כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
כך עבדה השיטה המתוחכמת

דיווח: המוסד גייס מדענים איראנים בכירים שסייעו לפוצץ מתקן גרעיני

דיווח בבריטניה: מדענים איראנים בכירים גויסו על ידי המוסד וסייעו לפוצץ מתקן גרעיני מרכזי, 90 אחוז מהצנטריפוגות של המפעל הושמדו | "המוסד גילה מה הסוכנים מאוד רוצים, והציע להם את זה, היה מעגל פנימי של מדענים שידעו יותר, ומעגל חיצוני שעזר - אבל ידע פחות"

דיווח: המוסד גייס מדענים איראנים בכירים שסייעו לפוצץ מתקן גרעיני
אילוסטרציה צילום: Pixabay

המוסד גייס צוות של מדעני גרעין איראניים כדי לבצע מבצע חשאי שפוצץ את אחד ממתקני הגרעין המאובטחים ביותר של המשטר מוקדם יותר השנה, כך חושף העיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle שכבר חשף פרטים מדהימים בעבר על אופן חיסולו של המדען הראשי מוחסן פרחיזדה.

לפחות 10 מדענים קבלו הצעה מסוכנים ישראלים, והסכימו לפוצץ את אולם הצנטריפוגות התת-קרקעי בנתנז באפריל האחרון. אם כי לפי הפרטים אותם מדענים הסיקו כי הם עובדים עבור "קבוצות מתנגדים בינלאומיות למשטר" ולא עבור ישראל.

על פי הדיווח, חלק מחומרי הנפץ שבהם השתמשו הושלכו למתחם על ידי מל"ט ונאספו על ידי המדענים, בעוד שאחרים הוברחו למתקן האבטחה הגבוה שהוחבאו בקופסאות מזון במשאית קייטרינג. ההרס שבאו בעקבותיו גרם לכאוס בדרגים הגבוהים ביותר של ההנהגה האיראנית. הפיצוץ הרס 90 אחוז מהצנטריפוגות במפעל הגרעיני, ועיכב את ההתקדמות לקראת פצצה והוציא את המקום מכלל פעולה למשך כתשעה חודשים.

סוכני המוסד החביאו חומרי נפץ בתוך חומרי בניין ששימשו לבניית אולם הצנטריפוגות נתנז כבר לפני 2019, ואז הפעילו אותם ב-2020.

הסוכנים היו מעורבים בעוד שני מבצעים דומים, שלושת המבצעים תוכננו יחד על פני תקופה של 18 חודשים על ידי צוות של 1,000 טכנאים, אנליסטים ומרגלים, כמו גם עשרות סוכנים בשטח.

האירוע הראשון היה השנה. צוות המדענים ביצע את החבלה באפריל השנה, בזמן שהמשא ומתן הגרעיני עם המערב התנהל בווינה. האמצעים שביצע המוסד באמצעות סוכניו היו נחוצים על מנת לגשת לאולם הצנטריפוגות התת-קרקעי בנתנז, אשר הכיל עד 5,000 צנטריפוגות והיה מוגן מפני תקיפה אווירית.

שעות לאחר שאיראן הכריזה כי החלה להשתמש בצנטריפוגות IR-5 ו-IR-6 מתקדמות באתר, תוך הפרה בוטה של ​​הסכם הגרעין מ-2015, הפצצות הופעלו מרחוק. הפיצוץ הרס את מערכת החשמל הפנימית העצמאית והמאובטחת שסיפקה את הצנטריפוגות.

הפיצוץ גרם להפסקת חשמל במתחם המבוצר. "המניעים של המדענים היו כולם שונים", אמר מקור ל-Jewish Chronicle. "המוסד גילה מה הסוכנים מאוד רוצים, והציע להם את זה, היה מעגל פנימי של מדענים שידעו יותר, ומעגל חיצוני שעזר אבל היה לו פחות מידע".

לאחר הפיצוץ, המדענים האחראים הורחקו למקום בטוח. המקור הוסיף: "כולם בטוחים מאוד היום". הפיצוץ הותיר מכתש כה גדול, עד שפקיד איראני אחד נפל לתוכו תוך כדי בדיקת הנזק ופצע את ראשו, רגלו, זרועו וגבו.

פרידון עבאסי ראש ועדת האנרגיה של הפרלמנט האיראני, הודה בחוסר רצון בטלוויזיה הממלכתית האיראנית לאחר התקיפה כי התוכנית "הייתה די יפה".

המתקפה השנייה אירעה ב-2 ביולי 2020, עם פיצוץ מסתורי בתוך מחסן המרכז האיראני לצנטריפוגות מתקדמות בנתנז, מרכז איראן, מקום מרכזי ברשת המפעלים הגרעיניים של טהראן הפזורים ברחבי המדינה.

אופן הפיצוץ היה נועז. שנה קודם לכן, מרגלים ישראלים שהתחזו לסיטונאי בנייה מכרו לפקידים איראנים חומרי בניין שישמשו באולם הצנטריפוגות. ללא ידיעת האיראנים, החומרים מולאו בחומרי נפץ של המוסד. הם נבנו באולם ונשארו במקום כל השנה. ואז, כשהגיע הזמן המתאים, מרגלי הריגול של ישראל לחצו על הכפתור.

המחסן שימש לכיול מדויק של צנטריפוגות, חלק חיוני בתהליך מורכב של ייצור נשק גרעיני. הפיצוץ גרם לנזק גדול, הרס כמות משמעותית של חומרה, וגרם להאטה בתוכנית הגרעין של המדינה. לפי דיווחים איראניים, איש לא נפגע.

המערכה השלישית והאחרונה בדרמה הגיעה גם בחודש יולי השנה. תשומת הלב של המוסד פנתה כעת לייצור הצנטריפוגות עצמן, על מנת לעכב את החלפת הציוד שנפגע בשתי התקיפות הראשונות.

במהלך השבועות הקודמים, מל"ט חמוש במשקל זהה לאופנוע, הוברח לאיראן, חלק אחר חלק על ידי סוכנים. היעד היה מתחם בקאראג', המפעל החשוב ביותר לבניית הצנטריפוגות - כולל צנטריפוגות מתקדמות. ב-23 ביוני, ממקום במרחק של 10 מייל מהמקום. צוות איראני וישראלי משותף שיגר את המל"ט, הטיס אותו לכיוון המתקן. והרס אותו בחלקו.

לאחר מכן, הרחפן הועבר בחזרה לצוות על הקרקע, שהטיס אותו שוב. הגילויים מדגישים את יכולתה של ישראל לפגוע בלב האתרים החשאיים והמבוצרים ביותר של המשטר האיראני, ומחזקים את התעקשותה של המדינה היהודית שבמידת הצורך היא תנקוט בפעולה צבאית חד-צדדית כדי למנוע מהאייתולות להשיג פצצה.

מוחסן פחריזאדה איראן גרעין איראני מוסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד