כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הגשר הארוך ביותר באירופה

מדוע הגשר שהופצץ חשוב לרוסיה ואוקראינה?

פיצוץ משאית תופת הרס חלקים מגשר המקשר בין רוסיה לחצי האי קרים. מדוע הגשר חשוב למאמץ המלחמתי של מוסקבה באוקראינה? אוקראינה נשבעה להשתלט מחדש על קרים, שרוסיה סיפחה באופן בלתי חוקי ב-2014. הגשר עלה 3.6 מיליארד דולר והוא באורך של 19 קילומטרים

מדוע הגשר שהופצץ חשוב לרוסיה ואוקראינה?
רגע הפיצוץ צילום: צילום מסך

גורמים רשמיים ברוסיה אמרו שהפיצוץ על הגשר שמחבר בין האי קרים לרוסיה נגרם מפיצוץ משאית תופת, ולא הטילו מיד את האשמה על אוקראינה. אך אנליסטים טוענין שזה יכול להיות תוצאה של מתקפה אוקראינית. משרד התחבורה הרוסי מסר כי תנועת הכבישים המוגבלת התחדשה בנתיב אחד של הגשר.

פקידים אוקראינים לא לקחו ישירות אחריות לפיצוץ, אך רמזו באופן קבוע על רצונם להרוס את הגשר ופרסמו פוסטים ברשתות החברתיות שחוגגות את הפיצוץ. אוקראינה נשבעה להשתלט מחדש על קרים, שרוסיה סיפחה באופן בלתי חוקי ב-2014.

מוסקבה בנתה את הגשר כדי לחבר את חצי האי קרים שסופח לאחרונה לאזור הרוסי של קרסנודר בצפון הקווקז. הגשר עלה אז 3.6 מיליארד דולר והוא באורך של 19 קילומטרים, הפרויקט השאפתני, שנועד לסייע בחיזוק התשתית של קרים ולחזק את הקשר שלה לרוסיה, הוא הגשר הארוך ביותר באירופה.

אוקראינה האשימה את רוסיה בפגיעה בסביבה ובחסימת מעבר של ספינות גדולות יותר בבניית הגשר, שחוצה את מיצר קרץ' המחבר את ים אזוב לים השחור. הגשר מהווה מקור אספקה ​​מרכזי לכוחות הרוסיים באזור חרסון הכבוש באוקראינה. מוסקבה סיפחה באופן בלתי חוקי את האזורים הדרומיים של חרסון וזפוריז'יה בסוף ספטמבר, שבאמצעותם היא שואפת לחבר את קרים לאזורי דונייצק ולוהנסק, שם ניהלו בדלנים פרו-רוסים מרד נגד אוקראינה מאז 2014.

ראש המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה, אולקסי דנילוב, פרסם סרטון בטוויטר שבו נראה גשר חרסון הבוער לצד שירה של "יום הולדת שמח, אדוני הנשיא". הפיצוץ אירע יום לאחר יום הולדתו ה-70 של פוטין. שירות הדואר של אוקראינה הודיע ​​כי הדפיס בול מיוחד להנצחת הפיצוץ.

בעקבות הפיצוץ, היועץ הנשיאותי של אוקראינה, מיכאילו פודוליאק, צייץ בטוויטר שזו "רק ההתחלה, יש להשמיד כל מה שלא חוקי, כל מה שנגנב יש להחזיר לאוקראינה, יש לגרש כל מה שנכבש על ידי רוסיה", כתב פודוליאק.

עוד כתב פודוליאק על הפיצוץ ורמז כי הפיצוץ הוא מעשה רוסי, והגשר ניזוק עקב חבלה מתוך רוסיה. "זה לא ברור מי עשה פיצוץ? משאית הגיעה מהפדרציה הרוסית", כתב. דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, אמרה כי תגובת גורמים רשמיים אוקראינים לנזק בגשר "מעידה על האופי הטרוריסטי של קייב".

מלחמת אוקראינה רוסיה פיצוץ חצי האי קרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד