כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
לראשונה מאז הקמתה

ראשי הממשלה בעימות פומבי | בנט נגד לפיד: "סיסמאות ריקות"

על רקע קריאתו של ראה"מ לפיד להקמת מדינה פלסטינית ולהביא לפתרון סכסוך, ראש הממשלה החליפי שהגיש לו את ראשות הממשלה על מגש של כסף תוקף הערב את הרעיון והחזרת הנושא הדחוק לשיח הציבורי: "לא להתפרק מנכסינו כדי להתנחמד ולמצוא חן בעיני אומות העולם"

ראשי הממשלה בעימות פומבי | בנט נגד לפיד: "סיסמאות ריקות"
בישיבת ממשלה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

לראשונה מאז הקמת הממשלה. ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, במתקפה על ראש הממשלה המכהן יאיר לפיד וזאת על רקע כוונתו לנאום מחר באו"ם ולקרוא להקמת מדינה פלסטינית לשם הבאת פיתרון מדיני לסכסוך עם הפלסטינים. 

בפוסט ארוך שפרסם הערב בדף הפייסבוק שלו כתב בנט: "הדרך שהובלתי כראש הממשלה: לא לריב עם כל העולם ללא צורך, אך גם לא להתקפל ללא צורך. אין שום מקום או היגיון להציף מחדש את רעיון המדינה הפלסטינית".

לדבריו, "לממשלה בראשותי היו לא מעט הישגים מדיניים: שמרנו על יחסים טובים וחמים עם ממשל ביידן, נהננו משנה של פריחה ביחסים עם מדינות אירופה, העמקנו את היחסים עם מדינות ערב, קרובות ורחוקות, וכל זה – בלי ויתורים ביהודה ושומרון, ויתורים שללא ספק יעמידו בסכנה את בטחונה של מדינת ישראל".

בנט מסביר: "ראו, החכמה היא לא לריב עם כל העולם לשם המריבה, ומנגד, לא להתפרק מנכסינו כדי להתנחמד ולמצוא חן בעיני אומות העולם. החכמה היא לעמוד על האינטרסים שלנו, על בטחוננו, להסביר את עמדתנו באופן משכנע, ולשמור על יחסים טובים עם מדינות העולם".

"צריך לומר את הדברים כהוויתם: אין מקום למדינה נוספת בין הים לירדן. לא רק בשל זכותנו על הארץ. גם ברמה הפרקטית, אין שום היתכנות או תוחלת למהלך מדיני עם הפלסטינים. אגב, על מי אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על פלסטינים? על חמאס, שזוכה לתמיכת רוב הפלסטינים? על הג'יהאד האסלאמי? על אבו מאזן שבזמנו הפנוי מכחיש שואה ומשלם לרוצחים? הם עצמם מסוכסכים עמוקות ורחוקים שנות אור ממשילות".

"לכן", אומר ראש הממשלה החליפי, "סיסמאות ריקות כמו "שתי מדינות", צריכות להשאר בשנות ה-90, יחד עם הרבה אופנות אחרות שעברו מן העולם".

בנט טוען כי "הממשלה בראשותי הביאה את השנה השקטה ביותר לעוטף עזה. מול הרשות הפלסטינית קיימנו תיאום בטחוני ועשינו ככל שביכולתנו על מנת להביא לשיפור בתנאי החיים של האוכלוסיה: מעברים, היתרי עבודה, פרוייקטים תשתיתיים. אבל כראש ממשלה הבהרתי בכל דרך שמשא ומתן מדיני פשוט לא עומד על הפרק. לא העלתי בדעתי לפגוש את אבו מאזן, שמא יתפתחו ציפיות לא ריאליות שעלולות להביא לאכזבה ולתגובת נגד אלימה, כפי שקרה בעבר".

לדבריו, "ההיסטוריה הוכיחה שתא שטח שאנחנו מפנים - הופך מיד לקן טרור. אזרחי ישראל נמצאים כבר שנים תחת איום טילים ורקטות של חמאס מעזה.
נסתדר גם בלי איום דומה על לב המדינה מיהודה ושומרון. מדינות באזור שמייצאות טרור וחוסר יציבות יש מספיק. אין צורך לברוא עוד אחת, יש מאין".

"הממשלה בראשותי עשתה את מה שנראה בלתי אפשרי: שמרה על רוח טובה וחיובית מול העולם, תוך שהיא הודפת לחצים ושומרת בקנאות על בטחונם של אזרחי ישראל ועל ארצנו. זה לא פשוט, צריך להתאמץ, אבל הוכחנו שזה אפשרי. השנה היא 2022, לא 1993. גם ידידי האמת של מדינת ישראל לא מצפים מאיתנו להתפשר על בטחוננו ועתידנו. אין שום סיבה להתנדב לכך".

כזכור, מוקדם יותר הערב תדרכה לשכת ראש הממשלה, כי לפיד יצהיר מחר בנאומו באו"ם על תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית. "היפרדות מהפלסטינים צריכה להיות חלק מהחזון המדיני", יאמר ויזכה למחיאות כפיים סוערות מצד מנהיגי העולם. אולם בינתיים בימין תוקפים ובשמאל מברכים. 

נפתלי בנט יאיר לפיד בחירות לכנסת ה-25 מדינה פלסטינית הסכסוך הישראלי פלסטיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד