאה ראשונה לחוק, מה שהוביל את חברי הכנסת מהרשימה המשותפת לתקוף את רע"מ בחריפות. כך למשל, אמר ח"כ אחמד טיבי: "אנחנו מזה עשרות שנים לא נוהגים להשתתף בהצבעות האלה, ואני חושב שחברי רע"מ שהשתתפו בהצבעה עשו טעות קשה".

לאחר המתקפות עלה יו"ר הרשימה ח"כ מנסור עבאס והסביר שהבין שהחוק נועד לתת פטור מגיוס בנות. חברי הכנסת החרדים הסבירו לעבאס וחבריו לרע"מ את משמעות החוק. בעקבות הדברים הודיעו חברי רע"מ כי לא יצביעו על הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, ושר הביטחון בני גנץ נאלץ למשוך את הצעת החוק ברגע האחרון לפני ההצבעה. מאז למעשה לצה"ל אין אפשרות לבטל פטור מגיוס בנות לצה"ל.

אלא שכעת, מבהירים גורמים בקואליציה ל'בחדרי' כי הם יבטיחו את הרוב של הקואליציה בהעברת חוק הגיוס מול רע"מ באמצעות "שיטת מצ'ינג חוקים". כלומר, תמיכת הקואליציה בחוקים של רע"מ תמורת תמיכת רע"מ בחוקים החשובים לקואליציה, אך בעייתיים מבחינת רע"מ מבחינה דתית ופוליטית, כחוק הגיוס ותיקון חוק האזרחות.

הצעת חוק חשובה לרע"מ היא הצעת חוק החשמל של יו"ר ועדת הפנים ח"כ וואליד טאהא הנחשבת לחוק הדגל של המפלגה, שכן ההצעה מבקשת לאפשר חיבור עשרות אלפי מבנים בלתי חוקיים במגזר הערבי, בפרט בנגב, לחשמל ותשתיות, על אף העדר טופס 4. ההצעה עברה בשבוע שעבר במליאת הכנסת בקריאה טרומית אחרי דרמה קטנה, היות ושרת הפנים שקד סירבה תחילה לקדם את ההצעה. בתגובה טאהא עצר את כל דיוני ועדת הפנים בפרקי חוק ההסדרים ואיים להצביע נגד התקציב. שקד התקפלה והחוק קודם. כעת ניצבת בפני טאהא וחבריו שאלה כבדת משקל – התקפלות בחוק החשמל או תמיכה לראשונה בגיוס תלמידי ישיבות לצה"ל.

מפלגת רע"מ מנסור עבאס חוק הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד