ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
יש לתת את הדעת על כך

הגאב"ד: "אינספור בעיות הלכתיות בבתים שמעסיקים עובדים זרים"

גאב"ד בד"צ מהדרין הגר"א רובין התייחס לכך שבימינו בבתים רבים נמצאים עובדים זרים המסייעים לאנשים סיעודיים בתפקוד היומוימי: "יש לגבש בהתייעצות עם מורי הוראה נהלים ברורים כדי לשלול ספקות ושאלות"

הגאב"ד: "אינספור בעיות הלכתיות בבתים שמעסיקים עובדים זרים"
עובד זר מסייע לזקן צילום: פלאש 90

בימינו מצוי הרבה שעובדים זרים סיעודיים מתגוררים בבתים בהם הם נדרשים לסייע בתפקוד היומיומי של אנשים מבוגרים, נכים או חולים עם קשיים תפקודיים. במרבית המקרים מדובר בצורך גדול מאוד, מאחר ובני המשפחה אין בכוחם הפיזי והנפשי לתמוך ולסעוד את החולה בכל שעות היממה לאורך זמן, כאשר ברוב המקרים הגוי מתגורר עם המטופל לבד בבית ואין איש עמהם למעט בעת ביקורי בני משפחה הנערכים בתדירות כזו או אחרת.

כשמדובר בבתים של יהודים יראים ושלמים המקפידים על קלה כחמורה, מתעוררות שאלות הלכתיות רבות בעניינים שונים כמו הלכות ייחוד, שבת ובעיקר בנושא כשרות המאכלים.

שאלות מורכבות רבות בסוגיות אלו מתנקזות תמידין כסדרן לפתח היכל ההוראה ברחובות שבנשיאות גאב"ד "בד"צ מהדרין" הגאון רבי אברהם רובין. לאור ניסיון רב שנים של השגחה במפעלים רבים בארץ ובחו"ל בהם מועסקים עובדים נכרים, גיבש נהלים ברורים איך נכון וראוי לפקח על העובד הזר במטבח.

הרה"ג נחום זאב רובין מבכירי בד"צ מהדרין, מצביע על דוגמאות על קצה המזלג של שאלות המתעוררות והן סבוכות ומורכבות עד מאוד. כך, למשל, מצוי לא מעט בבתים אלה שעובד הזר מבשל בכלי מטבח הכשרים בבית ובכך הופך אותם לטרפים. עניין זה בתוקף גם כאשר הגוי משתמש במוצרים כשרים למהדרין - אם הוא עצמו הבעיר את האש - קל וחומר אם עשה שימוש במוצרי מזון שאינם כשרים כלל.

ומה הדין יהיה כאשר הגוי מחמם מאכלי טריפה במיקרוגל - האם ניתן להמשיך להשתמש בו? ובכלל, איך אפשר פרקטית למנוע מהגוי לבשל או לחמם במיקרוגל ובכלים כשרים מאכלי טריפה? וכיצד ניתן לוודא שהוא לא עושה זאת?

בעיות נוספות מתעוררות חדשות לבקרים בסוגיית "בשר שנתעלם מן העין". הדבר מצוי גם כאשר בני המשפחה מופקדים על אספקת ארוחות כשרות למהדרין מן המהדרין בבית החולה בתדירות של אחת ליום או אחת לשבוע וכד', הבשר מאוחסן במקרר בכל ימות השבוע והגוי רק נדרש לחמם את הארוחות היומיות במיקרוגל.

כך גם יתכן שהגוי עשוי לבשל חלילה ארוחה לחולה הסיעודי בשבת, או למזוג עבורו יין לקידוש ולהבדלה – איך ניתן לוודא ולמנוע זאת? כאשר בני המשפחה באים לסעוד את ארוחות השבת יחד עם החולה, או אז מצוי שנשארים בקבוקי יין פתוחים לאחר שבני המשפחה עזבו את הבית – האם הם ייאסרו מדין "סתם יינם"?

לסיכום אומר הרב רובין: "מטבע הדברים מתעוררות במקרים אלה אינספור שאלות וספקות, היריעה תכלה והם לא יכלו. הצד השווה בכולם שיש לתת את הדעת על כך ולהתייעץ בכל צעד ושעל עם מורה הוראה מוסמך, כדי למצוא דרכים ופתרונות לשאלות שהתעוררו בכל מקרה לגופו ולגבש בהתייעצות עמו נהלים ברורים על מנת למנוע ולשלול ככל שניתן שאלות וספקות".

עובד זר סיעודי הרב אברהם רובין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד