ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
הנין החרדי: "המראות מצמררים"

הניצולה הגיבורה: "חשבתי אחרי אושוויץ שלא תהיה עוד שנאה"

ניצולת השואה לילי אברט, בת ה-98, קיבלה את האות הגבוה ביותר של הונגריה משם הגיעה לאושוויץ - בטקס מיוחד לצד נינה החרדי בן ה-18 שקידש שם שמים ברחבי בריטניה עם הופעתו ועבודתו החשובה בהנגשת ההיסטוריה של סבתו בחשבון טיק טוק עם מעל מיליון וחצי עוקבים

הניצולה הגיבורה: "חשבתי אחרי אושוויץ שלא תהיה עוד שנאה"
ההבטחה של לילי צילום: באדיבות המצלם / Pixabay

יום הזכרון לשואה ולגבורה: גברת לילי אברט, ניצולת אושוויץ בת ה-98, הפכה למפורסמת מאוד בימים האחרונים בבריטניה, לאחר ששרדה את הקורונה. לאברט, המתגוררת בלונדון, ישנם 35 נינים בלע"ה. היא נדבקה בנגיף הקורונה בתחילת הגל הראשון, היא טופלה בביתה בצפון לונדון על ידי קרוביה עם אספקת חמצן.

נינה, דב פורמן, בן ה-18, מטפל ודואג לה ללא הפסקה. לילי, ניצולת אושוויץ וצעדות המוות הנאציות, שוחררה באפריל 1945 והחלה את חייה החדשים ביוני באותה שנה, אז היא ואחיותיה פונו מחורבות גרמניה ונלקחו לשוויץ ברכבת.


הספר 'ההבטחה של לילי' שכתבה לילי יחד עם הנין דב פרומן.

לילי כתבה ספר שהפך לרב מכר בבריטניה 'ההבטחה של לילי', אותו כתבה יחד עם נינה דב פורמן שפועל רבות להנגשת ההיסטוריה של סבתא רבתא שלו בחשבון טיק טוק לדור הצעיר, חשבון עם מעל מיליון וחצי עוקבים שבו הוא מביע יחד עם הסבתא את מה שעברה בשואה.

אתמול לאחר הטקס עם השגריר ההונגרי ואישי ציבור, שם קיבלה את האות הגבוה ביותר על הנגשת השואה לדור הצעיר, אמרה לילי: "זה לא משנה מה צבע העור שלך או איזה לאום אתה, כי עבור כל בני האדם דבר אחד בטוח: הדם שלנו אדום, וכשאתה חותך אותנו, זה כואב. זה מה שאני רוצה שאנשים יזכרו כשהם שומעים את הסיפור שלי על הישרדות אושוויץ ועל זוועות השואה".

"חשבתי שאחרי השואה יהיה קץ לשנאה, למלחמה חסרת בסיס ולרצח עם. ובכל זאת, אנו רואים שנאה ברחובותינו, קמפיינים רצחניים ומלחמות חסרות בסיס מתרחשות, שוב ושוב, בכל רחבי העולם. עבור העם היהודי, השואה הייתה טרגדיה אישית. עד סוף מלחמת העולם השנייה, שני שלישים מיהדות אירופה נספו בידי הנאצים".


אות הכבוד שקיבלה לילי.

עוד אמרה: "שישה מיליון גברים, נשים וילדים יהודים חפים מפשע נרצחו ללא סיבה אחרת מלבד הדת שאליה נולדו. עמוד עשן גדול כיסה את כל אירופה שהצל שלו נשאר איתנו עד היום. אולם השואה הייתה גם טרגדיה אנושית אוניברסלית, זה היה הפשע הגדול ביותר של אדם נגד אדם, שבמהלכו האנושות הראתה את עצמה מסוגלת לחוסר אנושיות שאין דומה לה בקנה מידה בלתי מובן. שמות הוחלפו במספרים מקועקעים על אמות הידיים, כתזכורת קבועה למעמקים שאליהם יכולה האנושות לשקוע ולרוע שהיא יכולה להקנות לבן אדם אחר".

"השואה היא תקופה ייחודית ואפלה בהיסטוריה אך הלקחים שלה הם אוניברסליים. אנחנו צריכים לזכור ולדבר תמיד. עלינו תמיד לנקוט עמדה נגד חוסר צדק וחוסר סובלנות, בכל מקום בו אנו רואים זאת בחברה. אם לא נמשיך לזכור ולדבר, לא נוכל לשנות את העתיד".

עוד אמרה: "אני רק יכולה לקוות שהמתקפה הנוראה הזו על העולם החופשי והאנשים החפים מפשע של אוקראינה תסתיים בקרוב, מעולם לא חשבתי שאראה שוב את הסצנות האלה ברחובות אירופה, אני מרגישה מה עובר על העם האוקראיני. אני יודעת מה זה אומר להיאלץ לעזוב את הבית שלך ולברוח למדינה אחרת. אין משפחה, מס' בית, אין שפה, אין חפצים, אין עתיד, כל עוד יש לך תקווה, הכל יכול לקרות, ימים בהירים יותר יבואו".

לילי אברט מוקפת בבני משפחתה לאחר הטקס עם השגריר ההונגרי

נינה דב פורמן שהפך למפורסם מאד ברחבי בריטניה, כולל הודות לראיונות משותפים שלו עם הסבתא רבתא, אמר ל'בחדרי חרדים': "בינואר 2019, ביקרתי בבית יתומים יהודי באודסה אוקראינה, זיכרון אחד מסוים היה צפייה בילדים, למעלה מ-400 יתומים, שרים שירים של קבלת שבת. כמה עצוב לחשוב על אותם ילדים שעכשיו נמצאים במסע בריחה ממלחמה, מראות מצמררים, הם עוזבים את ביתם מאחור, הם לוקחים רק תיק אחד איתם, וצריכים להתחיל מחדש במדינה חדשה".


דב פורמן נואם בטקס.

עוד אמר: "כשאנחנו רואים את פוטין תוקף את האנשים החפים מפשע של אוקראינה, עלינו להראות שלמדנו את הלקחים מהפסיביות של אלה בתקופת השואה, זה בלתי אפשרי לשמור על שתיקה בעוד אנשים חפים מפשע נמצאים בדרך למוות". דב ציטט את ניצול השואה המפורסם אלי ויזל ז"ל שהתבטא ואמר: "נייטרליות עוזרת למדכא, לעולם לא לקורבן, השתיקה מעודדת את המענה, לעולם לא את המיוסר".

דב פורמן לילי אברט יום השואה והגבורה הונגריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד