כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
על רקע סערת המינויים

תיעוד: המפכ"ל בבת מצווה לבתו של בן גביר | הצעת החוק שהגיש השר המיועד

למרות הדיווחים על מתיחות ביניהם, המפכ"ל הגיע מחויך לבת מצווה לבתו של יו"ר עצמה יהודית והשר המיועד לביטחון לאומי | בן גביר הגיש הצעת חוק: משטרת ישראל תהיה נתונה למרות הממשלה והמפכ"ל יהיה כפוף לשר 

תיעוד: המפכ"ל בבת מצווה לבתו של בן גביר | הצעת החוק שהגיש השר המיועד
בן גביר והמפכ"ל בבת מצווה צילום: באדיבות המצלם

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי, הגיע הערב (חמישי) להשתתף בשמחת הבת מצווה לבתו של השר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, המתקיימת בחברון. זאת, על רקע המתיחות בימים האחרונים וסערת המינויים במשטרה. שבתאי העניק לבתו בן גביר מתנה והרעיף ברכות על בני המשפחה. 

בתוך כך, מוקדם יותר הוגשה הצעת החוק שתעגן את סמכויות השר לביטחון פנים. הצעת החוק, שעוסקת בתיקון פקודת המשטרה, מעגנת את סמכותו של השר לביטחון פנים להתוות את מדיניות המשטרה. לפי הצעת החוק, משטרת ישראל תהיה נתונה למרות הממשלה והמפכ"ל יהיה כפוף לשר. עוד לפי ההצעה, השר לא יתערב בחקירות ספציפיות אך יוכל להנחות מדיניות גם בענייני חקירות.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "כידוע, עקרון יסוד בדמוקרטיה המודרנית הוא כי הדרג המדיני -קרי נבחרי הציבור- מתווה מדיניות ומנחה, והדרג הביצועי מיישם מדיניות זו. בהתאם לכך, ועל מנת ליצור מארג חקיקתי קוהרנטי, שעומד בקנה אחד עם עיקרון היסוד האמור ברישא, מוצע להחיל הסדר דומה בפקודת המשטרה, בכל הנוגע ליחסים שבין משטרת ישראל לבין הממשלה והשר הממונה".

ח"כ בן גביר מסר: "זהו יום חשוב לדמוקרטיה. כפיפות של המשטרה להוראות מדיניות הנקבעות על ידי השר ניתן למצוא בחוקיהן של מדינות שונות בעולם, כמו באוסטרליה שבה שר המשטרה יכול להורות למפקד המשטרה על מדיניות כללית שנוגעת לפעילות המשטרה; בניו זילנד שבה קבועה כפיפותו של מפקד המשטרה לשר, למעט בעניינים של פעולות או חקירות קונקרטיות; ובאנגליה, שבה לצד כפיפותו של כל מפקד משטרה מחוזית לגורם נבחר במחוז, גם הסוכנות הלאומית לפשיעה כפופה להנחיית שר הפנים בקביעת סדרי העדיפויות האסטרטגיים, ומעתה - גם במדינת ישראל".

כפי שדווח מוקדם יותר, מפכ"ל המשטרה נעדר באופן חריג מטקס הענקת דרגות ומינויים במשרד לביטחון הפנים. רנ"צ קובי שבתאי הודיע כי נקרא לבדיקות רפואיות ולכן יאלץ להיעדר מהטקס. האירועים מתרחשים על רקע דרישתו של השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר, שלא לאשר את המינויים החדשים רגע לפני כניסתו לתפקיד.

סערת המינויים פרצה בשל ההחלטה של השר בר לב לקדם שני קציני משטרה בכירים. אחד מהם הוא עוזר המפכ"ל, ניצב משנה רועי ולדמן שימונה למפקד מרחב לכיש. ניצב משנה ברק מרדכי, מפקד מרחב לכיש המכהן, צפוי להיות ממונה למפקד מרחב איו"ש.

אתמול פנה יו"ר עוצמה יהודית ליועצת המשפטית לממשלה במכתב דחוף ודרש להורות על עוצר מינויים במשטרה. במכתב ששיגר ח"כ בן גביר ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הוא טוען: "המפכ"ל והשר לביטחון פנים מבצעים מינוי במחטף של בכירים במשטרה ערב כניסתה של הממשלה החדשה". במכתבו הוסיף ח"כ בן גביר וטען כי פנייתו באה "בהמשך להתנהלות בעייתית מאוד שמתרחשת בימים אלה במשרד לביטחון פנים, שעה שיש ניסיון לבצע מחטפים ולהעמיד את השר המיועד לביטחון לאומי בפני עובדות מוגמרות".

היום הודיעה היועצת המשפטית כי היא דוחה את דרישת בן גביר, אך ציינה כי "יש קושי משמעותי במינוי מפקד מרחב ערב הקמת ממשלה חדשה והיה ראוי לערוך בו בחינה משפטית".

בתשובת היועמ"שית נכתב: "כפי שנקבע בפסיקת בית המשפט העליון ולפי הנחיית היועצת, יש מקום לריסון. היועצת סבורה כי המינויים שנערכו נכנסו כבר לתוקף והם בבחינת מעשה עשוי וההתערבות המשפטית בהם מוגבלת, אולם יחד עם זאת קובעת היועצת באשר למינוי המרכזי, מפקד מרחב מג"ב איו"ש כי מדובר במינוי רגיש וכי המינוי בוצע ב-6/12/22 קרוב לכינון המועד לממשלה החדשה. מדובר בקושי משמעותי היה מקום לערוך לגביו בחינה משפטית ומעמיקה ולהביאו בפני היוע"ש טרם ההחלטה בו".

איתמר בן גביר קובי שבתאי בת מצווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד