כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
נבחר להדליק משואה

ניצול השואה שהיה הסוהר של אייכמן הלך לעולמו

שורד השואה שמואל בלומנפלד, ששימש כסוהר של הפושע הנאצי אדולף אייכמן, הלך לעולמו בגיל 95 | הוא נבחר לאחרונה להדליק משואה

ניצול השואה שהיה הסוהר של אייכמן הלך לעולמו
שמואל בלומנפלד צילום: באדיבות כאן חדשות

שמואל בלומנפלד, שורד השואה ששימש כסוהר של פושע המלחמה הנאצי אדולף אייכמן, הלך אתמול (חמישי) לעולמו בגיל 95. בלומנפלד נבחר לאחרונה להשיא משואה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה שיתקיים בעוד כשבועיים.

בלומנפלד נולד בעיירה פרושוביצה בפולין למשפחה דתית. בתחילת המלחמה, בספטמבר 1939, כבשו הגרמנים את העיירה, כשהיה בלומנפלד בן 13. במשך שנתיים סלל בלומנפלד מסילות ברזל ברחבי פולין עבור הטרנספורטים ולקראת 1942 ברח ממחנה העבודה לבית הוריו. "הלכתי 40 ק"מ הביתה ואמא הייתה מאושרת שחזרתי", אמר בריאיון לכאן חדשות.

אבל הנורא מכול עוד היה לפניו. באוגוסט 1942 הוא נקרע ממשפחתו לתמיד, כאשר יהודי פרושוביצה גורשו להשמדה במחנה בלזץ. "אמרתי לאמא שמגרשים את היהודים. היא נתנה לי תפילין וכסף ואמרה - 'תברח חזרה למחנות'". תחילה ברח שמואל ז"ל לגטו קרקוב, אלא שחודשים אחדים לאחר מכן חוסל הגטו ושמואל גורש למחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

לאחר הסלקציה נשלח שמואל לעבוד בכריית פחם בשירות האס-אס. לאחר ששרד את צעדות המוות, נשלח לבוכנוולד. גם משם יצא ללא פגע וחודשים לאחר מכן, כשנגמרה המלחמה, הוא שב לקרקוב לחפש את בני משפחתו.

עם הקמת המדינה עלה שמואל ארצה מגרמניה, ולאחר שירות בצה"ל התגייס לשירות בתי הסוהר כסוהר. "אסירים ראו שיש לי מספר והיו אומרים 'אתה היית קאפו באושוויץ'", סיפר. אבל העלבונות שספג כמו שורדי שואה רבים באותה תקופה, השפיעו על הקריירה שלו.

מתאי האסירים הוא עבר לעבוד בהנהלת החשבונות של שב"ס, אך גם שם לא הצליח להתחמק מהשואה ונשלף מן המשרד למשימה בלתי שגרתית, כשנבחר לשמש סוהר של פושע המלחמה הנאצי אדולף אייכמן שנלכד על ידי המוסד בארגנטינה.

"אני נתתי לו אוכל, אמרתי לו: 'אדון אייכמן, אתה רוצה תוספת?'", סיפר בלומנפלד. "כשנתתי לו תוספת הוא הסתכל (על המספר) על היד, ואמרתי: 'זה מספר אותנטי מאושוויץ, הייתי שנתיים. האנשים שלך לא מילאו את התפקיד. איך ייתכן שהייתי שנתיים באושוויץ ונשארתי בחיים?".

במשך 15 שנים, עד לשנת 2018, השתתף בלומנפלד במצעד החיים. בחודש פברואר בשנה שעברה הוזמן בלומנפלד לביקור בבית הנשיא דאז ראובן ריבלין בירושלים. אלא שרגע לפני המפגש - התמוטט. בחודש אוקטובר האחרון, זכה לסגירת מעגל כשהוזמן בשנית לבית הנשיא ושם פגש את נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל. 

ניצול שואה הדלקת משואה אדולף אייכמן משפט אייכמן שמואל בלומנפלד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד