י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פרסום ראשון

מכתב הדיינים לנציב: אפליה בין הנשיאה לראשון לציון

לאחר קריאתו של נציב תלונות הציבור על השופטים, שופט העליון בדימוס, אורי שוהם לשר כהנא, לבחון את התבטאויותיו של הרב יצחק יוסף בנושאים פוליטיים, שורה של דיינים משגרים מכתב תגובה בו הם מוחים על הפגיעה בכבודו של הרב יצחק יוסף

מכתב הדיינים לנציב: אפליה בין הנשיאה לראשון לציון
הגאון הרב יצחק יוסף / הנציב אורי שוהם צילום: שוקי לרר / ויקיפדיה

פרסום ראשון: שורה של דיינים שיגרו מכתב תגובה לנציב תלונות הציבור על שופטים, שופט העליון בדימוס, אורי שוהם, בו הם מוחים על הפגיעה בכבודו של הראש"ל בעקבות קריאתו בשבוע שעבר לשר לשירותי דת מתן כהנא לבחון את התבטאויותיו של הרב יצחק יוסף בנושאים פוליטיים. בדיינים טועני כי התבטאויות פוליטיות של נשיאת העליון, לא זכו לתגובה דומה מצד הנציב.

על המכתב חתומים חברי בית הדין הגדול: הרב אליעזר איגרא, הרב שלמה שפירא, הרב מיכאל עמוס, , הרב ציון לוז. וכן שורה של רבנים, הרב יהודה דרעי, הרב זבדיה כהן, הרב מרדכי רלב"ג, הרב אברהם שלוש, הרב שניאור פרדס, הרב צבי בן יעקב והרב דניאל אדרי.

עוד בנושא:

שופט העליון בדימוס נגד הראש"ל: לבדוק אם ראוי להמשיך בתפקידו

גיבוי לראש"ל; השר כהנא: אחרוק שיניים ככל שהחוק יאפשר

במכתב כותבים הדיינים, "מעמדו של כבוד הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף, מעבר לתפקידו כדיין בבית הדין הגדול, הוא משמש גם הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית לישראל והוא הממונה על כל מערכת הכשרות והנישואין בישראל, מתוקף תפקידו זה זכותו וחובתו להביע את עמדותיו ההלכתיות קבל עם ועדה ללא מורא ופחד גם אם הדבר שנוי במחלוקת ציבורית, שאם לא כן הוא יחטא לתפקידו כמי שעומד בראש ובחזית הפסיקה ההלכתית במדינת ישראל".

"כך גם נשיא בית הדין הגדול הגאון הרב דוד ברוך לאו העומד בראש מערכת בתי הדין הרבניים ומתוקף תפקידו זה זכותו וחובתו להגן על המערכת בראשה הוא עומד. אנו מקבלים את העמדה שדיינים לא ישתתפו בכנס פוליטי מכל סוג שהוא, אך אנו סבורים שכנסים של מועצת הרבנות הראשית בהם יושבים בכירי הרבנים בישראל מכל העדות והמגזרים בישראל אשר נבחרו ע"י גוף בוחר המורכב מכל חלקי העם בישראל, כאשר מטרתם לדון בסוגיות הלכתיות בלבד ללא שום היבט פוליטי, בסוגיות הנוגעות לעבודת הדיינים בהם הם דנים על פי חוק הדיינים כדת וכדין", נכתב.

הדיינים מציינים עוד כי "העובדה לפיה פוליטיקאים מתערבים בסוגיות הלכתיות אינה הופכת את הסוגיות ההלכתיות לסוגיה פוליטית, ומכאן זכותו של נשיא בית הדין הגדול לאשר לדיינים להשתתף בכנסים כאלו".

הדיינים טוענים לאפליה ואומרים כי הנציב סירב לפעול בצורה דומה כשנשיאת בית המשפט העליון התייחסה לנושא פוליטי, אז אמר הנציב: "כמי שעומדת בראש המערכת השיפוטית רשאית הנשיאה להביע את דעתה בנושא השנוי במחלוקת הציבורית בעניין שכל כולו נוגע למעמדה של המערכת עליה היא מופקדת".

"הדברים הנ"ל מדברים בעד עצמם", טוענים הדיינים, "גם כבוד הראשון לציון נשיא מועצת הרבנות הראשית לישראל וגם כבוד נשיא בית הדין הגדול עומדים בראש מערכת הרבנות הראשית לישראל ומערכת בתי הדין הרבניים בישראל חובתם להגן עליהם, ומכאן זכותם וחובתם להגיב ולהביע את עמדתם ההלכתית איננו רואים מקום להפלות בין נשיאת בית המשפט העליון שחובתה להגן על המערכת בראשה היא עומדת ולבטא את עמדתה על אף שהדבר שנוי במחלוקת ציבורית, לבין נשיא מועצת הרבנות הראשית או נשיא בית הדין הגדול שחובתם להגן על המערכת בראשה הם עומדים ולבטא את עמדתם
על אף שהדבר שנוי במחלוקת ציבורית".

הראשון לציון הרב יצחק יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד