י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מהפכה בממלכה

כנס היסטורי וייחודי במדינה המוסלמית הגדולה

אתמול בריאד, בירת סעודיה, התקיים פורום בין דתי ייחודי בהשתתפות אנשי דת מוסלמים, נוצרים ואפילו אנשי דת יהודים. האירוע התקיים בחסות מזכ"ל ארגון הליגה העולמית המוסלמית, הדוקטור מוחמד אל-עיסא, מאנשי הדת הבכירים בממלכה שמקורב לבית המלוכה

כנס היסטורי וייחודי במדינה המוסלמית הגדולה
פורום בין דתי בסעודיה צילום: באדיבות המצלם

בבירת סעודיה התקיים אתמול (רביעי) אירוע שעד לפני שנתיים איש לא היה מעלה בדעתו שדבר כזה יכול לקרות, הסכמי אברהם פתחו את השערים בסעודיה לתרבות היהודית, הכנס "פורום הערכים המשותפים בין בני הדתות" הביא משתתפים רבים כולל רבנים שלא היו צריכים להסתיר את זהותם היהודית כפי שהיה צריך בעבר.

נכבדי הכינוס ההיסטורי

על פי הדיווח של רועי קייס ביומן הבוקר של כאן רשת ב'. אחד מהמשתתפים היהודים היה הרב הישראלי דוד רוזן מארגון הוועד היהודי – אמריקני (AJC) שאמר בשיחה עם 'כאן חדשות': "הכנס הזה היה ממש פורץ דרך. פעם ראשונה בהיסטוריה בערב הסעודית שמקיימים כנס בין דתי עם נציגים לא רק של הנצרות והיהדות, אלא גם של דתות המזרח. בעבר הם תמיד טענו שסעודיה זה מקום רק של מוסלמים ושלא ניתן לדתות אחרות לקיים פולחן, שלא לדבר על לתת להם כבוד וכיסוי תקשורתי, ולברך אותם ולבשר לכל החברה שצריכים חברה סובלנית פלורליסטית".

הוא גם סיפר לרועי קייס ב'כאן חדשות', כי הסעודים דאגו לכך שיהיה אוכל כשר בעבור הרבנים היהודים ומטבח הוכשר בהשגחת הרב יעקב הרצוג מירושלים, שמנסה בחודשים האחרונים לקדם חיים יהודיים בממלכה: "הם (הסעודים) דאגו שתריסר רבנים מאירופה ואמריקה, ואני שהגעתי מהארץ, יוכלו לאכול כשר ושיש פה רב משגיח שהכשיר מטבח שלם כדי להכין אוכל כשר, זה משהו מדהים".

הרב הרצוג לאחר הכשרת המטבח

הפורום המדובר שנועד לגבש חזון משותף לקידום ערכים של סובלנות, שלום, קירוב ולבבות ודו קיום בין דתי הוא עוד נדבך במאמץ של סעודיה לשווק לעולם תדמית מתונה ולא קיצונית בייחוד במה שקשור לבני דתות אחרות.

מי שהוביל את הכינוס ההיסטורי הוא מזכ"ל הליגה העולמית האסלאמית, השייח' מוחמד אל-עיסא, שביקר ב-2020 במחנה ההשמדה אושוויץ והביע הזדהות עם הסבל שעבר העם היהודי בשואה. הוא גם קיבל פרס מיוחד מטעם התנועה למאבק באנטישמיות כהוקרה על פועלו. הוא נשא תפילה באושוויץ לזכר הנספים. התלוו אליו נשיא הוועד היהודי האמריקני. יחד עמו הגיעו אנשי דת מוסלמיים נוספים.


השייח' מוחמד אל-עיסא

יחד איתו ביקר גם באושוויץ עלי מוחמד אל-חוסייני, איש הדת מלבנון שעמד בראש משלחת מוסלמית שביקרה במחנה ההשמדה אושוויץ במסגרת אירועי יום הזיכרון הבינלאומי של השואה בשנת 2020, קיבל איומים על חייו ונאלץ לברוח לסעודיה, שם קיבל מקלט מדיני ואזרחות סעודית. הוא קיבל איומים מהחיזבאללה שלא אהבו את פתיחותו ויחסו ליהודים. מוחמד אל-חוסייני איש הדת הגיע גם הוא לכנס בריאד, והצטלם עם הרבנים.

 

סעודיה רועי קייס יעקב הרצוג אושוויץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד