כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מכירה פומבית

יהודי קנה את השעון של היטלר ב-1.1 מיליון דולר

בית מכירות פומביות מכר שעון יד שהיה שייך בעבר להיטלר, תמורת 1.1 מיליון דולר, לקונה יהודי שביקש להישאר בעילום שם. השעון נמכר כ"שריד ממלחמת העולם השנייה בעל פרופורציות היסטוריות"

יהודי קנה את השעון של היטלר ב-1.1 מיליון דולר
חלק מהפריטים הנאציים צילום: בית המכירות אלכסנדר

מנהיגים יהודים התנגדו למכירה פומבית שנערכה השבוע במרילנד ארה"ב, ואמרו שאין למכירה ערך היסטורי, מכתב גלוי שנחתם על ידי 34 מנהיגים יהודים תיאר את המכירה כ"מתועבת" וקרא להוציא את הפריטים הנאצים מהמכירה הפומבית. אך הבעלים של בית המכירות הפומביות לא שהה לבקשה ומכר את השעון שהיה שייך פעם להיטלר תמורת 1.1 מיליון דולר.

נשיא בית המכירות הפומביות, ביל פנגופולוס, הגן על המכרז ואמר שהקונה הוא יהודי אירופי שביקש להישאר בעילום שם. השעון על פי המידע ההיסטורי ניתן להיטלר כמתנת יום הולדת 44, בשעון נחקק נשר נאצי וצלב קרס משנת 1933, יחד עם תאריכי הולדתו של היטלר, מינויו לקנצלר ותאריך הבחירות בגרמניה שהעניקו להיטלר שליטה מלאה במדינה. אף שעון אחר בבעלות היטלר לא הגיע מעולם לשוק. השעון התגלה על ידי חייל צרפתי שהיה בין הראשונים שהגיעו למעון החופשה של הנאצי בברכטסגאדן, גרמניה, ב-4 במאי 1945 - ארבעה ימים לאחר שהיטלר התאבד בבונקר הברלינאי שלו.

השעון היה חלק מאוסף פריטים מהרייך השלישי כולל בגדים, מכתבים בין צוותי המפלגה הנאצית הבכירים והחפצים האישיים של היטלר עצמו. בשבוע שעבר מחו קבוצות יהודיות אירופיות על מכירת מזכרות נאציות במכתב פתוח, וכינו את המכרז "מתועב" ואמרו "יש מעט עד אין כלום ערך היסטורי מהותי לחלק הארי של החפצים המוצגים".

ביל פנגפולוס, נשיא בית המכירות הפומביות הגן על המכירה, ואמר ל'וושינגטון פוסט': "מה שאנחנו מוכרים הוא ראיות פליליות, לא משנה כמה חסרות משמעות. זוהי הוכחה מוחשית, אמיתית בפנים שהיטלר והנאצים חיו, וגם רדפו והרגו עשרות מיליוני אנשים. להשמיד או להפריע בכל דרך למכירה או להגן על החומר הזה הוא פשע נגד ההיסטוריה". הוא הוסיף: "אנשים רבים תורמים חפצים נאציים למוזיאונים ולמוסדות, כפי שעשינו, אחרים צריכים את הכסף, או פשוט בוחרים למכור, זו לא החלטה שלנו".

 

היטלר מכירה פומבית בית מכירות מרילנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד