כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
סערת תיק ההסגרה

שגרירות ישראל במקסיקו הושחתה: השגריר יוזמן לשיחה

מפגינים ריססו כתובות גרפיטי על מבנה השגרירות הישראלית במקסיקו, על הקיר נכתב "מוות לישראל", במחאה על סירוב ישראל להסגיר את אחד החשודים בסיפור חטיפת סטודנטים מ-2014.  "רואים אותו בחומרה. יש לנו ציפייה שממשלת מקסיקו תעמוד בהתחייבויותיה הבינ"ל"

שגרירות ישראל במקסיקו הושחתה: השגריר יוזמן לשיחה
שגריר ישראל צבי טל על רקע הקיר שהושחת צילום: שגרירות ישראל במקסיקו

שגרירות ישראל במקסיקו הושחתה הלילה (חמישי) בידי משפחותיהם של סטודנטים שנעלמו ב-2014. אחד המעורבים בהיעלמות ברח לישראל, ואחרי בקשות חוזרות מישראל להסגירו למקסיקו - ישראל סרבה, המשפחות דורשות להסגיר את תומס זרון, בכיר בממשלת מקסיקו לשעבר וראש יחידת החקירות הפליליות של מקסיקו בתקופת ממשל הנשיא אנריקה פניה נייטו.

השגריר הישראלי במקסיקו, צבי טל, הגיב לדברים: "לישראל ומקסיקו יש 70 שנה של ידידות. ישראל בודקת משפטית את הסוגייה לפי בקשת ממשלת מקסיקו, אבל אנחנו מגנים את המעשה שבו אף נכתב בגרפיטי 'מוות לישראל'. אנחנו משתתפים בצער המשפחות שיקיריהן נעלמו, אבל זה לא יפגע ביחסים בין 2 המדינות".

ממשרד החוץ נמסר: "אנו מאשרים את האירוע, רואים אותו בחומרה. יש לנו ציפייה שממשלת מקסיקו תעמוד בהתחייבויותיה הבינ"ל. נביא את הדברים בפני שגריר מקסיקו, הוא יוזמן לשיחה".

תומס זרון הוא בכיר לשעבר במקסיקו שהואשם בחקירת שחיתות וחטיפה המונית ידוע לשמצה וקיבל מקלט בישראל. תיק ההסגרה נגדו נקלע למריבה דיפלומטית על רקע יחסי ישראל והפלסטינים, כך טענו גורמים רשמיים במקסיקו בשנה שעברה.

הרשויות במקסיקו האשימו את תומס סרון דה לוסיו, לשעבר מנהלה המקבילה של מקסיקו ל-FBI, בחטיפה, עינויים ושיבוש ראיות בחקירת היעלמותם של 43 סטודנטים בשנת 2014, ובמעילה של כ-50 מיליון דולר במקרה נוסף.

סרון אומר כי האישומים שקריים ומופנים כלפיו ממניעים פוליטיים, ובשל כך הגיש בקשה למקלט מדיני בישראל, והוא מתגורר כאן קרוב לשלוש שנים.

ישראל לא פעלה בבקשת ההסגרה ולא בתביעת בקשת המקלט, למורת רוחם של פקידים מקסיקניים, ארגוני זכויות אדם ומשפחות קורבנות הטבח, שעדיין מחפשים את האמת על היעלמות יקיריהם בדרום מקסיקו בשנת 2014.

ה'ניו יורק טיימס' שפך אור על הפרשה בשנה שעברה, ופרסם כי ישראל לא התייחסה בפומבי למקרה, אך בכיר ישראלי אמר בשנה שעברה כי ישראל "לא ממהרת לאף מקום", מכיוון שמקסיקו תומכת בחקירות האו"ם על כביכול פשעי מלחמה ישראליים נגד פלסטינים.

"מדוע נעזור למקסיקו?" אמר הפקיד הישראלי, "הם נגדנו". סרון הוא המפקח לשעבר של הסוכנות לחקירה פלילית במקסיקו, והיה ידוע בעיקר בזכות הובלת המבצע שהוביל ללכידתו של מלך הסמים חואקין גוזמן, המכונה "אל צ'אפו" בשנת 2014. לא ידוע על מקום הימצאו המדויק של סרון.

מקסיקו משרד החוץ שגרירות ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד