כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
אחרי שעות של עימותים קשים

עשרות פצועים ולמעלה מ-300 עצורים: נרגעו הרוחות בהר הבית

המשטרה עצרה למעלה מ-300 מתפרעים שהתבצרו במסגד אל אקצה שעל הר הבית, התפרעו ויידו אבנים וזיקוקים עם סיום תפילת יום שישי השני של חודש הרמדאן | הפלסטינים דיווחו על למעלה מ-150 נפגעים שחלקם פונו לבתי חולים | בנט קיים הערכת מצב: "נערכים לכל תרחיש"

עשרות פצועים ולמעלה מ-300 עצורים: נרגעו הרוחות בהר הבית
מהומות בהר הבית צילום: Jamal Awad/Flash90

בתום שעות ארוכות של מהומות קשות, שב השקט לשטח הר הבית ומסגד אל אקצא. במהלך הבוקר (שישי) עצרה המשטרה למעלה מ-300 ערבים שהתפרעו, יידו אבנים וחפצים לעבר השוטרים וקראו קריאות הסתה לטרור ותמיכה בארגונים הפלסטינים, ביניהם דאעש וחמאס.

האירועים החלו עם סיום תפילת יום שישי השני של חודש הרמדאן. במשטרה נערכו מבעוד מועד בכוחות מתוגברים, אך קיוו כי היום יחלוף ללא אירועים חריגים. לטענת הפלסטינים, יותר מ-150 בנ אדם נפעו בעימותים.

חלק ממפרי הסדר והמתפרעים האלימים התבצרו מוקדם יותר בתוך המסגד תוך קריאות הסתה וידוי אבנים בלתי פוסק. לפי המשטרה - "מצב שלא מאפשר למתפללים מוסלמים לקיים את תפילות יום השישי  ובכך הם פוגעים בציבור גדול של מוסלמים המבקש להגיע במהלך היום לתפילות בהר הבית".


אבנים שאגרו המתפללים בהר הבית

השוטרים פעלו באמצעים לפיזור הפרות סדר להדיפת פורעי החוק ומפרי הסדר. לצד זאת, התקיימה הידברות וניתנו אזהרות רבות לפיזור עצמאי והפסקת הפרת הסדר האלימה, אולם ללא הואיל.

בסביבות השעה 10:00 בבוקר פונו מפרי הסדר משטח הר הבית. מהמשטרה נמסר כי נעצרו ע"י המשטרה מאות חשודים שהתבצרו בתוך המסגד וגרמו במקום נזקים, השליכו אלפי אבנים, יידו זיקוקין, והתפרעו באופן אלים במשך שעות ארוכות.

"מתפרסמים ברשתות מאז שעות הבוקר פרסומים כוזבים תוך עיוות מוחלט של סדר ההתרחשויות במקום", נאמר בהודעת המשטרה. "יובהר כי תכלית הכניסה של הכוחות לשטח הר הבית הינה לאפשר לציבור רב להגיע להר הבית לתפילות יום השישי בבטחה ובביטחון תוך שמירת החוק והסדר".

כתוצאה מהפרות הסדר האלימות נפצעו עד כה שלושה שוטרים באורח קל, בשל יידוי אבנים מסיבי לעברם. שניים מתוכם פונו לקבלת טיפול רפואי. בתוך המסגד נמצאו מוצרי הסתה ותמיכה בטרור, כמות עצומה של אבנים, כוורות זיקוקין ונזק שנגרם במקום ע"י פורעי החוק. בשעה זו הר הבית נפתח שוב למתפללים לאחר שכלל מפרי הסדר הציבורי פוזרו ונעצרו.

מוקדם יותר קיים ראש הממשלה הערכת מצב וקיבל עדכונים על המתרחש בהר הבית וכן על ההיערכות המבצעית בשאר הארץ.  בסיום ביקור שערך ביחידת המסתערבים של משמר הגבול לכבוד חג הפסח, אמר בנט: "אנחנו פועלים להרגעת השטח גם בהר הבית, וגם בכל רחבי ישראל, ולצד זה אנחנו נערכים לכל תרחיש.

"מכאן אני רוצה להודות לשוטרים, לחיילים, לאנשי השב"כ שמקדישים את כל זמנם, עובדים יומם ולילה, מוותרים על סדר הפסח שלהם, כדי שכולנו נוכל לחגוג בביטחון ובשקט. כוחות הביטחון ערוכים לכל משימה", הוסיף ראש הממשלה.

בתוך כך, המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי מקיים בשעה זו הערכת מצב בנקודת הכותל בירושלים בהשתתפות ממ"ז ירושלים, מפקד מג"ב, ראש אג"מ, ראש אגף סייף, אלוף פיקוד מרכז, גורמי שב"כ וצה"ל. המפכ"ל אמר בהערכת המצב: "לא נאפשר למיעוט פורע חוק להפר את הסדר, השלווה ואת חופש הפולחן בירושלים. עשינו כל שביכולתנו להימנע מכניסה להר הבית ופנינו לשומרי הווקף לטפל בפורעים, להרחיק אותם ולהוציא אותם משטח ההר, אך לצערנו זה לא צלח והפרות הסדר נמשכו. למרות זאת, אפשרנו את תפילת הבוקר, אך גם בסיומה השוטרים הותקפו באבנים, סלעים וירי בכינון ישיר של זיקוקין, מה שאילץ אותנו להיכנס פנימה לפזר ולעצור את הפורעים".

"בשלב מסוים האבנים שהושלכו סיכנו את המתפללים ברחבת הכותל המערבי, ופעילות נחושה של מפקד המחוז ושוטריו הביאה למעצר של מאות פורעי חוק ולהשבת השקט אל ההר. לא נאפשר אלימות כלפי שוטרים ואזרחים, ולא נאפשר כל פגיעה במוסלמים שמעוניינים להגיע לשטח ההר בכדי להתפלל בחג הרמדאן. הפורעים הם אלה שפוגעים בהר ובמוסלמים שומרי החוק בחגם", הוסיף המפכ"ל.

"בשעתיים האחרונות הכול בשליטה, שקט ובטוח על ההר, המתפללים נכנסים להתפלל בבטחה, ואנו קוראים לכולם לשמור על החוק והסדר".

 

הר הבית אל אקצא עימותים מהומות בהר הבית יידוי אבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד