י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אחרי שהודה בעבירות מס

מאסר על תנאי וקנס כספי: בית המשפט גזר את דינו של יו"ר ש"ס אריה דרעי

בית המשפט גזר בשידור חי את דינו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, בגין עבירות המס שבהן הודה | במסגרת הסדר הטיעון הטיל השופט שמואל הרבסט על דרעי 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 180 אלף ש"ח | השופט על החקירה: "תחושה לא נעימה" | דרעי: "אין שמחה כהתרת הספקות"

מאסר על תנאי וקנס כספי: בית המשפט גזר את דינו של יו"ר ש"ס אריה דרעי
דרעי בבית המשפט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שבוע לאחר שהודה בעבירות מס במסגרת הסדר טיעון, בית משפט השלום בירושלים גזר הבוקר (שלישי) את עונשו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, אותו דרשה הפרקליטות בהסכמת עורכי דינו. יצויין כי  חקירת המשטרה נגד דרעי נפתחה בגין חשדות לעבירות שוחד, אולם מרביתן נוקו והיועץ המשפטי לממשלה החליט להעמידו לדין בעבירות מס בלבד. ביציאתו מבניין בית המשפט אמר דרעי: "ברוך השם, אין שמחה כהתרת הספקות".

נשיא בית המשפט, השופט שמואל הרבסט, קיבל את הסדר הטיעון והטיל על דרעי 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 180 אלף ש"ח. השופט התייחס לחקירה המתמשכת נגד דרעי: "החקירה נמשכה זמן רב. כשאדם נחקר תקופה ארוכה יש תחושה לא נעימה על בסיס קבוע שמלווה אותו כל יום".

"לזכותו של הנאשם יש לזקוף את העובדה כי החקירה בתיק דנן התמשכה זמן רב, כ-7 שנים, והוא ללא ספק חש כמי שתלוי בין שמיים לארץ במשך פרק זמן משמעותי, ממתין להחלטה אשר תתקבל בעניינו, מקווה מחד ומתייאש מאידך, ובעיקר ממתין עוד ועוד", אמר השופט. "בא כוחו המלומד של הנאשם, עו"ד תל צור, דימה תקופה זו ל'להט החרב המתהפכת' העומדת בפתחו של גן עדן ובהתהפכותה היא מייצרת חום מייסר המונע ממי שאינו מורשה לחזור לגן עדן לעשות כך".

"כך הוא גם עינוי הדין", הוסיף השופט שמואל הרבסט. "אשר כשמו כן הוא-מהווה עינוי של ממש המייסר את הנאשם יום אחר יום ופוגע בו באורח תדיר".

בהחלטתו הוסיף השופט: "עוד יש לציין את החלטתו של מר אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, מיום 21.1.8 , המלמדת כי התיק דנן החל תוך חשד רחב היקף לעבירות של שחיתות שלטונית, והסתיים בעבירות מיסים מינוריות המצויות ברף התחתון של משפחת עבירות זו. בנוסף יש לשקול לזכות הנאשם, כי בשני העשורים האחרונים לא נרשמו לחובתו עבירות נוספות והוא נטל אחריות על מעשיו, וזאת כפי שעולה מדברו האחרון ומהודאתו בעובדותיו של כתב האישום".

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר לאחר הדיון: "גזר הדין שניתן היום, המאשר את ההסדר שנחתם בין הצדדים וקבע שהוא ראוי, מעביר מסר לכל אזרח בדבר חשיבות שמירת החוק והקפדה על דיווח אמת לרשויות המס. זאת, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בנבחר ציבור שמצופה ממנו להוות דוגמא עבור הציבור הנושא אליו את עיניו. גזר הדין מאותת לציבור ולנבחריו כי החוק שוויוני ומחייב את כולם".

כפי שסוכם בין פרקליטיו של דרעי והיועץ המשפטי לממשלה, לא יוטל עליו קלון בבית המשפט, מכיוון שדרעי לא מכהן כבר כחבר כנסת. בשבוע שעבר, נזכיר, הודיע יו"ר ש"ס ליו"ר הכנסת מיקי לוי על התפטרותו. 

במהלך הדיון שנערך בשבוע שעבר, קבל פרקליטו של דרעי, עו"ד נבות תל צור, על התנהלות הפרקליטות במסגרת החקירות. "התופעה שאדם נחקר במשך שנים בגין חשדות כבדים ובסוף מתברר שאין בחשדות דבר, ואז מעמידים לדין על הדרך בעבירות מס, זה אירוע מוקשה", אמר עו"ד תל צור והוסיף: "יש כאן פגיעה בזכויות האדם ואמון הציבור בהליך. זה דוקר את העין".

דרעי עצמו אמר בתום הדיון כי הוא לוקח אחריות. "עד עכשיו גזרתי על עצמי ועל המשפחה והסובבים שתיקה", אמר דרעי. "עשינו צנזורה רוסית על כל נושא החקירה. גם כשהיו פרסומים נוראים והתקשורת המציאה דברים התאפקנו. בשורה התחתונה, אני מקבל אחריות אישית ומלאה על המעשים. ההסדר נעשה ברצוני".

לפי כתב האישום שהוגש נגד דרעי, במסגרת עסקה המכונה "עסקת גבעת שאול", מכר ח"כ דרעי לאחיו שלמה נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים. על פי כתב האישום, הדיווחים שהועברו לרשויות מיסוי מקרקעין במסגרת טפסי הדיווח המקוונים על העסקה (טופס מש"ח), כמו גם חוזה המכירה שצורף לדיווח, לא שיקפו את מלוא פרטי העסקה, לרבות גובה התמורה שבעסקה.

בכתב האישום נאמר כי צירוף פרטי העסקה החסרים למש"ח היה מאפשר לרשויות המס לשום את העסקה כראוי, ולהעמיד את שווי התמורה על סך 1.6 מיליון דולר (כ-5.8 מיליון שקל), ולא 4.25 מיליון שקל, כפי שדווח. בשל הדיווח החסר לרשויות מיסוי מקרקעין, מס הרכישה שנדרש שלמה דרעי לשלם הופחת שלא כדין. בגין כך נאשם דרעי בסיוע לעריכת הצהרה שאינה נכונה.

בפרשה אחרת, המכונה, "חברת גרין אושן", נאשם דרעי כי החל מינואר 2013 עת חזר לחיים הפוליטיים, הורה לחברה להעביר את סכומי העמלות להם היה זכאי לאחיו שלמה. בהתאם לכך, בין השנים 2015-2013 שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף ש"ח כנגד חשבוניות ייעוץ. דרעי לא כלל את ההכנסה בסך 101,074 ש"ח בדוח שהגישה החברה בבעלותו לשנת 2013, וכן לא ניהל פנקסי חשבונות ולא הגיש את דו"חות החברה שבבעלותו לרשויות המס לשנים 2015-2014, ובכך נמנע מלדווח בפני פקיד השומה על הכנסה בסך כ-534 אלף שקל לשנים אלו. בגין פרשה זו הוא נאשם בעבירות של הכנת דו"ח וידיעות לא נכונים וכן אי הגשת דו"ח ואי ניהול פנקסי חשבונות.

במסגרת הסדר הטיעון הוסכם כי חבר הכנסת דרעי יודה ויורשע בכתב האישום, וכי הצדדים יעתרו במשותף לכך שייגזר על ח"כ דרעי עונש מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 180 אלף ש״ח. כמו כן, הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי במסגרת שיקולי ההסדר הוא רשם בפניו את הודעת ח״כ אריה דרעי בדבר החלטתו להתפטר מהכנסת, ועל כן, ועל פי הדין ביחס למי שאינו נבחר ציבור, היועץ המשפטי לממשלה לא יטען בעניין הקלון בפני הערכאה הדיונית.

 

גזר דין שידור חי עבירות מס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד