כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בגיל 98 בלי עין הרע

ניצולת השואה על הנין ה-35; נקמה בנאצים

"תינוקות הם הנקמה הכי טובה נגד הנאצים". כך התבטאה שורדת אושוויץ, בת 98, שחוגגת את הפיכתה לסבתא רבא בפעם ה-35

ניצולת השואה על הנין ה-35; נקמה בנאצים
מחנה ההשמדה אושוויץ צילום: Yossi Zeliger/Flash90

ניצולת מחנה ההשמדה אושוויץ, חגגה את הפיכתה לסבתא רבתא בפעם ה-35. לילי אברט, בת ה-98, שגדלה בהונגריה, ושוחררה על ידי חיילים אמריקאים באפריל 1945 כשהייתה בת 20, מתרגשת 77 שנים מאוחר יותר, ואומרת כי "תינוקות הם הנקמה הטובה ביותר בנאצים".

אברט אמרה: "כל אחד יכול להשיג את זה, להיות סבתא רבא, זה משהו מיוחד, אבל כמה יותר בשבילי בתור ניצולת שואה, זה מאוד מיוחד, מעולם לא חשבתי שאשיג את זה. הייתי צריך לשרוד קודם כל ואחר כך כדי להגיע לגיל הזה, הנאצים רצו להרוג אותנו והראינו להם שהם לא יכולים".

אחרי ששהתה בשוויץ ואז בישראל, היא היגרה לבריטניה ב-1967 עם בעלה, שמואל, והחלה שם חיים חדשים. כעת היא יושבת בצפון לונדון, שם היא אמא לשלושה, סבתא ל-10 וסבתא רבא ל-35. "היא הקדישה את כל חייה לחינוך אחרים על השואה", סיפר דב פורמן, בן ה-17, אחד מניניה שמלווה אותה מאז היותו ילד.

"היא הייתה הולכת לבתי ספר שונים, מקומות עבודה, ארגונים, עם ניצולים אחרים, והיא הייתה מספרת את עדותה היא גם הייתה חברה מייסדת של המרכז לניצולי השואה בבריטניה". כך פורמן.

נינה הצעיר, דב פורמן, בן ה-17, שצמוד אליה, ומלווה אותה, קידש שם שמים ברבים ברחבי בריטניה בחודשים האחרונים. הוא כתב בחשבונות המדיה השונות כי סבתא רבתא שלו חוגגת יום הולדת 98, והיא תשמח לברכות.

הוא פרסם את הכתובת למשלוח דואר, והוא הוצף בכמויות היסטריות של מכתבים. "קיבלנו אלפי מכתבים מאנשים לא יהודים מכל העולם, כולל בתי ספר, ארגונים, חברי פרלמנט, לורדים ואנשים מאד מפורסמים".

ניצולת שואה נאצים דב פורמן לילי אברט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד