כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בעקבות הנוהל החדש

זק"א למשטרה: "בוחרים להשפיל, לבזות ולפגוע במתנדבים" | פרסום ראשון

אחרי שבועות ארוכים של ניסיונות להגיע להבנות מול המשטרה, בעקבות נוהל חדש של מחלקת המתנדבים באגף המבצעים אשר מעורר סערה בארגון, בזק"א פנו למפכ"ל: "בוחרים להשפיל, לבזות ולפגוע במתנדבים" | אחרי שפעלו בזירת הפיגוע בירושלים, מנכ"ל זק"א ומפקד ירושלים הושעו מהמשטרה 

זק"א למשטרה: "בוחרים להשפיל, לבזות ולפגוע במתנדבים" | פרסום ראשון
מתנדבי זק"א בזירת הפיגוע בירושלים צילום: דוברות זק"א

ארגון זק"א פנה היום (שני) במכתב למפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי, במסגרתו הועלו טענות קשות על ההתנהלות מול מתנדבי הארגון בתקופה האחרונה. זאת, ברקע נוהל חדש שהחיל מחלקת המתנדבים באגף המבצעים של המשטרה, במסגרתו חלים על המתנדבים כללים חדשים, שלטענת גורמים בארגון "פוגעים קשות בכבוד המת".

לאחרונה החלה המשטרה בנוהל חדש העוסק בטיפול בזירות אסון. במסגרתו, בין היתר, נאסר על המתנדבים ללבוש אפוד של הארגון בעת טיפול בכבוד המת. בנוסף, כלל המתנדבים מחויבים להתגייס מחדש למשטרה ואלו יופעלו תחת אגף המתנדבים. בימים האחרונים, בשל פעילותם בזירת הפיגוע בירושלים, הושעו מהמשטרה מנכ"ל הארגון דובי ויסנשטרן ומפקד זק"א ירושלים בנצי אוירינג. בארגון טוענים במכתב למפכ"ל כי הצעדים נעשו בעקבות פעילותם של גורמים שונים נגד זק"א.

בשבועות האחרונים ניסו בארגון להגיע להבנות מול מחלקת המתנדבים של המשטרה, אך לאחר שהבינו כי הם נתקלים בחומה בצורה, הוחלט בארגון לפנות ישירות למפכ"ל. במכתב, שכותרתו "מסע ציד של משטרת ישראל נגד מתנדבי זק"א", טוען מנכ"ל זק"א דובי ויסנשטרן כי "תוך כדי הניסיון להגיע להבנות, משטרת ישראל המשיכה לפגוע ולבזות את מתנדבנו".

"ארגון זק"א, גוף הצלה בעל הכרה ממשלתית ועולמית, פועל כבר עשרות שנים יד ביד עם משטרת ישראל", נכתב במכתב למפכ"ל. "שיתוף הפעולה המבורך שלנו הביא לקידוש ה' גדול, יצר סדר בזירות מב"ט לפי ההלכה ומנע מלחמות מיותרות על כבוד המת בין הגופים. אין זה סוד שאנחנו נמצאים תחת מתקפה מגופים שכבוד המת אינו בראש מעייניהם ומנסים לחבל בקשר בין זק"א למשטרה, אך זק"א פועלת ופעלה תמיד כחוק, יחד עם הרשויות, למען כבוד המת".

"לתדהמתי", מוסיף מנכ"ל הארגון, "ביום חמישי האחרון הושעה מפעילותו במשטרה מפקד זק"א במחוז ירושלים בנצי אוירינג - איש שידיו קדושות וכל כולו חסד של אמת - רק כי העז ללבוש אפוד זק"א במהלך טיפולו בכבוד המת בזירת הפיגוע בירושלים. יחד עמו הושעתי גם אני ואנשי חסד נוספים מזק"א, כשכל עווננו הוא לבישת אפוד זק"א".

עוד נכתב: "גם לאחר ההשעיה המבזה, גם לאחר שמשטרת ישראל אמרה בפה מלא שאין לנו כל ערך מבחינתה ו-34 שנות חסד נמחקות בגלל אינטרסים, החלטנו מתוך אמונה במערכת והערכה למשטרה שלא לשרוף את מערכת היחסים המכבדת (שככל הנראה אינה הדדית), למחול על כבודנו ולהמשיך לפעול למען כבוד המת, מתוך הבנה ששיח מכבד עם אנשים ישרים יוביל לתוצאות".

"תוך כדי הניסיון להגיע להבנות, משטרת ישראל המשיכה לפגוע ולבזות את מתנדבנו, בין אם בהוצאות הודעות תפוצה באזהרה: "כל מתנדבי אח"י מחוייבים ללבוש את האפודה החדשה שרשום עליה אח"י בלבד! חל איסור לפעול כמתנדב משטרה בלבוש האפודה הישנה שרשום עליה זק"א" ובין אם בקיום פגישות עם עבריין שכל תכלית פעילותו היא פגיעה במתנדבי זק"א".

"מתנדבי זק"א אינם רודפי כבוד", מוסיף מנכ"ל הארגון בפנייתו למפכ"ל, "מתנדבי זק"א פועלים כבר עשרות שנים בשקט ובצנעה יחד עם משטרת ישראל ומעולם לא התקבלה תלונה על פעילותנו במסגרת זו, אלא תעודות הוקרה ואותות הצטיינות על מסירות נפש. איש לא יוכל לעמוד במקומם של מתנדבי זק"א, ואנו איננו מתכננים להעניק לאיש את ההזדמנות הזו".

"בשמם של אלפי מתנדבי זק"א שלוחמים למען כבוד המת, למענם של אלפי לוחמי זק"א שמוסרים את נפשם, אני קורא לך ליצור שיח אמיתי, להקפיא את ההליכים שפוגעים במתנדבי זק"א ולבחון את המשך שיתוף הפעולה ביננו לבין משטרת ישראל. משך שנים פעלנו כדי למנוע מלחמות ביננו משך שנים קיבלנו על עצמנו כל נוהל ותקנה של המשטרה על מנת שנוכל להמשיך לפעול יחד. אך כך, המצב לא יוכל להימשך", מסיים ויסנשטרן את מכתבו.

תגובת משטרת ישראל

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת כל העת למען שלומם ובטחונם של אזרחי ישראל. תפקידם ומשימתם של כוחות השיטור היא משימה מורכבת במיוחד וכרוכה פעמים רבות בקבלת החלטות מורכבות כאשר מעל הכל, שמירה על חיי אדם. מבכל הנוגע לאירועי פח״ע ואירועים פליליים בכלל, זירת האירוע מנוהלת ע״י משטרת ישראל, שמהווה גורם מאשר לכניסת אנשים או גופים שונים לזירות אלו".

"כחלק מתהליכי הפקת לקחים מאירועים שונים, הוחלט כי לזירות מסוג זה יכנסו אך ורק מי שהוסמך על ידי המשטרה ופועל באופן מלא ומדוייק על פי פקודות המשטרה וסר למרות המפקדים באירועים השונים. משטרת ישראל מכבדת את העשייה הציבורית של ארגונים שונים ומוקירה את הניסיון המצטבר שלהם וקוראת לארגונים הללו להצטרף למשטרה על פי הנוהלים המסדירים את הפעילות בזירות השונות", הוסיפו במשטרה.

"אשר לאירוע בירושלים, מדובר בצורך מבצעי-חקירתי של פעילות מעבדות חבלה וזיהוי פלילי, על כן כל מי שלא היה נחוץ לפעילות זו, לרבות שוטרים ומתנדבים מגופי הצלה שונים, התבקש לצאת מהזירה עד סיום פעילותם".

 

 

 

זק"א משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד