כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
זה מה שקבע בית הדין

נקלעה לקשיים, מכרה את הדירה - והתחרטה: כיצד הסתיימה הסאגה?

אישה תושבת נתיבות נקלעה לחובות וביקשה למכור דירה למשתכן והתחרטה. מה פסק בית הדין לממונות? | הסיפור המלא

נקלעה לקשיים, מכרה את הדירה - והתחרטה: כיצד הסתיימה הסאגה?
אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

תושבת נתיבות  שזכתה בהגרלה של "דירה למשתכן" בעיר, עמדה להפסיד הדירה בה זכתה כי הייתה חייבת 100 אלף שקלים לקבלן שבנה את הפרויקט. בנוסף היתה חייבת 50 אלף שקלים לבנק ולכן לא יכלה לקבל הלוואה למימון התשלום. בשל כך, היא החליטה למכור הדירה למרות שעל פי כללי "דירה למשתכן", היא חייבת להתגורר בה לפחות חמש שנים לפני שתוכל למכור אותה. היא הגישה בקשה למכירה חריגה ובינתיים מצאה רוכשת לדירה.

כיוון שלא ניתן היה לערוך חוזה רכישה "למגירה" עד שתוכל למכור את הדירה, סוכם כי הקונה תשלם לה מקדמה על סך 150 אלף שקלים לכיסוי החוב לקבלן ולבנק וכך לא תאבד את זכותה לדירה למשתכן, זאת במסגרת הלוואה פיקטיבית ל-5 שנים.

מועד ההחזר המלא נקבע למועד בו תוכל למכור הדירה, או עד שתקבל האישור החריג למכירה מוקדמת. להסכם ההלוואה צורף נספח, לפיו למלווה זכות ראשונית לרכוש את הדירה בסכום כולל של מיליון ו-30 אלף שקלים ובמקביל תוכל לשכור את הדירה אותה רכשה על הנייר.


טוען רבני הרב אלעד אמסלם.

במעמד החתימה, הרוכשת קיבלה מפתח לדירה, התקינה בה מערכת מזגנים וביצעה שיפוצים בעלות של עשרות אלפי שקלים. חמישה חודשים אחר כך, המוכרת קיבלה ממשרד השיכון, אישור למכור הדירה. עורכי הדין של הצדדים קבעו מועד לחתימת חוזה המכירה, אולם אז חלה תפנית בעלילה  - והמוכרת התחרטה. במהלך החודשים שחלפו עם גל התייקרויות מחירי הדירות גם בנתיבות, מחיר הדירה קפץ ב-200 אלף שקלים והמוכרת הציעה לקונה להחזיר לה ההלוואה ולוותר על זכות הראשוניות.

הקונה שכעסה על "כפיות הטובה" מצד המוכרת, שבזכותה לא הפסידה את הזכות לדירה במחיר מוזל וחילצה אותה מהחובות,  תבע  את המוכרת באמצעות הטוען הרבני אלעד אמסלם, לבית הדין לממונות בנתיבות.

בתביעה היא דרשה לקבל פיצוי על ביטול המכירה, החזר הכספים שהשקיעה בשיפוץ הדירה וכמובן החזר מלא של ההלוואה. לחילופין היא תבעה לממש את זכות הראשוניות לרכישת הדירה במחיר שנקבע: מיליון ו-30 אלף שקלים.

בית הדין לממונות קיבל את טענות הרוכשת ופסק כי על מוכרת הדירה להחזיר מיידית ההלוואה, לשלם פיצוי בסך 120 אלף שקלים למוכרת ולאחר שייקבע מה עלות התקנת המזגנים והשיפוץ, היא תשלם גם עבור הוצאות אלה. עוד נקבע כי מסכומי הפיצוי יקוצץ סכום השכירות שקיבלה הקונה במהלך התקופה.
עדיין נשארה פתוחה השאלה האם המתווכת בעסקה שקיבלה עמלה בסך 40 אלף שקלים (20 אלף מכל צד) תצטרך להחזיר לצדדים את עמלת התיווך כיון שהעסקה בסופו של דבר לא בוצעה במלואה מעבר לשכירות הדירה.

מחיר למשתכן קניית דירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד