כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"נכבוש בחזרה את אמריקה"

סגנו של טראמפ מכריז: "נביא לסוף הסכם הגרעין"

סגנו לשעבר של הנשיא טראמפ מתריע כי ההסכם יסלול לאיראן את הדרך לפצצה גרעינית: "יש להם היום יותר אורניום מועשר ממה שהיה להם בתחילת המו"מ" וגם מתחייב: "הממשל שלנו יעצור כל התקדמות נוספת להסכם המחודש"

סגנו של טראמפ מכריז: "נביא לסוף הסכם הגרעין"
מייק פנס צילום: מתוך הטוויטר שלו

על רקע הדיווחים כי המעצמות ואיראן עומדות על סף הגעה להסכם חדש, מבהיר סגן נשיא ארה"ב לשעבר, מייק פנס, כי ממשל רפובליקני עתידי לא יהיה מחויב לו - ואף יפרוש ממנו במהירות.

בראיון ל'ישראל היום' נשאל פנס על דרישת האיראנים, במסגרת המו"מ בווינה, לקבל ערבויות מממשל ביידן כי ארה"ב לא תפרוש שוב מהסכם הגרעין - כפי שעשה הנשיא טראמפ ב-2018 - ובתגובה השיב פנס כי בדיוק ההיפך יקרה.

לדבריו, "כל מי שנמצא בשולחן המו"מ (בווינה; א"כ) צריך להבין שב-2025, כאשר יהיה לנו נשיא רפובליקני וממשל רפובליקני, אם ה-JCPOA ימצא דרך לקום לתחייה - אנחנו נהיה חלק וקול של מקהלת אמריקאים עם אותו ממשל חדש, שייכנס לתפקידו כדי להביא לסופו של הסכם הגרעין, ובדיוק באותה מהירות שבה סיימנו את ההסכם הזה תחת ממשל טראמפ-פנס".

את ביטחונו בביטולו העתידי של ההסכם הנרקם, מבסס סנן הנשיא לשעבר על אמונתו בזכיית הרפובליקנים בבחירות הבאות. "אני מאמין שהמפלגה הרפובליקנית תזכה בשליטה בבית הנבחרים ובסנאט בבחירות האמצע ב-2022, ואני מאמין שנכבוש בחזרה את אמריקה ואת הבית הלבן בבחירות לנשיאות ב-2024", הוא אומר.

פנס דוחה את הטענות הנשמעות כיום בארה"ב, שלפיהן הפרישה מהסכם הגרעין המקורי החמירה את המצב. "הנשיא טראמפ והממשל שלנו יצאו מהסכם הגרעין עם איראן כי הוא היה אסוני מלכתחילה", מסביר פנס, "לא רק שה-JCPOA לא מנע מאיראן מלהשיג נשק גרעיני - הוא בעצם הבטיח שאחרי תקופה של עשור תהיה לה היכולת להשיג נשק גרעיני, וזה דבר בלתי מקובל לחלוטין על העם האמריקני, וכמובן על ישראל".

כמי שמילא תפקיד מכריע בחלק נכבד מהחלטות ממשל טראמפ הנוגעות לישראל, פנס בטוח ביציאת ארה"ב מההסכם. "צדקנו בהחלטה לפרוש ממנו", הוא אומר, "חשוב לזכור שלאיראן יש היום יותר אורניום מועשר ממה שהיה להם בתחילת המו"מ על ההסכם החדש. אבל בתקופת הממשל שלנו, זה לא רק שפרשנו מההסכם אלא גם בודדנו את איראן כמו שלא היה מעולם.

"קראנו תיגר על הפעילות המרושעת שלהם. לא הורדנו רק את דאעש ואבו בכר אל-בגדאדי, אלא הממשל שלנו הוא שהפיל גם את קאסם סולימאני (מפקד משמרות המהפכה; א"כ). הבהרנו לאיראן ולכל הארגונים וקבוצות הטרור המסונפים אליה באזור, שהיום שבו הם זרעו אלימות ברחבי העולם הערבי הרחב - הסתיים".

מייק פנס קורא לממשל ביידן לעצור את השיחות עם איראן ואת הכוונה לשוב להסכם הגרעין, ומזהיר כי חזרה ל-JCPAO תסלול לאיראן את הדרך להגיע לפצצה גרעינית, אך קודם לכן גם תגביר משמעותית את האלימות באזור.

"חזרה מחודשת להסכם, הסרת הסנקציות מאיראן והנגשת הקהילה העולמית ומשאביה לאיראן", מתריע פנס, "יאפשרו לה בטווח הקצר והמיידי לחזור לסוג הפעילויות המסוכנות והמזיקות שהיו אופייניות לאזור זה בזמן שנכנסנו לתפקיד. חיוני, באופן מוחלט, שהממשל שלנו יעצור כל מסלול של התקדמות נוספת בחזרה המחודשת להסכם הגרעין עם איראן".

פנס, המבקר השבוע בישראל, נפגש אתמול עם רה"מ נפתלי בנט, אך מלשכת ראש הממשלה לא נמסרו פרטים על תוכן השיחה בין השניים. בחלק נוסף של הראיון שפורסם אתמול, סגן הנשיא לשעבר יצא בחריפות נגד שיתוף הפעולה של ממשל ביידן עם רוסיה על הסכם הגרעין עם איראן, בשעה שרוסיה כובשת את אוקראינה.

מייק פנס ארצות הברית הסכם הגרעין דונאלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד