כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
התנאי לישיבה תחת נתניהו

שקד והנדל איחדו כוחות: "נהיה הציר שיכפה ממשלת אחדות"

97 ימים לבחירות: לאחר שהגיעו לסיכומים, השרים שקד והנדל הכריזו על הקמת מפלגה חדשה, בתקווה לעבור את אחוז החסימה. הוסר הוטו של המפלגה על בנימין נתניהו, אך רק בתנאי לממשלת אחדות | שקד התנצלה והנדל כבר שרטט ממשלה והכריז על התיק שאותו הוא חפץ ליטול בה

שקד והנדל איחדו כוחות: "נהיה הציר שיכפה ממשלת אחדות"
יועז הנדל בהכרזת המפלגה צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מפלגת 'ימינה' וסיעת 'דרך ארץ' הכריזו הערב (רביעי) במסיבת עיתונאים על ריצה משותפת בבחירות הקרובות, לאחר שהגיעו לסיכום מוקדם יותר היום בתום משא ומתן ממושך - על שאלת נתניהו והרכב הרשימה. 

בהצהרה מכפר המכבייה, יו"ר הרשימה איילת שקד ומס' 2 יועז הנדל, שהוא וחברו לסיעה צבי האוזר מצאו את עצמם מחוץ לאיחוד סער-גנץ, הוכרז השם חדש למפלגה - 'הרוח הציונית', כאשר בינתיים המפלגה אינה עוברת את אחוז החסימה באף סקר.

שקד מתנצלת והנדל מסמן מטרה

"בשנים האחרונות מדינת ישראל נכנסה לסחרור. כל קבוצה נלחמת מלחמת חורמה בשם פסילת הצד השני", פתחה יו"ר הרשימה החדשה איילת שקד את ההצהרה. לדבריה, "הבחירות הקרובות הן צומת דרכים קריטי למדינת ישראל כל אחד מהגושים שואף להקים ממשלה צרה שתישען על הגורמים הקיצוניים".

בניסיון לשקם את היחסים עם הימין, שקד אף הביעה חרטה על כניסתה לממשלה שבה היא חברה גם בימים אלה: "בימים אלו, שבין המצרים, אני מבקשת לעשות חשבון נפש כלפי הציבור שבחר בי. אני יודעת שרבים מכם נפגעו. לפני שנה, בעת הקמת הממשלה, רצינו למנוע את הטירוף שבבחירות חמישיות. חשבנו מה הדבר הנכון בעת הזו למדינת ישראל".

לוגו המפלגה החדשה.

"צעדנו למהלך שטמן בחובו סיכונים ציבוריים ואישיים וסיכויים. בלי לוותר על קוצו של יוד מערכי הימין", טענה ויחד עם זאת הודתה: "בראייה לאחור המהלך לא צלח וממשלה צרה לא הצליחה לייצר יציבות שלטונית. המפעל הציוני אינו יכול להיות תלוי באצבעות של נבחרי הציבור הערבי בישראל".

"אנחנו מתנגדים נחרצות לממשלה צרה של נתניהו. אנחנו מתנגדים נחרצות לממשלה צרה משמאל עם המשותפת וגורמים קיצוניים", הוסיף השר יועז הנדל, מס' 2 ברשימה, שהצהיר כי הם יהיו "הציר שיכפה ממשלת אחדות. אני אומר זאת בקול ברור לפני הבחירות: ממשלה שתורכב מהליכוד והשמאל מרכז. אין שום דרך אחרת".

הנדל בהצהרה הערב. צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90.

ובעודו לא עובר את אחוז החסימה, הנדל, המכהן כבר מהממשלה הקודמת כשר התקשורת, כבר מסמן מטרה לעבר התיק הבא: "אנחנו דורשים את תיק בטחון הפנים", תוך שהוא מבטיח כי הם ידאגו "לתוספת של מיליארדים בשנה כדי להוביל לעידן חדש של משילות".

הפיתרון לשאלת נתניהו והרכב הרשימה

לפני ההצהרה חתמו הנדל ושקד באופן רשמי על הריצה המשותפת, כשהם הגיעו להסכמות על הרכב הרשימה והיום שאחרי הבחירות. אחת השאלות המרכזיות שעמדו לפתחם היא שאלת הישיבה תחת בנימין נתניהו - בעוד שקד תומכת בישיבה תחתיו, הנדל הביע בעבר התנגדות נחרצת. לבסוף סוכם כי הם יצהירו כי הם ישבו תחתיו רק אם לא יהיו הקול המכריע.

בראשות הרשימה תעמוד, כאמור שקד, והנדל יוצב במקום השני. המקום השלישי שמור לנציג שינסו להביא מהציונות הדתית על מנת לפנות לקהל הסרוג, כשהשם הבולט הוא יו"ר רשימת 'הבית היהודי' הנבחר יוסי ברודני, המכהן כראש עיריית גבעת שמואל.

צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90.

במקום הרביעי יוצב צבי האוזר, שותפו של הנדל, ואחרי כן אביר קארה, שירלי פינטו ויום טוב כלפון - מה שמעורר לא מעט ביקורת בקרב חברי 'ימינה' שמוצבים במקומות לאחר מכן הלא-ריאליים, כשהאוזר לפניהם. זאת כמובן לפני הוספת שמות חדשים, שבמפלגה החדשה טוענים שיש כאלה.

מי שלא צפוי להיות בינתיים ברשימה הוא מתן כהנא, סגן שר הדתות, שמעוניין להיות ברשימת 'כחול לבן' ו'תקווה חדשה'. גם חבר הכנסת ניר אורבך בינתיים לא חלק מהרשימה, ובסביבתו אומרים שהוא מחכה לראות לאיזה כיוון שקד תיקח את הרשימה, ולפי זה יחליט.

בחירות לכנסת ה-25 איילת שקד יועז הנדל מפלגת הרוח הציונית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד