י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ביטול הקומה הכשרה

"כפיית מסלולי תקשורת": הארגון החרדי משגר איום להנדל

בעקבות ההכרזה על ביטול 'הקומה הכשרה' - מכתב מיצוי הליכים נשלח לשר התקשורת יועז הנדל, תחת הכותרת: "כפיית מסלולי תקשורת על חרדים". במכתב, מטעם ארגון "אמת ליעקב", הנדל מתבקש "להודיע לאלתר כי אינו מתכוון להתערב בכל הנוגע למנויי שירות הקו הכשר - או שיפנו לערכאה מוסמכת"

"כפיית מסלולי תקשורת": הארגון החרדי משגר איום להנדל
יועז הנדל צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות ההכרזה על ביטול 'הקומה הכשרה': מכתב מיצוי הליכים נשלח הערב (ראשון) לשר התקשורת יועז הנדל, תחת הכותרת: "כפיית מסלולי תקשורת על חרדים". במכתב, שנשלח על ידי עורך הדין זלמן בלאק מארגון "אמת ליעקב", נטען כי "חרף שנמצאים אנו במדינה דמוקרטית, אשר במסגרתה פועל שוק חופשי, שוק שבבסיסו עומד חופש החוזים וזכויות הפרט, בחרת להתערב ברצונותיהם האישיים של הלקוחות, ולמנוע מחברת הסלולר להקצות להם קומה כשרה, עד כדי פגיעה אנושה בזכויותיהם של מרשיי המעוגנות בין היתר בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו".

בלאק כותב בפנייתו כי ארגון "אמת ליעקב", הינו ארגון אשר פועל לטובת תיקון אפליה נגד המגזר החרדי, ובין היתר מנהל קמפיין בשם "נזהרים" שעוסק בענייני בטיחות בציבור החרדי בכלל ובנוגע לענייני בטיחות בילדים בציבור החרדי בפרט.

עוה"ד מפרט כי כידוע, חברות הסלולר בישראל נותנות ללקוחות שירות קו כשר - קו המאפשר שיחות קוליות בלבד, ללא שירותי SMS או אינטרנט (להלן "שירות הקו כשר"). בני הציבור החרדי, המעוניינים בהגדרה עצמית, החליטו לכרות עם חברות הסלולר, הסכם לפיו יוקצו להם מספרים ייעודיים (להלן "הקומה הכשרה"), כדי שמי שמשתמש בשירותי הקו הכשר, יוכל לתייג עצמו כמי שהטלפון שלו הוא "טלפון כשר".

לטענת בלאק, לא יכולה להיות מחלוקת, כי ללקוחות יש זכות לתייג עצמם כמי שעושים שימוש כזה או אחר בשירות מסוים, כפי שלא יעלה על הדעת למנוע מלקוחות לנסוע ברכב עם סמל 'מרצדס' וכדומה או להציב בתמונת הפרופיל שלהם בפייסבוק סיסמא כזו או אחרת.

"לאחרונה שמענו", כתב בלאק, "כי הנך מתכוון להתערב באופן בוטה בהסכמי ההתקשרות בין הציבור החרדי וחברות הסלולר, ולמנוע מבני הציבור החרדי את האפשרות לתייג עצמן במסגרת הקומה הכשרה, כאשר הנך כופה את ביטול הקומה הכשרה. מדובר בהחלטה מקוממת ופסולה, המעלה מחשבות נוגות לשיקולים העומדים מאחוריה, מדובר בהחלטה המהווה התערבות בוטה בשוק החופשי".

"אמנם הנך מציג את ההחלטה כהחלטה שנועדה לאפשר ניוד של הקווים ואתה אף מנסה לצייר את ההחלטה כהחלטה שנוגעת לתחרות, אך כפי שיפורט להלן מדובר במס שפתיים בלבד, ועסקינן בהחלטה שנועדה לנסות לעצב מחדש את בני הציבור החרדי, תוך ניסיון עקר למנוע מהם את זכויותיהם. כך, בניגוד לדברים האמורים על ידך, אין כל מניעה לנייד את הקווים לחברה אחרת במסגרת הקומה הכשרה, כך שהקו יוכל להמשיך במסגרת אותם שירותים בחברה אחרת. כפי שוודאי ידוע לך כלל החברות מאפשרות את שירותי הקומה הכשרה, ומשכך ביטול הקומה הכשרה לא יסייע לתחרות ולו בנימה. משכך ההחלטה שלא לאפשר לבני הציבור החרדי להגדיר עצמם תחת קומה כשרה, מקוממת ומעלה מחשבות נוגות", הוסיף עוה"ד.

הוא ציין במכתבו כי "אכן לא נתעלם מהעובדה, כי כפועל יוצא מהקומה הכשרה, מי שבחר להתקשר בשירותי הקומה הכשרה, אינו יכול להעביר את המספר לשירותים ללא קו כשר, אך מנגד אותם לקוחות אשר בחרו להצטרף לשירות הקו הכשר, היו מודעים היטב לעובדה זו, ובחרו במודע להתקשר בחוזה המגביל אותם. מדובר בהתחייבות חוזית לכל דבר ועניין ואין בכך כל פסול".

לטענתו, "העובדה כי אתה בוחר להתערב בפרטי ההתקשרות החוזית, שבין הלקוחות לחברות, היא התערבות פסולה בזכויות הלקוחות. מדובר בהתערבות בוטה בהחלטה של הלקוחות ובאוטונומיה של הפרט. אין
כל הצדקה כי השר יתערב ברצונם של הלקוחות בשוק החופשי. כפי שידוע לך היטב, שירות הקו הכשר משמש בעיקר את הציבור החרדי, אשר בהתאם לאמונתו חי חיים שמרניים, כך שאינו מעוניין להיות חשוף לתכנים פסולים, בהתאם אין כל מניעה כי בני הציבור החרדי יגדירו ויתייגו את עצמם כמי שעושים שימוש בקו כשר".

לדבריו, כפי שלא יעלה על הדעת, כי שר תחבורה יאסור על יצרני רכבים להציב את סמלי הרכבים אותם הם מייצרים, לאור העובדה כי הסמלים מתייגים את מי שעושה שימוש ברכבי היצרן, גם בנוגע לשירות הקו כשר, הציבור החרדי רואה בשימוש בשירות הקו הכשר כדבר חיובי המאפשר לו לעשות שימוש באמצעי תקשורת בדרך המתאימה לאורחות חייו, ובהתאם הוא מעוניין לתייג את עצמו.

הוא הוסיף לטעון כי השינוי המתוכנן גם ימנע מהציבור החרדי לעשות שימוש באמצעי תקשורת שהוא מוצר בסיסי, באופן המתאים לאורחות חייו, שכן השינוי המתוכנן יביא לפגיעה אנושה בילדים ו/או מתבגרים בקרב הציבור
החרדי, שכן מוסדות הלימוד בהם הם לומדים לא יאפשרו להמשיך ולהחזיק מכשירי סלולר, שעה שאינם יכולים לוודא כי הם עושים שימוש באמצעי תקשורת המתאימים לכללי המוסד.

"אשר על כן", סיים עוה"ד, "נבקשך להודיע, לאלתר כי אינך מתכוון להתערב בכל הנוגע לסוג השירות ו/או ייעוד מספרים מיוחדים למנויי שירות הקו הכשר. ככל ולא תענה לבקשה זו יאלצו מרשיי לפנות לערכאה מוסמכת, כדי לקבל סעד ראוי".

הקומה הכשרה יועז הנדל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד