כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
אושר בוועדת שרים

"עוד מיסים על האזרח": התוכנית של ליברמן והאוצר למשבר הדיור

ועדת שרים לחקיקה אישרה את תוכנית ליברמן לרפורמה דרמטית במיסוי דירות | בין הצעדים: קיצור תקופת השחלוף, שינוי מדרגות המס וביטול הטבות לבעלי דירות שאינם תושבי ישראל | באוצר מעריכים שהחל מ-2025 התוכנית תכניס לקופה 130 מיליון שקל בשנה | האם זהו הצעד שיוריד את מחירי הדיור?

"עוד מיסים על האזרח": התוכנית של ליברמן והאוצר למשבר הדיור
שר האוצר אביגדור ליברמן צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) שורה של תיקוני חקיקה במיסוי ובמקרקעין, אותם יזם משרד האוצר, כחלק מתוכנית הדיור הממשלתית להגדלת היצע הדירות ולהקלה במחירי הדיור. הצעד המשמעותי ביותר, שנועד להקל על זוגות צעירים לרכוש את הדירה הראשונה שלהם, הוא העלאת תקרת הסכום עליו ניתן פטור ממס רכישה מ-1,805,000 ש"ח ל-1,930,000 ש"ח. לטענת משרד האוצר, צעד זה יביא לחסכון של אלפי שקלים לזוגות צעירים ברכישת הדירה.

בנוסף, הממשלה תיתן הטבות מס משמעותיות לבעלי קרקעות פרטיות המיועדות למגורים, על מנת שיבנו בהן בשנים הקרובות וכך יגדילו את היצע הדירות בשוק. מנגד, בעלי קרקעות שיחזיקו בקרקע פנויה מבלי לממש את זכויות הבנייה בה יידרשו לשלם מס גבוה יותר. באוצר מעריכים שצעד זה צפוי להביא לבנייה של אלפי יחידות דיור בשנים הקרובות.

גם המשקיעים הזרים על הכוונת של משרד האוצר. הכוונה היא לנסות למנוע מהם לרכוש דירות על ידי כך שלא יזכו להטבות זהות לרוכשי דירה ראשונה ישראלים. מאחורי הצעד הזה עומדת הטענה שביקושים עודפים מביאים לעליית מחירי הדיור. 

שר האוצר, אביגדור ליברמן אמר על תיקוני החקיקה כי "עוד נדבך בתכנית הדיור יוצא לדרך. תיקון חקיקת המס לטובת הזוגות הצעירים ולטובת הגדלת ההיצע הינה צעד הכרחי בייחוד בתקופה זו".

הצעדים המלאים שמתכננים במשרד האוצר

  • קיצור תקופת השחלוף: "תקופת השחלוף" זו התקופה שבה משפרי דיור יכולים להחזיק בשתי דירות מגורים, ועדיין להיחשב כבעלים של דירה יחידה - וכך להימנע מתשלום מס כבעלי דירה נוספת. ליברמן מבקש לקצר את התקופה הזו ל-12 חודשים. ממאי 2016 עד ליולי 2021 עמדה תקופה זו על 18 חודשים, אך ביולי של שנה שעברה האריכו אותה ל-24 חודשים. ליברמן מבקש לצמצם משמעותית את הזמן שבו מחזיקים משפרי הדיור בשתי דירות, וכך לשחרר מהר יותר אל השוק החופשי דירות שעשויות להיות זמינות לרכישה באופן מיידי. 
  • עדכון מדרגות מס רכישה: מוצע לרווח את מדרגות המס הנמוכות, כך שיקטן הנטל על מי שרוכש דירה בשווי בינוני, ולהגדיל את המס על רכישת דירה בסכומים גבוהים, על מנת לאזן את המהלך. המדרגה העליונה בה משלמים 10% מס רכישה יורדת בצרה משמעותית: מ-18 מיליון שקלים היום, ל-5.3 מיליון שקלים בהתאם להצעה החדשה.
  • מרוויחי שכר גבוה ימוסו על מכירת דירות: מעל מדרגות המס הרגילות, יחידים שמרוויחים 650 אלף שקלים בשנה ויותר משלמים היום מס של 3% על הכנסתם מעל סכום זה. עם זאת, הרווח שלהם ממכירת דירות (עד 4.75 מיליון שקלים) לא נכנס לבסיס התשלום שלהם, ובפועל לא נגבה מהם מס הכנסה עליו, למרות שמדובר בהכנסה לכל דבר. החוק מציע לתקן מצב ולהכניס את כל הדירות לבסיס המס.
  • ביטול פטור למי שאינו תושב ישראל: מי שאינם תושבי ישראל לא ייהנו מפטורים שונים, ביניהם: פטור סוציאלי שמיועד לאדם שמוכר את דירתו היחידה (מאחר והם מתגוררים בחו"ל), פטור על מס על השכרת דירוג, ואופן חישוב מיטיב למס שבח במקרה של מכירה.
    לפי נתוני רשות המסים תושבי חוץ מחזיקים ב-83 דירות מגורים, מתוכן 40 אלף בתל ובירושלים. מטרת התיקון היא לגרום לחלקם למכור את הדירות. בהתאם לכך, החוק יכנס לתוקף רק בתחילת 2024 כדי לאפשר להם זמן לבצע את המכירה.
  • דירות מעטפת: דירות מעטפת הן דירות שנמכרות ללא שיפוץ פנימי, כלומר ללא חלוקה לחדרים ותשתיות פנימיות. מדובר לרוב בדירות יוקרה. בגלל שהם אינם דירות מוגמרות, לא ברור נכון להיום אם מוטל עליהם מס רכישה, ורבים משתמשים ב'חור' זה על מנת להמנע מתשלום מס. כעת מוצע לקבוע בחוק שדירות מעטפת ימוסו כמו דירות מגורים אחרות.
  • הנחה במס שבח לשחרור קרקעות: כדי לייצר תמריץ לאנשים שמחזיקים קרקעות זמן רב לבנות עליהן במהרה, מוצעת הנחה של 25% במס שבח (המס על הרווח במכירה) למי שמחזיק בקרקע מלפני ה-7 בנובמבר 2001, ועלות מס השבח שהוא צריך לשלם גדלה עם השנים.
    הטבה זה מוגבלת בזמן: ראשית, המכירה עצמה של הקרקע צריכה להתרחש תוך שלוש שנים. שנית, אם לא נבנה בית תוך שמונה שנים, ההנחה נעלמת. אם הרוכש מסיים את בניית הדירה תוך 4 שנים המוכר יקבל את מלוא ההטבה, 25% הנחה, ובשנים שלאחר מכן היא דועכת בהדרגה.
  • ביטול הטבת מס שבח למי שבנה על קרקע שהייתה בבעלות לפני הכניסת ההטבה לתוקף: בשנת 2014 נקבע שמי שמוכר דירה שבבעלותו ויש לו דירה נוספת יחויב במס שבח. על התקופה שלפני כן נקבע חישוב מוטב. כעת מוצע להגביל את החישוב המוטב רק למי שהחזיק דירה, ולא למי שהחזיק קרקע שעליה נבנתה דירה. תיקון זה יכנס לאחר תקופת מעבר של 7 שנים. כך מקווים באוצר לעודד מכירת הקרקעות בנייה בהקדם על מנת שהמוכרים יוכלו ליהנות מהחישוב המוטב.
משבר הדיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד