כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מתייחס להסכם הגרעין

ראש המוסד לשעבר: "אני יכול להעריך מה פוטין רוצה לעשות"

ראש המוסד לשעבר התראיין בשלל סוגיות מדיניות-ביטחוניות שעל הפרק. הוא קורא למערב ולרוסיה להתעקש מול איראן, מברך על התחממות היחסים מול טורקיה ומתייחס למשבר אוקראינה-רוסיה: "לא עניינה של ישראל" | הוא דוחה כרגע את האפשרות שייכנס לפוליטיקה ומביעה ההתעניינות בסוגיה הפלסטינית: "גם הימין בעצמו איננו ימין מובהק"

ראש המוסד לשעבר: "אני יכול להעריך מה פוטין רוצה לעשות"
יוסי כהן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר, התראיין היום (שני) בוועידת מקור ראשון, והגיב לסוגיות מדיניות-ביטחוניות שעל הפרק. כהן גם התייחס לסוגיה הפלסטינית הסבוכה.

תחילה התייחס ראש המוסד לשעבר להסכם המתגבש בין המעצמות לאיראן: "האיום הזה פחות מורגש בליבת אירופה, הדאגה המרכזית היא שלנו כישראלים. אני לא דואג, מדינת ישראל לא תושמד. יחד עם זאת, אנחנו לא יכולים להיות במצב שבו לאיראן יש את הפוטנציאל לצאת לנשק גרעיני".

"ההסכם הולך ונגמר, חומרים מודיעיניים טענו באופן חד משמעי איראן שיקרה, הסתירה המון יכולות שלא הכרנו, הפעילה אתרים חשאיים שלא הכרנו, וההסכם עיקר בעייתו הייתה שהוא נחתם בפעולת רמייה. האיראנים משקרים למערב".

כהן קרא לצמרת הישראלית שלא להתערב במתיחות במזרח אירופה: "עדיף לשבת בפינה בשקט. יש לנו לפעמים תכונה להכניס את הראש גם מתחת לגרזנים לא לנו". לדבריו, "מערכה בינלאומית מאד קשה ומורכבת אני מכיר את השחקנים היטב, יכול להיות שאני יכול להעריך מה פוטין רוצה לעשות, מה שראיתי הבוקר שהם הסכימו באופן עקרוני לקיים פגישת עבודה מדינית, יכול להיות שזה יפתור את הבעיה".

"אני מקווה שמהלך דיפלומטי נאות תימנע מלחמה. זה בוודאי לא עניינה של ישראל". על ההתחממות ביחסים בין ישראל לטורקיה הוא בירך, "אני בעד החזרת יחסינו עם הטורקים למקום הנכון. אני מאמין שבדיפלומטיה מנוהלת היטב אפשר גם לקבל קשב רב יותר לדרישותינו לסגור באופן מוחלט את נוכחות חמאס בטורקיה. היו מהלכים בנושא הזה בעבר, הם מכירים את דרישותינו.

כהן גם נשאל האם הוא מגדיר את עצמו כאדם ימני, והוא הגיב: "חינוך הבית שלי מוכר לכולכם, אני התחנכתי וגדלתי בציונות הדתית, אני משבט רעות בבני עקיבא. יכול להיות שזה ימין מעודכן, גם הימין בעצמו איננו ימין מובהק שאפשר להגיד כרגע מה הימין היותר ציוני היותר טולרנטי, אני חושב שזה שווה שיחה והרהור שלי בנושא הזה".

"למשל הרמטכ"ל לשעבר איינזקוט הזכיר שכתבת בתכנית הביטחון הלאומית כשהיית במלל מדינה פלסטינית כעניין עתידי שיתרום לישראל. אני לא יודע למה הרמטכל התייחס, אשמח לדבר איתו. כשניכנס לדיון כשיהיה בצד השני באמת פרטנר יהיה אפשר לדון מה בדיוק אנו רוצים לעשות עם הסוגייה המאוד מורכבת", אמר.

"פוליטיקה: הליכוד? יש מקום שאתה שואף אליו?", נשאל והשיב, "לא כרגע. אני בעולם עסקי לחלוטין לא בשום פעילות פוליטית לא חבר בשום מפלגה. מאד נהנה מחיי המרתקים בעיקר בהייטק הישראלי".

לסיום הוא אמר כי ישראל נמצאת בידיים טובות מבחינה ביטחונית: "חד משמעית כן". סיכם ראש המוסד לשעבר.

יוסי כהן המוסד הישראלי איראן הסכם גרעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד