כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ראיון מיוחד

היחסים עם החרדים, הפיגועים בעיר וההיערכות לחגים: מפקד תחנת בני ברק מסכם שנה

על הפיגוע הרצחני בבני ברק: "המחיר הגבוה ביותר שתחנת משטרה יכולה לשלם זה מחיר חייו של שוטר, אך גם הנקודה הכי עילאית שיכולה להיות בחיבור עם התושבים" | על הלווית הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל: "כשאתה מצליח לשכנע שאני לא נגדך, אלא שאני מגיע לסייע, כל השפה משתנה" | על היחסים עם החרדים: "בקשר הדוק עם הרבנים והקהילות" 

היחסים עם החרדים, הפיגועים בעיר וההיערכות לחגים: מפקד תחנת בני ברק מסכם שנה
סנ"צ רותם וסקר עם המפכ"ל בבני ברק צילום: פלאש 90

השעה מעט לפני 20:00 בערב, קולות ירי מפלחים את השקט בשכונת פרדס כץ בבני ברק. במוקד המשטרה מתחילים להתקבל דיווחים על אלמוני חמוש ברובה m-16 שיורה לכל עבר. הראשונים להגיע לזירה היו שני שוטרים מתחנת בני ברק, שמנהלים קרב יריות עם המחבל ומצליחים לחסל אותו. רס"מ אמיר חורי ז"ל, שהיה על האופנוע יחד עם ע', נהרג מאש המחבל. בפיגוע הקשה הראשון בהיסטוריה של בני ברק, נהרגו גם שני תושבי השכונה ושני עובדים זרים. הפיגוע, כך סבור מפקד תחנת בני ברק, גרם לשינוי משמעותי ביחסי המשטרה והחרדים בעיר, שידעו לא מעט עליות וירידות בתקופת התפשטות הקורונה בישראל. 

"המחיר הגבוה ביותר שתחנת משטרה יכולה לשלם, זה מחיר חייו של שוטר", אומר מפקד התחנה, סנ"צ רותם וסקר בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים'. "אמיר חורי ז"ל היה דמות לתושבים, גם בחייו. כשאמיר שילם בחייו בזמן שהגן על תושבי בני ברק בגופו, וע' שחיסל את המחבל רגע לפני שהוא ממשיך במסע ההרג שלו ופוגע במשפחה שיושבת במרפסת, זו הנקודה הכי עילאית שיכולה להיות בחיבור עם התושבים, שמרגישים ש'המשטרה פה בשבילי'".


"אמיר היה דמות לתושבים". זירת הפיגוע הרצחני בבני ברק/צילום: פלאש 90

"הנקודה הזו", ממשיך סנ"צ רותם וסקר, "על אף שהיא נקודת משבר בתחנה, היא חד משמעית נקודת התעצמות. אנחנו רואים את זה בשיח עם התושבים. בכל עצירה שלנו ב'גל עד' שהוקם לזכרו של עמיר בזירת הפיגוע, אתה יכול לראות אזרחים נושאים תפילה ואומרים תודה. זה לא מובן מאליו. האירוע הזה הביא לתובנות, גם לנו וגם לתושבים".

לפני כחודשיים וחצי התרחש בבני ברק פיגוע נוסף, בו נפצע באורח קשה תושב העיר יצחק דהן, בעת שצעד בגשר גבעת שמואל. וסקר אומר כי לפיגועים בעיר, שלא הייתה מורגלת באירועים ביטחוניים, יש השלכות על החשש בקרב התושבים שמביא לעלייה במספר הדיווחים. "באופן טבעי", הוא אומר, "אחרי פיגוע ישנה עלייה בכמות הדיווחים למשטרה, גם בבני ברק כמו בכל רחבי הארץ. אנחנו כמובן מעודדים את הדיווחים האלו. בסוף, בלי ערנות האזרחים, אנחנו מפספסים הרבה מתפקידנו. בזכות חלק מהדיווחים טיפלנו בהעסקת שב"חים ואף סגרנו עסקים שהעסיקו את אותם עובדים".

הלווית מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל, שהתקיימה בצל הטראומה מאסונות מירון וקרלין, היוותה צומת דרכים נוספת ביחסים עם התושבים. "מדובר באירוע מאוד משמעותי", מסביר מפקד התחנה. "בסוף, מי שאיפשר את קיום הלוויה כהלכתה ובצורה מכובדת זו המשטרה, שביחד עם גופים נוספים עשתה פה מאמצים עילאיים. מרחב דן ותחנת בני ברק עשו מאמצים כבירים בשביל לאפשר את ההגעה והעזיבה של המשתתפים בצורה בטיחותית".

אתה חושב שהתושבים הרגישו את זה?

"חד משמעית כן. אני רואה ומבין את זה באירועים הבאים שקרו. בל"ג בעומר אנשים כבר דיברו איתנו בשפה של בטיחות. הם הבינו שלא באנו להגיד לא, אלא הפוך, באנו להגיד כן. אבל איך כן, איך נעשה את זה מסודר ובטוח".

"כשאתה מצליח לשכנע את התובנה שאני לא נגדך, אלא שאני מגיע לסייע, כל השפה משתנה", מוסיף וסקר. "ראינו את זה בצורה מאוד מובהקת במהלך ההתארגנות להלוויה וגם לאחריה. אתה רואה שהשיח הפך להיות מאוד שיתופי, גם עם התושבים וגם עם הרשויות".


שוטרים בהלווית הגר"ח קנייבסקי זצו'"ל/צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

לוסקר, בן 44, נשוי ואב לשלושה, היכרות רבת שנים עם המגזר החרדי. הוא שימש במגוון תפקידים באגף המבצעים ובתפקידי פיקוד במרחב דן. "אנחנו מקיימים כל העת שיתופי פעולה עם העירייה וחצרות הרבנים", הוא אומר. "עשינו סבב פגישות נוסף עם הרבנים גם כדי להתברך וגם בכדי לעשות תיאום ציפיות. לי מאוד חשוב לעבוד עם הרבנים בשגרה כדי שהכל יעבוד כשורה גם בחירום".

הנוהל החדש של המשטרה שמנחה לא לשלוח ניידת לחלק מהאירועים, הכעיס לא מעט אזרחים, והוא רלוונטי לא מעט גם לתושבי בני ברק שסובלת ממכת גניבות ופריצות

"אני יכול להרגיע אותך. לא יהיה אירוע שבו יש לנו חשוד או זירה שלא תגיע ניידת. וגם אם אני כמפקד יגיד לשוטר אל תלך, השוטר יגיע. זה בדי אן איי שלו. כמובן שאין סיכוי שאגיד לשוטר דבר כזה. במגמה השנתית ניתן לראות ירידה במספר הפריצות, אבל כמובל שזה לא מעניין את אותו אדם ספציפי שפרצו לו לבית. בסוף זה תחושה מאוד משמעותית של פגיעה בביטחון האישי".

וסקר נותן המלצות כיצד להימנע מפריצה לדירה, במיוחד במהלך החג. "לצערי אנחנו נתקלים לא מעט במקרים שאזרחים מותירים את המפתח דווקא במקום שמובן מאליו שהוא יהיה בו: בארון חשמל, בשטיח או בעציץ ליד הבית. זו בדיוק 'פרצה קוראת לגנב'. בבני ברק הקהילה מאוד נרתמת, תמיד אפשר להותיר מפתח אצל השכן. אם המסר הזה יחלחל, אנחנו נראה ירידה עוד יותר דרמטית במספר הפריצות לדירות".

בני ברק, בשונה מערים אחרות, הייתה תמיד נחשבת למתונה בכל הנוגע ליחסים עם המשטרה. בתקופת הקורונה ראינו חיכוכים שהזכירו לפעמים את 'מאה שערים'. 

"החיכוך היה חיכוך נקודתי שמדי פעם הועצם. בסוף, בפעילות היומיומית, האירועים נגמרו ללא חיכוך. היה שיתוף פעולה והבנה. גם היה חשש. לא ידענו מה זו המגיפה הזו. אבל בהחלט העיסוק המרכזי היה בנקודות החיכוך והן הועצמו באופן טבעי. כשהתחלנו ללמוד לחיות עם זה, המגיפה כבר הלכה ודעכה וההגבלות הוסרו".

שוטר יורה באוויר במהלך עימותים בבני ברק, בתקופה הקורונה//צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"בתקופת הקורונה, באופן טבעי", הוא מוסיף, "התחנה נאלצה להתמודד עם אתגרים מאוד משמעותיים, כשלא פעם היו קונפליקטים אל מול התושבים. זה אמנם קרה בכל הארץ, אבל בבני ברק זה הפך להיות יותר מובהק". לדברי וסקר, אחת המורכבויות של התחנה, הייתה האחריות על עיר חרדית לצד האחריות על השכנות החילוניות, רמתן גן וגבעתיים. "השוטרים קמים בבוקר וצריכים לפעול בצורה שוויונית. לאלה יש אורח חיים מסויים ולאלה אורח חיים אחר. אני יכול להגיד ביושרה שהיינו מאוד שוויוניים, אבל בסוף זה עניין של נראות. אל תוך האתגר הזה, שהוא אתגר בריאותי לאומי, נקלעה משטרת ישראל. בהתמודדות אל מול המגיפה, בטח ביחס למידע הרפואי שהיה עליה באותה תקופה, נוצרו המון קונפליקטים שיצרו מתיחות בין המשטרה לבין התושבים. ראינו את זה גם על השוטרים עצמם".

כיצד אתם נערכים לתקופת החגים, בצל המתיחות הביטחונית?

"לקראת ראש השנה וכל חגי תשרי, אנחנו בהגברת נוכחות משמעותית. גם בריכוזי הקהל וגם במרכזי הקניות, בהתאמה לשעון החיים. יש לנו ניסיון כיצד מתנהלת העיר וכך אנחנו מתאימים את עצמנו. אנחנו בתקופת החגים מגדילם את יחידת האופנועים, בשל האתגר התנועתי בעיר".

 

סגן ניצב רותם וסקר מספר על הפרויקט החדש שהחל לפעול בבני ברק, במסגרתו מגיעים תושבים לדווח על מקרי חירום בשבתות וחגים. "מדובר בפרויקט ייחודי לעיר שהולך להיות מאומץ בכל רחבי הארץ. הוא נועד בדיוק בכדי לגשר על הפער הזה, שאנחנו מבינים שלא בכל אירוע יקראו לנו. יש למעשה ארבעה מוקדים שמפורסמים לציבור שבהם יושבים לא יהודים בהיתרי רבנים, שתפקידם לתווך את הדיווח בצורה נכונה והלכתית. כך אנחנו יודעים על נעדרים ואירועים קשים אחרים". (הנקודות פועלות בבית 'עזר מציון' ברחוב רבינוב, בבית החולים 'מעייני הישועה', בבית אבות 'שיבה טובה' ברחוב דמשק אליעזר, ב'טרם רפואה דחופה' רחוב זבוטינסקי ובנקודת השיטור בעירוני ברחוב ירושלים 25)

וסקר מסיים את הריאיון בשבחים שהוא מרעיף על התושבים, ובקריאה להצטרף להתנדבות במשטרה. "עברתי לא מעט קהילות ותחנות, יש פה בבני ברק קהילה מדהימה. יש כאן אזרחים שרוח ההתנדבות מושרשת בהם, גם בגופי החירום וההצלה. אם נצליח להביא אותם גם להתנדב במשטרה הרווח הוא של כולנו. אנחנו בימים אלו חונכים בסיס מתנדבים חרדי בשכונת פרדס כץ. כל זה מתוך רצון שהקהילה תתנדב גם איתנו. לסיכום אני רוצה להגיד לתושבים שנה טובה, שנת שלום ושנת אחדות. עברה עלינו שנה מאתגרת ואני מאמין שגם השנה הבאה תהיה כזו. הדרך היחידה לגבור על זה זו האחדות".

סנ"צ רותם וסקר משטרת בני ברק פיגוע בבני ברק קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד