כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
פרשת nso והמשטרה

דו"ח מררי: לא הודבקו טלפונים ללא צו בימ"ש

לא נמצאה אינדיקציה כי המשטרה פועלת להדביק טלפונים ניידים בלא צו שיפוטי, כך קבע צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עמית מררי, שהוקם בעקבות תחקיר עיתון 'כלכליסט' | יחד עם זאת, הדו"ח קובע כי חומרים אסורים מתוך טלפונים ניידים הועברו אל תוך מערכות המשטרה

דו"ח מררי: לא הודבקו טלפונים ללא צו בימ"ש
חברת הסייבר NSO צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בכל המערכות הטכנולוגיות שבידי משטרת ישראל שנבדקו, לא נמצאה כל אינדיקציה לכך שהמשטרה פועלת להדביק טלפונים ניידים בלא צו שיפוטי המתיר לעשות כן, כפי שפורסם בתחקיר עיתון 'כלכליסט'. כך קבע היום (שני) צוות הבדיקה, בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עמית מררי.

במסגרת הבדיקה, לא נמצאה אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל ביצעה חדירה בלא צו שיפוטי לטלפונים הניידים של אלה אשר שמותיהם פורסמו בתקשורת, באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO, כפי שנטען בתחקיר עיתון 'כלכליסט'.

יחד עם זאת, צוות הבדיקה מצא ליקויים בעבודת משטרת ישראל ביחס להפעלת אמצעי האזנת סתר. מדו"ח צוות הבדיקה עולה, כי לאורך השנים לא יוחסה ע"י מקבלי ההחלטות במשטרת ישראל מלוא המשמעות המתבקשת להיקף היכולות הפוטנציאלי של המערכת המשמשת להאזנה לתקשורת בין מחשבים.

בין היתר, נמצא, כי התקבלו חומרים אסורים מתוך טלפונים ניידים אל תוך מערכות המשטרה, על אף שהמערכת הופעלה לאחר קבלת צווים שיפוטיים. זאת, משום שהמערכות לא הותאמו מבחינה טכנולוגית לסמכויות המשטרה. הגם שלפי נהלי המשטרה אין לעשות שימוש בחומרים אסורים אלה, יש בעצם קבלתם חריגה מסמכות.

ראש הצוות, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עמית מררי אמרה: "צוות הבדיקה הוקם נוכח טענות חמורות שפורסמו בתקשורת ביחס לעבודת משטרת ישראל אשר נגעו בליבת שלטון החוק במדינה דמוקרטית, והיה בהן כדי לערער את אמון הציבור במערכת אכיפת החוק, ואת תחושת הפגיעה בזכויות יסוד של כל אדם במדינה".

"לאחר בדיקה יסודית של מכלול הטענות שפורסמו בנושא, ונושאים נוספים אשר התעוררו אגב הבדיקה, אנו מפרסמים היום את ממצאי הדו"ח לפיהם לא נמצאה כל אינדיקציה לכך שהמשטרה פועלת להדביק טלפונים ניידים בהיעדר צו שיפוטי", הוסיפה מררי. "יחד עם זאת, הצוות מצא כי במקרים בהם ניתן צו שיפוטי, במסגרת האזנות הסתר מסוג זה, התקבל בהיקף נרחב של מקרים במשטרת ישראל מידע שלא על פי הסמכויות הנתונות לה על פי דין. הגם שבבדיקה מדגמית ובבירור שנערך עם אנשי המקצוע במשטרת ישראל לא עלה כי המידע הזה הופק בפועל או נעשה בו שימוש, יש בקבלת המידע העודף משום חריגה מסמכות".

במשטרה אמרו היום, לאחר פרסום תוצאות הבדיקה, כי "מה שהיו לטענות קשות כלפי התנהלות המשטרה, התבררו כשגויות, אך לצערנו הן גרמו לנזק גדול באמון הציבור במשטרה ואנו מחויבים לפעול בכדי להשיבו"

המשטרה קיבלה לידיה את הדו"ח שאישר את טענותיה כי לא נעשו "הדבקות" לאישי ציבור בניגוד לחוק. "באופן ברור כי בניגוד לפרסומי השווא, השימוש ביכולות הטכנולוגיות של משטרת ישראל, היה אך ורק לצורך מניעה ופיענוח של עבירות פשע חמורות, ובכפוף לצווי בית משפט וכי לא נעשתה כל פעילות מכוונת בניגוד לחוק", מסרה המשטרה.

עוד אמרו במשטרה כי "הדו"ח קובע שמשטרת ישראל פעלה בכל המקרים בכפוף לצווי בית משפט. לא בוצע ריגול אחר אזרחים, לא בוצעו "שאיבות" של מכשירים סלולריים, הטענות כלפי המשטרה בכל הקשור ברשימת האישים שפורסמה, הופרכו. לא הייתה כל העסקה של האקרים, או מומחים בתחום בניגוד לנהלים ולא בוצע שום שימוש בחומרים שהורדו בעקבות הבאג הטכנולוגי במערכת".

לפי המשטרה, הפערים שעולים בדו"ח יקבלו התייחסות מלאה על ידי צוות שהורה המפכ"ל להקים בראשות סגן ראש אח"מ, בכדי ליישם את המלצות הדו"ח, ובכדי לבצע את ההתאמות הנדרשות להחזרת השימוש ביכולות הטכנולוגיות למאבק בפשיעה כפי שמסקנות הדו"ח מתירות – החזרת היכולות הטכנולוגיות למשטרת ישראל.

 

 

האזנות סתר NSO

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד