כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
פרויקט חג מיוחד

הכוורת של גפני ופורום החווה הדגלאי • אנשי הצללים הליטאים נחשפים

הכוורת של 'דגל התורה' נחשפת: ראש הלשכה שמלווה את היו"ר משה גפני לכל מקום, הבן שהפך למשפיע בזירה הדגלאית, המגישה המקורבת מתחנת הרדיו • וגם: הצצה לפורום החווה הדגלאי, החברים וההשפעה הפוליטית | הצצה לאנשי הצללים הליטאיים • פרק שלישי ואחרון בסדרה

הכוורת של גפני ופורום החווה הדגלאי • אנשי הצללים הליטאים נחשפים
דגל התורה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90/באדיבות המצלם

את הפוליטיקאים אנחנו רואים מתייצבים בפרונט, בעת נאום בכנסת, בראיונות לתקשורת, וגם במהלכים פוליטיים שאחריהם אנחנו עוקבים ומדווחים כל השנה. אך מאחורי כל פוליטיקאי עומד יועץ, מקורב, או איש אמון שמכין את השטח ומבצע משימות כדי שהפוליטיקאי יוכל לגרוף את כל הקרדיט ואת הרווח הפוליטי במקסימום.

במסגרת פרויקט חג פסח ב'בחדרי חרדים', נציג בפניכם רשימה חלקית של אנשי הצללים במערכת הפוליטית החרדית, את חלקם אתם מכירים בשמם, חלקם לא מוכרים כלל, אך אלו הם 'המושכים בחוטים' במערכת הפוליטית. אנחנו נעניק לכם הצצה לתוך החדרים הסגורים ברגעי קבלת ההחלטות ואיך זה נראה באמת. 

הפרק השלישי: תנועת דגל התורה

סיעת 'דגל התורה' עובדת במתכונת שונה מהסיעות החסידית והספרדית, פחות מקורבים, פחות מוסדות למפלגה, חברי הכנסת רובם עובדים לבדם, כל אחד עם העוזר הרשמי, שהוא גם איש האמון, בראש הפירמידה עומד חבר הכנסת משה גפני שמצליח לעבור חמישה מנהיגים, נכדים ואינטרסים ולשמור על כוחו כיושב ראש המפלגה כנראה הבלתי מעורר.

עוד בנושא:

אנשי הסוד נחשפים: כך מנווט דרעי את תנועת ש"ס • מגזין חג

העוזר המקושר ואנשי הסוד של פרוש ובעלזא • פרויקט חג מיוחד

המפלגה עובדת ללא חלוקת עבודה מסודרת, גם במערכות בחירות, בהצעות חוק או ביוזמות פוליטיות כל אחד יפעל לבדו, לעיתים בשיתופי פעולה, ולעתים בנפרד מה שיביא ללא מעט עימותים תמידים בין לשכות חברי הכנסת, או במאבק על הקרדיט או בכלל במאבקי כוחות שמורגשים יותר בין העוזרים שכמו שגילנו בפרקים הקודמים משפיעים רבות על הבוסים הפוליטיקאים.

סדר יומו של חבר הכנסת משה גפני בעשור האחרון התנהל לרוב מהכנסת או ממשרדי המפלגה בבני ברק, אנשי לשכתו מעורבים מאוד בפגישות, ביוזמות ובנעשה בחיי היום יום, הפגישות או השיחות ייעשו בתיאום עם אנשי לשכתו, המזכירה הוותיקה ריקי ברונר שמלווה את גפני שנים ארוכות, או העוזרים בכנסת והמקורבים.

כדי להיכנס ללשכת גפני צריך לזכות באמונו המוחלט, משימה בכלל לא קלה, אך כשזה קורה השמיים הם הגבול, את גפני מלווים יעקב מורגנבסר בתפקיד הדובר, אלעזר מן, העוזר והנהג ובראשם עומד משה זלושינסקי, בתואר ראש הלשכה, אך הרבה מעבר, הוא האיש הצמוד לחבר הכנסת גפני ביום יום ונחשף לכל המהלכים אותם הוא מלווה גם בפן המקצועי וגם ישלח לעיתים לטפל במשברים או בשליחויות בשם גפני מול חברי הכנסת, השרים או ברשויות המקומיות.

זלושינסקי, מורגנבסר ומן לצד הבוס גפני

בסביבת גפני ניתן גם למצוא את בנו, אליהו גפני, שמאז אשפוזו של גפני בשנה שעברה לאחר אירוע לבבי, נצפה גפני הבן יותר ויותר מתלווה לאביו באירועים, ומגיע לביקורים תקופתיים בלשכתו בכנסת, הבן יהיה גם לעתים שותף ביוזמות פוליטיות בלשכה, ויפעל להשפיע על אביו. שניים נוספים שזוכים לקרבתו של גפני, הוא העוזר והנהג לשעבר שלומי פולק, כיום מנכ"ל החברה הכלכלית בבני ברק, ופנחס ארליך שמחזיק בקשר אישי עם גפני ומשמש בתפקיד מנהל מחלקת התרבות בירושלים.

בנושאים המפלגתיים גפני נעזר באנשי הממסד הרשמיים, משה שיפמן, מזכ"ל 'דגל התורה', שהוא אמון על הצד הטכני בנושאי המפלגה, בעיקר בתקופות בחירות, וכן מנחם שפירא, מנהל המחלקה המוניציפלית שהוא זרוע הביצוע של גפני בנושאי הרשויות המקומיות, שפירא כך מצטרף לסיורים של גפני בכל הרשויות המקומיות.

משה זלושינסקי

גפני מתראיין לרוב לפי מצבי הרוח שלו, כשיבקש לגזור על עצמו שתיקה בימי משבר קשים, גם וותיקי הכנסת יתקשו לדובב את הח"כ הוותיק עם איזו אמירה פוליטית, אך יש שניים יוצאי דופן, שיצליחו תמיד להשיג את גפני לראיון ולקבל ממנו את הכותרת והסערה התורנית, מדובר בעיתונאי אריה זיסמן, עורך חדשות היום בביטאון 'יתד נאמן' ומגישת יומן הצהריים ברשת ב' אסתי פרז, שבלשכה יודעים שלא אומרים לה 'לא' כשהיא מבקשת ראיון עם היו"ר. 

שני חברי כנסת יזכו ליחס עודף מצידו של גפני, והם אורי מקלב ויצחק פינדרוס, הראשון בשל ההיכרות הטובה והוותק - כהונה משותפת בת 14 שנים בכנסת, השני הוא כבר מפתיע יותר, פינדרוס וגפני לא הסתדרו בלשון המעטה במשך השנים, מאז הגיע פינדרוס לכנסת התהפכו היוצרות, כאשר גפני שולח את הח"כ הצעיר והחדש יחסית, לא אחת לבצע משימות מוניציפליות או לקבל דעת תורה מרבנים בעת הצורך.

פורום החווה הדגלאי

לצד זאת, הכירו את 'פורום החווה של חזון איש 5', כפי שהוא מכונה ב'דגל התורה', התאספות של קבוצת חברים וותיקים עוד מימי ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, היו חברי הקבוצה מתאספים בזמנו לקבלת הכרעות, ואחר כך זה הפך למתכונת שיעור דף היומי, כשאחרי פטירת שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, הם יבקשו לחזור גם לצמרת מקבלי ההחלטות.

הבן אליהו לצד אביו

הפורום מתכנס לעיתים קרובות בדירה בבני ברק, סביב שולחן יושבים דוד שפירא, נכדו של הרב שטיינמן ומקורב כיום לביתו של רא ישיבת סלבודקה הגר"ד לנדו, זליג אורלנסקי - מנכ"ל יתד נאמן, חבר הכנסת יעקב אשר, מי שנכנס לכנסת בתקופת הנהגתו של הרב שטיינמן, מנחם שפירא, מנהל המחלקה המוניציפלית ב'דגל' וחברים נוספים.

הפורום הזה, שמחזיק גם במוסדות של המפלגה, מצליח לתפעל אינטרסים משל עצמו במוקדים שונים, כך בעיריית ירושלים הצליחו להביא למינוי של מקורבם יהודה וצלר לתפקיד בלשכת ראש העיר ירושלים, ומהדירה הזאת אלה מנהלים לא אחת מאבקים של הציבור החרדי ולא רק, המוחות סביב השולחן יכולים לנכס לעצמם לא מעט הישגים פוליטיים בשנים האחרונות.

דוד ומנחם שפירא לצד הנין מוטי פלאי

מגזין חג מגזין פסח דגל התורה משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד