י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בשורה לצרכנים

הצו החדש שמוזיל באופן דרמטי שורה של מוצרי חלב

שר האוצר אביגדור ליברמן חתם היום על צו לביטול מכס על מעדני חלב, יוגורטים, וגבינות רזות. לצד זאת חתם על הגדלת מכסות יבוא של גבינות קשות | בעקבות הצו מחיריהם של שורת מוצרי חלב צפויים לרדת באופן ניכר

הצו החדש שמוזיל באופן דרמטי שורה של מוצרי חלב
קניות בסופרמרקט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משרד האוצר חתם על צו המסיר את המכסים על מעדני החלב, יוגורטים וגבינות עד 5 % שומן, וכן הגדלת מכסות יבוא של גבינות קשות. במשרד מעריכים ששורת המהלכים תביא לגידול חד ביבוא של מוצרי חלב לישראל ולירידה דרמטית במחירים.

זהו אינו הצעד הראשון שנעשה בעניין, לפני כשנתיים נקבע פטור מוחלט ממכס על יבוא חמאה, מהלך שהביא לגידול ביבוא, ובמקביל - הביקוש והצריכה המקומית גדלו, כך שגם התעשייה המקומית ייצרה יותר. באחרונה גם הוסר הפיקוח על מחיר החמאה.

המדינה אפשרה גם יבוא של גבינות קשות, אך חל מכס גבוה על היבוא, המדינה שאפשרה יבוא הטילה מכסות על היבוא הפטור ממס והגבילה את הפטור ממס ליבוא של כ-6,500 טונה של גבינות קשות בשנה.

הצו החדש עליו חתם משרד האוצר, שלראשונה נעשה בהידברות ובהסכמות עם תעשיית החלב, סוכם על הורדת המכסים מחלק ממוצרי החלב – גבינות רכות (עד 5% שומן), יוגורט ומעדני החלב. לפי משרד האוצר, מוצרים אלה יקרים במיוחד בישראל - המחיר לצרכן לק"ג יוגורט באירופה הוא כ-8.5 שקלים בממוצע, לעומת 17 שקל בישראל.

בתחום הגבינות הקשות, יגדלו המכסות באופן משמעותי – כבר ב-2022 הן יגדלו בכ-3,000 טונה, וב-2023 יותרו ליבוא פטור ממכס 5,000 טונה נוספים. המשמעות היא שבעוד כשנה יתאפשר לייבא לישראל כמעט 15 אלף טונה גבינות קשות.

על גבינות רכות הוטל עד כה מכס של 8.5 שקלים לק"ג, על יוגורט 6 שקלים לק"ג, ואילו על מעדנים מכס של 25% מהמחיר. המכסים הללו יבוטלו לחלוטין, והיבוא יהיה חופשי, ללא מכס וללא מכסות. 

במשרד האוצר מעריכים כי ביטול המכס יפחית את הכנסות המדינה ב-10 מיליון שקל בשנה בלבד - בגלל היבוא הזניח עד כה.

במשרד האוצר מעריכים גם כן כי שורת מהלכים אלו יובילו להוזלה מיידית משמעותית לצרכן, ביניהם היוגורט המיובא, והגבינה הצהובה בעקבות הגדלת המכסות.

רפורמה מוצרי חלב הוזלת מחירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד